ΑΠΟΨΕΙΣTELEGOURMETWine

(Ξανα)φορώντας το καπέλο του κριτή κρασιών!

(Ξανα)φορώντας το καπέλο του κριτή κρασιών!

Όσοι με γνωρίζετε και με ακολουθείτε, δεν μπορεί να μην έχετε καταλάβει ότι προσεγγίζω το κρασί από την πλευρά της απόλαυσης. Για μένα το κρασί είναι συνυφασμένο με την παρέα και το φαγητό, μακριά από τεχνικές αναλύσεις, αριθμούς σε πίνακες και βαθμολογίες. Πιστεύω ότι ένα καλό κρασί είναι όπως ένας πραγματικός φίλος: είναι εκεί για να σε κάνει να νιώσεις και να περάσεις καλύτερα, όχι για να κλέψει την παράσταση και να αναγκάσει κι εσένα και όλους γύρω να ασχολούνται μόνο με αυτόν.
 
Αυτή είναι η προσωπική μου φιλοσοφία γύρω από το κρασί και έτσι πορεύομαι για να το απολαμβάνω. "Πάντα;", θα με ρωτήσετε. "Σχεδόν", θα σας απαντήσω. Και σίγουρα στις προσωπικές μου στιγμές. Γιατί στις επαγγελματικές, τα πράγματα αλλάζουν. Βλέπετε, κάποιοι από εμάς έχουμε την - συχνά άχαρη - αποστολή να δοκιμάζουμε κρασιά κάτω από ιδιαίτερες συνθήκες ("τυφλά", απανωτά, χωρίς κάποιο συνοδευτικό και συχνά περίεργες ώρες), προκειμένου να τα αξιολογούμε και να βοηθάμε, έτσι, τόσο τους παραγωγούς, όσο και τους καταναλωτές. Αυτό κάνω κι εγώ, σε συγκεκριμένες φάσεις του χρόνου. Κι επειδή είναι λίγες και καλά οργανωμένες, πρέπει να πω ότι το διασκεδάζω.
 
Δύο από αυτές μέσα στο χρόνο είναι κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας του εκάστοτε τεύχους του ΟΙΝΟΧΟΟΥ. Εκεί βέβαια το κλίμα είναι πάντα ευχάριστο και παρεΐστικο και, όχι απλά δεν το θεωρώ ταλαιπωρία, αλλά το αποζητώ κιόλας! Οι υπόλοιπες έχουν να κάνουν με τη συμμετοχή μου σε διεθνείς διαγωνισμούς. Και μια και ετοιμάζω αποσκευές (ναι, Πασχαλιάτικα) και προετοιμάζομαι για έναν απαιτητικό μήνα, το θυμήθηκα και είπα να γράψω αυτές τις γραμμές.
 
Για τον επόμενο μήνα (και κάτι), λοιπόν, παίρνω τη βαλίτσα μου, φοράω και το "καπέλο" του κριτή και ξεκινάω άλλη μία διεθνή περιοδεία. Φέτος έχω στο πρόγραμμά μου συμμετοχές σε περισσότερους διαγωνισμούς κρασιού από κάθε άλλη χρονιά ως τώρα. Έχω ήδη "στη ζώνη μου" τη συμμετοχή μου στον διαγωνισμό Grenaches du Monde, που έγινε στην Zaragoza της Ισπανίας το Φεβρουάριο που μας πέρασε και αφορούσε μόνο σε κρασιά από όλο τον κόσμο με βάση την ποικιλία Grenache, και ετοιμάζομαι για άλλους τρεις μέσα στον επόμενο μήνα (με τουλάχιστον ακόμα έναν μέχρι το τέλος του χρόνου).
Έτσι, κατά τη διάρκεια του δικού μας Πάσχα θα βρίσκομαι στην πόλη Plovdiv (Φιλιππούπολη) της Βουλγαρίας, όπου θα λάβει χώρα ένας από τους μεγαλύτερους διεθνείς οινικούς διαγωνισμούς, ο Concours Mondial de Bruxelles, στον οποίο είμαι κριτής τα τελευταία 5 χρόνια. Λίγο πιο μετά, στα μέσα του άλλου μήνα, θα πάω στο αγαπημένο μου Bordeaux για τον διαγωνισμό Citadelles du Vin, ο οποίος είναι μικρότερος αλλά του έχω μεγάλη αδυναμία. Στο τέλος του Μαΐου θα βρεθώ στο Βουκουρέστι, όπου είμαι για πρώτη φορά καλεσμένος στην κριτική επιτροπή του διαγωνισμού International Wine Contest Bucharest 2016. Και κάπου ενδιάμεσα, θα κάνω και ένα γρήγορο πέρασμα από τη Μαδρίτη, όπου είμαι προσκεκλημένος να μιλήσω σε ένα πάνελ, στο πλαίσιο της μεγάλης ετήσιας διοργάνωσης ExpoFooding Madrid 2016, εκπροσωπώντας την Παγκόσμια Ομοσπονδία Δημοσιογράφων Οίνου & Αποσταγμάτων.
 
