Ποιος θέλει να εξηγήσει το «φαινόμενο Λεξ»;

Όσο πιο πολύ θα προσπαθούμε να εξηγήσουμε το τώρα με τις νοοτροπίες του χθες μας, τόσο το σημαντικότερο κομμάτι θα μας ξεφεύγει.


Από το βράδυ της Κυριακής πολύ λίγος κόσμος πρόλαβε πραγματικά να καταλάβει τι είναι ο θεσσαλονικιός ράπερ Λεξ που έκανε τον χαμό στο γήπεδο του Πανιωνίου. Αυτό βέβαια δεν εμπόδισε έναν σωρό κόσμο να τοποθετηθεί και να πάρει θέση με ύφος ειδικού  για το ποιόν του ράπερ, για το «πως μιλάει τη γλώσσα της νεολαίας» (μπλιαχ) ή για το πόσο διαφέρει από τους τράπερς του συρμού.

Ποιο περίεργο φαινόμενο από ό,τι οι τράπερς, όπως ο Snik και ο Light που πλακώθηκαν πρόσφατα στο ξύλο, αλλά και οι ποιοτικοί της ελληνικής ραπ όπως ο Λεξ και ο Bloody hawk,είναι η σιγουριά των μεγαλύτερων ότι μπορούν να «καταλάβουν» τι από όλο αυτό αρέσει στους πιτσιρικάδες. Νομίζουν ότι στο παρελθόν των διαφόρων ακουσμάτων που ξέρουν, στα δικά τους βιώματα, κρύβεται η απάντηση.

Όσοι από αυτούς προσπαθούν να αγκαλιάσουν τέτοια ακούσματα, καταλήγουν να τα πνίγουν σε μια προκατασκευασμένη ερμηνεία που αρνείται να ανανεώσει τα εργαλεία της κριτικής της. Έτσι από την προσπάθεια συμπόρευσης με «αυτά που ακούει η νεολαία» μένει μόνο μια αποτυχία του θείου που «θέλει να κάτσει με τη νεολαία», αλλά που όσο είναι καθισμένος εκεί η νεολαία μόνο νεολαία δεν είναι.

Για να σου αρέσουν πραγματικά λόγια που μιλούν για την ζωή σου πρέπει να έχεις ή να νιώθεις ότι έχεις μια τέτοια ζωή σαν αυτή που περιγράφουν τα λόγια αυτά. Αλλιώς δεν γίνεται να είσαι μέρος της φάσης- είσαι ένας ξενέρωτος «αναλυτής», ένας Θάνος Ασκητής της διασκέδασης.

Γιατί λοιπόν τόσο πολλοί μπούμερς επιμένουν σήμερα να βρεθούν κοντά στις νεότερες γενιές; Είναι ζήτημα ομαδικής ψυχολογίας; Έχουν ανάγκη να τακτοποιήσουν πράγματα που τυος ξεπερνούν γρήγορα; Αρνούνται να αντιμετωπίσουν τις πραγματικότητες της μέσης ηλικίας ή μήπως ζουν την ατελείωτη εφηβεία εκείνων που χόρτασαν την ευημερία των 90s; Ίσως. Δεν έχει τόση σημασία το κίνητρο, όση η κριτική που διαμορφώνουν άτσαλα στα όσα συμβαίνουν.

Όσοι βρέθηκαν στην Νέα Σμύρνη είδαν πολλές χιλιάδες άτομα σε ένα από τα μεγαλύτερα εν Ελλάδι live των τελευταίων ετών να τραγουδούν από άκρη σε άκρη του γηπέδου τους μακροσκελείς στίχους του Λεξ, νιώθοντας πως κάποιος μιλά για έναν κόσμο δικό τους ή κοντά τους. Ναι, έτσι ήταν. Είναι όμως απλουστευτικό να μένει κανείς εκεί.

Ο Λεξ μαζί με τους ποιοτικούς και κοινωνικής ευαισθησίας στίχους του έχει και στίχους για «γκάνια», όπως επίσης έχει ανέβει στην ίδια σκηνή με τον τράπερ light. Τι σημαίνει αυτό; Ότι το πως διαμορφώνονται τα μουσικά είδη και ποιες κοινωνικές αντιστοιχίες εμφανίζουν είναι κάτι σύνθετο που δεν χωράει σε ένα ποστ ούτε μπορεί να ειπωθεί εύκολα την ώρα που συμβαίνει.

Η Νέα Σμύρνη του Λεξ ήταν μια ιστορική συναυλία γιατί κατέγραψε μια τάση που υπήρχε καιρό αλλά δεν είχε απτά σημάδια- ας μην ξεχνάμε ότι δεν υπάρχει πλέον και το μέτρο σύγκρισης της πώλησης δίσκων ή cd. Από εδώ και στο εξής είναι που θα αρχίσει να παράγει μαζικότερα καλλιτεχνικά και ίσως κοινωνικά αποτελέσματα. Το «τι σημαίνει» και «τι θέλει να πει» δεν είναι του τώρα.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v