Bordeaux 2006: Εμπιστευτικά και αποκλειστικά

Το 2006 ήταν μία δύσκολη χρονιά για την οινική εσοδεία του Bordeaux και τα αποτελέσματά της είναι ακόμα αβέβαια ώστε οι ”επενδυτές” να επιλέξουν τη... στρατηγική τους. Οι οινόφιλοι αναγνώστες του In2Life, ωστόσο δεν χρειάζεται να ανησυχούν! Για εσάς που θέλετε να ποντάρετε στα ”futures” του Μπορντωλέζικου αμπελώνα, στο γνωστό ”Bordeaux En-Primeur”, οι πράκτορες του In2Life στην περιοχή, μας στέλνουν αποκλειστικές πληροφορίες και πολύτιμα tips!
Bordeaux 2006: Εμπιστευτικά και αποκλειστικά

του Θεόδωρου Λέλεκα

Από όλες τις γνωστές οινοπαραγωγικές περιοχές του κόσμου, το Bordeaux κρατάει τα σκήπτρα σε ποιότητα, image, τιμές, marketing. Για τα φημισμένα κρασιά της περιοχής έχουν γραφτεί εκατοντάδες βιβλία και οδηγοί, ενώ οινογράφοι και κριτικοί σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου δεν χάνουν την ευκαιρία να τα δοκιμάζουν, να τα βαθμολογούν και να τα προτείνουν.

Ίσως η πιο έξυπνη πρακτική μάρκετινγκ των οινοποιών του Bordeaux είναι το περίφημο ”En Primeur”, η ευκαιρία δηλαδή να αγοράσει το κρασί της επιλογής του στα... νιάτα του, κατά την πιστή μετάφραση. Στην ουσία, το En Primeur δίνει την ευκαιρία σε εμπόρους, συλλέκτες, επενδυτές, αλλά και απλούς οινόφιλους να δοκιμάσουν και να αγοράσουν το κρασί τους αρκετά πριν αυτό εμφιαλωθεί και βγει στο εμπόριο - στην τιμή που θα ζητήσει ο ίδιος ο οινοποιός, πριν αυτή διαμορφωθεί από τους κανόνες της αγοράς, οπότε και θα αυξηθεί σημαντικά.

Από μία τέτοια πράξη δεν βγαίνει κερδισμένος μόνο ο αγοραστής, αλλά κερδίζει και ο οινοποιός, ο οποίος αποκτά πρόωρη ρευστότητα πριν ακόμα το προϊόν του βγει στο εμπόριο, ενώ ουσιαστικά προπωλεί ένα μεγάλο μέρος της ετήσιας παραγωγής του και απαλάσσεται από μεγάλο μέρος του άγχους για την διάθεσή της στην αγορά.

Τα τελευταία χρόνια το En Primeur αποτελεί μεγάλο γεγονός στην περιοχή του Bordeaux, για το οποίο σπεύδουν στην περιοχή ειδικοί από όλο τον κόσμο. Τα ζεστά καλοκαίρια των τελευταίων ετών (δεν είναι λίγοι αυτοί που μιλούν για τα αποτελέσματα του global warming) έχουν ως αποτέλεσμα οι πλούσιες και επιτυχημένες σοδειές του Bordeaux να οδηγούν τις τιμές των κρασιών ψηλά σε επίπεδο En Primeur, και ακόμα ψηλότερα στην συνέχεια, στην αγορά.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η θερμή χρονιά του 2003, την δυναμική της οποίας παρατήρησαν οι ειδικοί από το En Primeur ακόμα, οπότε εξασφάλισαν τα κρασιά τους εγκαίρως, και στη συνέχεια τα μοσχοπούλησαν στην αγορά. Δικαίως, αν με ρωτήσετε, καθώς η χρονιά έδωσε δυνατά, πληθωρικά, μεστά κρασιά που σήμερα κάνουν πάταγο στα... επιλεγμένα ράφια στα οποία αν είστε τυχεροί θα τα βρείτε.

Μετά από το λιγότερο επιτυχημένο (κατά πολλούς παρεξηγημένο) 2004, ήρθε η... τρέλλα της εσοδείας του 2005. Επιμελημένες διαρροές στον τύπο ξεκίνησαν από νωρίς να μιλούν για την εσοδεία του αιώνα, κάτι που, εμφανώς επηρεασμένοι, έσπευσαν όλοι να επιβεβαιώσουν όταν δοκίμασαν τα κρασιά της χρονιάς En Primeur.

Το αποτέλεσμα: οι τιμές των κρασιών εκτοξεύθηκαν σε ύψη άνευ προηγουμένου, και σε επίπεδα στα οποία μπορούσαν να κινηθούν μόνο Γιαπωνέζοι και Αμερικάνοι συλλέκτες και επενδυτές, ενώ οι παραδοσιακοί παίκτες του En Primeur αναγκάστηκαν να στραφούν σε μικρότερα ονόματα του Bordeaux, ή ακόμα και σε τελείως διαφορετικές περιοχές.

Το 2006, κατά γενική ομολογία ήταν μία πολύ πιο δύσκολη και αβέβαιη χρονιά, γεγονός που γεμίζει τους παίκτες του En Primeur με ιδιαίτερη χαρά. Κι αυτό γιατί το μάρκετινγκ, η φημολογία και οι φουσκωμένες τιμές της προηγούμενης χρονιάς δίνουν τη θέση τους στο σασπένς, τον... τζόγο και το παζάρι, τα βασικά δηλαδή χαρακτηριστικά του παραδοσιακού En Primeur.