Οι παραπάνω περιπτώσεις είναι και οι μοναδικές κατά τις οποίες βαθμολογώ κρασιά, καθώς αυτό είναι κάτι που επέλεξα να μην κάνω σε καμία άλλη περίπτωση στα 10 χρόνια που ασχολούμαι επαγγελματικά με το κρασί. Πρέπει να ξεκαθαρίσω, βέβαια, ότι στις περιπτώσεις των μεγάλων διαγωνισμών, η βαθμολογία κάθε κρασιού δεν προκύπτει έτσι, αυθαίρετα, ανάλογα με το αν ένα κρασί αρέσει ή όχι στον κριτή, αλλά βασίζεται σε μία πολύ συγκεκριμένη και περίπλοκη διαδικασία. Πέραν του ότι τα κρασιά αξιογούνται τυφλά και η μόνη πληροφορία που έχει ο κριτής στη διάθεσή του είναι η εσοδεία, κάθε δοκιμή γίνεται σε προσεκτικά επιλεγμένες ομάδες δειγμάτων (flights) και η αξιολόγηση γίνεται με βάση την μεθοδολογία του OIV, του Παγκόσμιου Οργανισμού Αμπέλου και Οίνου, που εδρεύει στο Παρίσι.
 
Η βαθμολογία, λοιπόν, προκύπτει από μία σειρά από επιμέρους παραμέτρους που αφορούν στην οπτική, οσφρητική και γευστική αξιολόγηση του εκάστοτε δείγματος και εννοείται ότι δεν έχουν όλες το ίδιο "βάρος" στον τελικό βαθμό. Κάθε δελτίο αξιολόγησης ελέγχεται από τον πρόεδρο της κριτικής επιτροπής αρχικά και στη συνέχεια από ειδικό πρόγραμμα software, που καταρτίζει και τα τελικά αποτελέσματα.
Εγώ έχω εκπαιδευτεί εδώ και χρόνια στην μεθοδολογία αξιολόγησης του OIV και, απ' ότι φαίνεται, τα καταφέρνω καλά. Αλλιώς φαντάζομαι ότι οι διοργανωτές μεγάλων διεθνών διαγωνισμών δεν θα είχαν λόγο να με καλούν ξανά και ξανά στις κριτικές τους επιτροπές. Μάλιστα, οφείλω να αναγνωρίσω ειδικά στον διαγωνισμό Concours Mondial de Bruxelles το γεγονός ότι σε αυτόν δεν κρίνονται μόνο τα κρασιά, αλλά και οι κριτές. Συγκεκριμένα, μετά το πέρας κάθε διοργάνωσης, το Μαθηματικό Τμήμα του Πανεπιστημίου της Louvain στο Βέλγιο αναλύει την απόδοση κάθε κριτή και με βάση την αξιολόγησή του αποφασίζεται αν ο συγκεκριμένος θα ξανασυμμετάσχει στον διαγωνισμό ή όχι. Προσωπικά περιμένω πως και πως το "βαρύ" αρχείο pdf που λαμβάνω κάθε φορά από τους διοργανωτές του διαγωνισμού αφότου επιστρέψω. Και μπορεί οι πίνακες και τα διαγράμματα που περιέχει να με ταξιδεύουν πίσω στα θρανία και τον εφιάλτη των μαθηματικών, το αποτέλεσμα όμως είναι πάντα θετικό, γι αυτό και ειδικά στον συγκεκριμένο διαγωνισμό μετράω ήδη 5 συμμετοχές, στις 3 από αυτές ως πρόεδρος κριτικής επιτροπής.
Οι φίλοι μου όμως δεν χρειάζεται να ανησυχείτε, καθώς όλα αυτά μέχρι τις αρχές του Ιουνίου θα έχουν τελειώσει. Τότε θα επιστρέψω μια και καλή, θα βγάλω το καπέλο του κριτή και θα συνεχίσουμε να τρώμε και να πίνουμε και να περνάμε καλά, όπως έχουμε συνηθίσει. Και βέβαια, επειδή από κάθε τέτοιο ταξίδι γυρνάω φορτωμένος με τα πιο εκλεκτά οινικά και φαγώσιμα... σουβενίρ, οι μεγάλοι ωφελημένοι είναι πάντα η παρέα μου, καθώς και οι μαθητές των #winelover seminars!
 
Στο μεταξύ, όσοι θέλετε να ζείτε μαζί μου τις ενδιαφέρουσες εμπειρίες που με περιμένουν τις επόμενες ημέρες στο Plovdiv, τη Μαδρίτη, το Bordeaux και το Βουκουρέστι, δεν έχετε παρά να με ακολουθήσετε στα social media και συγκεκριμένα στο facebook, το instagram και το twitter.

"Ο πιο σίγουρος τρόπος για να εξαπατηθείς είναι να θεωρείς τον εαυτό σου πιο πονηρό από τους άλλους."

Pierre Charron, 1541-1603, Γάλλος θεολόγος & φιλόσοφος

  • 1834 - Γεννιέται ο Γάλλος ζωγράφος και γλύπτης Εντγκάρ Ντεγκά
    1870 - Γαλλοπρωσικός Πόλεμος: Η Γαλλία κηρύσσει τον πόλεμο στην Πρωσία.

© 2002-2019 MEDIA2DAY