Επιστήμονες βρήκαν τον τρόπο να «αφοπλίσουν» τον ιό του AIDS

Οι ερευνητές ανακάλυψαν έναν τρόπο να εμποδίζουν τον ιό HIV να προκαλεί ζημιά στο ανοσοποιητικό σύστημα και υποστηρίζουν πως πρόκειται για ένα ακόμη αποφασιστικό βήμα προς την δημιουργία αποτελεσματικού εμβολίου κατά του AIDS.
Επιστήμονες βρήκαν τον τρόπο να «αφοπλίσουν» τον ιό του AIDS
Άλλο ένα σημαντικό βήμα προς την αντιμετώπιση του ιού του AIDS; Οι Ευρωπαίοι και Αμερικανοί επιστήμονες που συμμετείχαν σε πρόσφατα εργαστηριακά πειράματα για την μελέτη του HIV απαντούν καταφατικά, καθώς ανακάλυψαν έναν τρόπο «αφοπλισμού» του ιού που δίνει ελπίδες για δημιουργία αποτελεσματικού εμβολίου κατά του συνδρόμου.

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν πως ο ιός HIV χάνει την ικανότητα να βλάπτει το ανοσοποιητικό σύστημα αν αφαιρεθεί η χοληστερόλη από την μεμβράνη του ιού. «Είναι σαν ένας στρατός που έχει χάσει τα όπλα του, αλλά έχει ακόμη σημαίες, και επομένως ο αντίπαλος στρατός μπορεί να τον αναγνωρίσει και να του επιτεθεί», δηλώνει ο επικεφαλής της έρευνας από το Imperial College του Λονδίνου, Adriano Boasso.

Η ομάδα πλέον σχεδιάζει να μελετήσει το πώς θα χρησιμοποιήσει αυτό το εύρημα αφοπλισμού και να το αξιοποιήσει στην δημιουργία εμβολίου. Συνήθως, όταν κάποιος μολύνεται από τον ιό, ο οργανισμός του απαντά άμεσα με την αφύπνιση της «πρώτης» ανοσοποιητικής γραμμής. Μερικοί επιστήμονες όμως θεωρούν πως ο HIV προκαλεί τόσο έντονη αντίδραση σε αυτή την γραμμή, που η επόμενη γραμμή άμυνας εξασθενεί.

Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου πειράματος, τα ευρήματα του οποίου δημοσιεύτηκαν την Δευτέρα στο επιστημονικό περιοδικό Blood, οι ερευνητές αφαίρεσαν την χοληστερόλη από την μεμβράνη του ιού και διαπίστωσαν πως αυτό εμπόδισε τον ιό να προκαλέσει την έντονη αντίδραση του ανοσοποιητικού συστήματος. Ως αποτέλεσμα, ενδυναμώθηκε η δεύτερη γραμμή άμυνας, όπου δρούνε τα ανοσοποιητικά κύτταρα Τ.

Το σύνδρομο του AIDS ευθύνεται για τον θάνατο 1,8 εκατομμυρίων ανθρώπων ετησίως. Οι αριθμοί μαρτυρούν πως μόνο το 2009, 2,6 εκατομμύρια άνθρωποι μολύνθηκαν από το ιό ενώ 33,3 εκατομμύρια ζουν με τον HIV στο αίμα τους.

Μία έρευνα Ταϊλανδών επιστημόνων το 2009 είχε δώσει τις πρώτες ελπίδες για εμβόλια κατά του ιού, αλλά επειδή η επιτυχία τους περιορίστηκε στο 30%, αναγκάστηκαν να ξεκινήσουν από την αρχή. Τον περασμένο Μάιο, μία άλλη ομάδα ερευνητών από τις ΗΠΑ υποστήριξε ότι ήλεγξε επιτυχώς την μόλυνση του ιού σε πειραματόζωο επί έναν χρόνο, προλειαίνοντας το έδαφος για την νέα ανακάλυψη.

«Ο HIV είναι πολύ ύπουλος», είπε ο Boasso, εξηγώντας πως γι’ αυτό αποδείχτηκε εξαιρετικά δύσκολη η δημιουργία ενός εμβολίου. Ο ιός σχηματίζει την μεμβράνη του «κλέβοντας» στοιχεία από τα κύτταρα που μολύνει, όπως εξηγούν οι συγγραφείς της έρευνας. Αυτή η μεμβράνη περιέχει χοληστερόλη, η οποία την διατηρεί υγρή και επιτρέπει στον ιό να αλληλεπιδρά με άλλος τύπους κυττάρων.

Υπό κανονικές συνθήκες, μετά την μόλυνση ενεργοποιούνται τα ανοσοποιητικά κύτταρα με την κωδική ονομασία pDCs, τα οποία αναγνωρίζουν τον ιό και αντιδρούν παράγοντας την ουσία ιντερφερόνη. Αυτή η διαδικασία προκαλεί αντιδράσεις που αρχικά βοηθούν τον οργανισμό, αλλά βλάπτουν το ανοσοποιητικό αν τα pDCs παραμείνουν ενεργοποιημένα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αυτό που κατόρθωσαν οι ερευνητές είναι, αφαιρώντας την χοληστερόλη του ιού, να εμποδίσουν την ενεργοποίηση των pDCs, και ως αποτέλεσμα, τα Τ-λεμφοκύτταρα να πολεμήσουν στην συνέχεια τον ιό με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα.

Πηγή: Reuters