Οι πιο αισιόδοξες ιατρικές ανακαλύψεις σήμερα

Όπλα στη μάχη κατά του καρκίνου, συρρίκνωση όγκων, ρομποτικά χέρια. Αυτές είναι οι πιο αισιόδοξες ιατρικές ανακαλύψεις των τελευταίων ετών.
Οι πιο αισιόδοξες ιατρικές ανακαλύψεις σήμερα

Το λέμε συχνά, όμως πράγματι η επιστήμη κάνει θαύματα. Και όσο τα χρόνια περνούν, και μαζί τους οι δεκαετίες από την ανακάλυψη της πενικιλίνης και του DNA, τόσο η επιστήμη  συνεχίζει να μας αφήνει άναυδους με τις ανακαλύψεις και τις αποτελεσματικές θεραπείες που κάνει πραγματικότητα.

Παρακάτω ακολουθούν μερικές από τις πλέον αισιόδοξες των τελευταίων ετών.

Συρρίκνωση όγκων σε 11 ημέρες!

Τον Μάρτιο του 2016, επιστήμονες στη Βρετανία πραγματοποίησαν δοκιμές με άκρως θετικά αποτελέσματα για τον καρκίνο του μαστού. Όπως ανέφεραν, η  χορήγηση 2 φαρμάκων μπορεί να συρρικνώσει σημαντικά και να εξαφανίσει ορισμένους καρκίνους στο μαστό, σε μόλις 11 ημέρες. Τα φάρμακα που δοκιμάστηκαν ήταν τα lapatinib και trastuzumab, τα οποία στοχεύουν στην HER2 – πρωτεΐνη που πυροδοτεί την ανάπτυξη καρκίνου στο μαστό σε ορισμένες γυναίκες. Σε λιγότερο από 2 εβδομάδες αγωγής, ο καρκίνος εξαφανίστηκε εντελώς στο 11% των περιστατικών και στο επιπλέον 17% οι όγκοι ήταν μικρότεροι των 5 χιλιοστών.

Η «αχίλλειος πτέρνα» του καρκίνου

Ξανά τον Μάρτιο του 2016, επιστήμονες από τη Βρετανία και τις ΗΠΑ έκαναν μια άκρως σημαντική ανακάλυψη, η οποία θα μπορούσε να φέρε επανάσταση στη θεραπεία του καρκίνου ως σύνολο. Οι ερευνητές βρήκαν τρόπο να καθοδηγήσουν με ακρίβεια τα αμυντικά κύτταρα του σώματος σε συγκεκριμένους ευάλωτους στόχους πάνω στους καρκινικούς όγκους, ανοίγοντας τον δρόμο για νέες, αποτελεσματικότερες ανοσοθεραπείες του καρκίνου.

Λευχαιμία… τέλος!

Τον Σεπτέμβριο του 2015, ένα κορίτσι στη Βρετανία μόλις ενός έτους, έγινε ο πρώτος άνθρωπος στον κόσμο, στον οποίο χρησιμοποιήθηκε θεραπεία με «γενετικά -σχεδιασμένα» κύτταρα του ανοσοποιητικού ώστε να καταπολεμήσει τη λευχαιμία. Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά. Η Layla Richards θεραπεύτηκε πλήρως, αφού οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν μια νέα τεχνική που περιλαμβάνει επεξεργασία γονιδίων τα οποία «διδάσκουν» στα κύτταρα πώς να καταπολεμήσουν τη νόσο. «Η λευχαιμία της ήταν τόσο επιθετική, που μια τέτοια ανατροπή είναι σχεδόν ένα θαύμα», είχε δηλώσει τότε ο γιατρός της Layla.

Ρομποτικό χέρι με δύναμη της σκέψης

Το 2012, η επί 15 χρόνια παράλυτη Cathy Hutchinson κατάφερε να δοκιμάσει το αγαπημένο της ρόφημα χωρίς καμία βοήθεια, χάρη σε πειραματικό εμφύτευμα στον εγκέφαλο το οποίο της επέτρεψε να κινήσει το ρομποτικό της χέρι χωρίς καμία βοήθεια, παρά μόνο με τη… σκέψη της. Το επίτευγμα δεν είναι παρά ένα κομμάτι των συνεχιζόμενων κλινικών δοκιμών μιας μικροσκοπικής συσκευής καλυμμένης με ηλεκτρόδια, η οποία αναπτύχθηκε από την εταιρεία BrainGate. Η συσκευή καταγράφει τη δραστηριότητα που πυροδοτεί η σκέψη στα εγκεφαλικά κύτταρα, τα στέλνει κωδικοποιημένα σε υπολογιστή, ο οποίος συνδέεται με το ρομποτικό χέρι και τα «μεταφράζει» σε κίνηση.

Καταρράκτης: Θεραπεία χωρίς χειρουργείο

Η οφθαλμολογική αυτή μάστιγα, μάλλον βρήκε τον δάσκαλό της σε… σταγόνες. Τον Ιούλιο του 2015, πρωτοποριακές οφθαλμικές σταγόνες οι οποίες δοκιμάστηκαν σε πειραματόζωα στις ΗΠΑ συρρίκνωσαν με επιτυχία τον καταρράκτη στα μάτια τους, ανοίγοντας το δρόμο για την ανάπτυξη φαρμάκου σε μορφή κολλύριου. Το φάρμακο αυτό θα θεραπεύει ή ακόμα και θα προλαμβάνει τον καταρράκτη, καθιστώντας την χειρουργική αφαίρεσή του με συμβατική επέμβαση ή λέιζερ περιττή.

Η πρώτη αποτελεσματική μεταμόσχευση πέους

Τον Δεκέμβριο του 2014, στη Νότια Αφρική, πραγματοποιείται με επιτυχία μεταμόσχευση πέους σε 21χρονο ασθενή, ο οποίος ανάρρωσε πλήρως και ανέκτησε όλες τις λειτουργίες στο μεταμοσχευμένο όργανο. Η εγχείρηση, η οποία διήρκεσε εννέα ώρες πραγματοποιήθηκε από χειρουργούς του Stellenbosch University και του Cape Town's Tygerberg Hospital. Ήταν η δεύτερη φορά που δοκιμάστηκε αυτού του είδους η εγχείρηση και η πρώτη που επιτεύχθηκαν αποτελέσματα διαρκείας.

Δείτε επίσης: Ο καθηγητής που πραγματοποίησε την πρώτη επιτυχή μεταμόσχευση πέους μιλά στο iatronet

Η πρώτη μεταμόσχευση κρανίου

Το 2014 ήταν σημαντική χρονιά για την τεχνολογία τρισδιάστατων εκτυπώσεων. ον Μάιο, ομάδα χειρουργών από την Ολλανδία πραγματοποίησε την πρώτη ολική μεταμόσχευση κρανίου παγκοσμίως, χρησιμοποιώντας ένα πλαστικό κομμάτι τρισδιάστατης εκτύπωσης, ειδικά φτιαγμένο για την ασθενή, μια γυναίκα 22 ετών που υπέφερε από πάθηση που σκλήραινε την οστική δομή του κρανίου.

Νικόλας Γεωργιακώδης