Οι πρώτες πληροφορίες, μέσω του έγκριτου Βρετανικού περιοδικού Decanter, μιλούν για θρίαμβο των περιοχών Pomerol και Margaux, και μας εφιστούν την προσοχή στα λευκά ξηρά κρασιά του Bordeaux, τα οποία αναμένονται πολύ πιο αξιόπιστα από τα ερυθρά. Όσο για τις τιμές, αυτές προβλέπεται να κυμανθούν σε επίπεδα ανάμεσα σε αυτά του 2004 και του 2005.

Όπως όμως σας υποσχέθηκα εξ αρχής, εμείς δεν αρκούμαστε στα σχόλια των περιοδικών. Για το λόγο αυτό, αναζητήσαμε τους ειδικούς του Cellier Wine Club, την κυρία Ελένη Καρακώστα και τον κύριο Στέφανο Γεώργα, που βρέθηκαν οι ίδιοι στο Bordeaux και δοκίμασαν μεγάλο αριθμό κρασιών En Primeur. Η ανταπόκρισή τους από τα chateaux και τα κελάρια της περιοχής είναι η ακόλουθη:

”Το 2006 στο Bordeaux είναι μία χρονιά που χαμογέλασε σε λίγους και μάλλον δυσκόλεψε τους περισσότερους, κυρίως αυτούς που βασίστηκαν, όπως κάνουν κάθε χρόνο εξάλλου, στο Cabernet Sauvignon. Οι περιοχές του Pauillac, St Estephe και St Julien, χρήζουν σχολαστικής έρευνας για τον εντοπισμό των πραγματικά ”good performers”, όχι ότι δεν υπάρχουν όμως.

Το ίδιο και το Margaux και το Pessac Leognan όπου παρόλο που κάποιοι παραγωγοί ξεπέρασαν τις επιδόσεις τους του 2005 (στο Pessac Leognan ειδικά - έχετε τα μάτια σας ανοιχτά!), η συντριπτική πλειοψηφία των κρασιών υστερεί σε αυτό που λέμε ”νεύρο”.

Η δεξιά όχθη από την άλλη, και ειδικά το St Emilion, δείχνει μία υπεροχή με κυρίαρχο το Merlot και αρκετά κρασιά που ιντριγκάρουν την παλέτα! Εδώ βέβαια έχουμε κάποια από τα ακριβότερα κρασιά στον κόσμο που λάμπουν ανελλιπώς κάθε χρόνο αλλά το Merlot πρέπει να ευνοήθηκε το 2006. Λίγη προσοχή στο Pomerol, που ενώ ακολουθεί την ίδια γραμμή, καλό θα ήταν να μην επαναπαυθείτε ιδιαίτερα στην ”αίγλη της ετικέτας” ακόμα κι αν γράφει πάνω Petrus.”

”Η δυσκολότερη γευσιγνωσία από όλες” συνεχίζουν οι πράκτορές μας στο Bordeaux, ”όχι λόγω των κρασιών αλλά λόγω της κατάμεστης αίθουσας (και δικαιολογημένα), ήταν αυτή των ”μικρών” και ”ασήμαντων” Chateaux, που, αν έχεις τη δυνατότητα να τα ξεχωρίσεις από τη μάζα, έχεις και μία πραγματική πρόταση σε κρασιά από €10-30 Ευρώ En Primeur, που δε συγκρίνεται με καμία. Αυτά είναι τα Crus Bourgeois που και αυτή τη φορά έχουν να επιδείξουν κρυφούς θησαυρούς. Σε γενικές γραμμές το 2006 είναι μία σοδειά απ’την οποία θα πρέπει να περιμένουμε ευχάριστες εκπλήξεις. Αναμείνατε!”

Όπως με ενημερώνουν οι υπεύθυνοι του Cellier Wine Club, το ενδιαφέρον των Ελλήνων οινόφιλων για συμμετοχή στο Bordeaux En Primeur είναι κάθε χρόνο και μεγαλύτερο. Οι πελάτες που συμμετέχουν είναι κυρίως άνδρες, επώνυμοι και μη, που ενημερώνονται από εξειδικεύμένα sites στο Internet και παραγγέλουν ανάλογα και φανατικά.

Όσοι θέλουν να επενδύσουν En Primeur στα κρασιά του Bordeaux φέτος πρέπει να γνωρίζουν ότι θα παραλάβουν την παραγγελία τους αρκετά αργότερα (να μην περιμένουν τίποτα δηλαδή πριν από το 2009 για τα καλά κόκκινα της περιοχής), αφού το κρασί τους θα πρέπει να ολοκληρώσει την απαιτούμενη παραμονή του στο βαρέλι, να εμφιαλωθεί, να ”κάτσει” στο μπουκάλι για συγκεκριμένο διάστημα, και να φύγει, εν τέλει, για την αγορά.

Αν όλα αυτά σας ακούγονται ενδιαφέροντα και συναρπαστικά, σας συμβουλεύω να μπείτε στην διαδικασία ΜΟΝΟ αφού συμβουλευτείτε, και σε συνεργασία με έμπιστους και αξιόπιστους προμηθευτές, καθώς τα λεφτά δεν είναι λίγα, και το διεθνές κύκλωμα απάτης είναι ιδιαίτερα δραστήριο (μάλιστα, ακόμα και Μπορντωλέζικα κρασιά-μαϊμούδες έχουν εμφανιστεί στην διεθνή αγορά…).

Για συμβουλές, πληροφορίες και αγορές, καθώς και για κάθε είδους παροχές προς τους φίλους του κρασιού, οι ειδικοί του Cellier Wine Club βρίσκονται πάντα στην διάθεσή μας, στο τηλέφωνο 210 5278700.

Εις υγείαν!

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v