Τα οφέλη του κουρκουμά

Η κουρκουμίνη, το βασικό συστατικό του ινδικού κουρκουμά, έχει πολλά οφέλη για τον οργανισμό.
Τα οφέλη του κουρκουμά
Η κουρκουμίνη είναι μια φυσική χρωστική ουσία την οποία βρίσκουμε στον κουρκουμά, χρησιμοποιείται στην παρασκευή της σκόνης κάρυ και του προσδίδει το χαρακτηριστικό αυτό κίτρινο χρώμα. Περιέχει ένα μείγμα ισχυρών αντιοξειδωτικών, γνωστών ως κουρκουμινοειδών, μια ομάδα φαινολικών ενώσεων που απομονώνονται από τις ρίζες του φυτού Curcuma longa.

Δεν χρησιμοποιείται όμως μόνο σαν μπαχαρικό. Ο κουρκουμάς χρησιμοποιείται στην Ινδία για θεραπευτικούς λόγους εδώ και αιώνες. Σχετικά πρόσφατα στοιχεία, αποδεικνύουν πως η κουρκουμίνη μπορεί να βοηθήσει στην προστασία του οργανισμού από ορισμένες ασθένειες και έχει ευεργετική επίδραση στην ανθρώπινη υγεία.

Η κουρκουμίνη μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη και τη θεραπεία των κρυολογημάτων. Χρησιμοποιείται ως θεραπεία για την ανακούφιση του πόνου και της φλεγμονής, ενώ παράλληλα λειτουργεί και ως αντιβιοτικό εξωτερικής χρήσης, προλαμβάνοντας βακτηριακές λοιμώξεις στα τραύματα και επιταχύνοντας τη διαδικασία της επούλωσης.

Επιστημονικές έρευνες, κυρίως σε πειραματόζωα, υποδεικνύουν ότι η κουρκουμίνη έχει ισχυρές αντιφλεγμονώδεις, αντιοξειδωτικές και αντικαρκινικές ιδιότητες. Η φυσική αυτή χρωστική ουσία, φαίνεται να καταστέλλει την καρκινογόνο δράση των πολυκυκλικών αρωματικών υδρογονανθράκων (ουσιών που δημιουργούνται κατά το παρατεταμένο ψήσιμο του κρέατος) και εμποδίζει τη δράση ενζύμων που επιταχύνουν την «επιθετικότητα» ορισμένων καρκίνων.

Σε άλλες μελέτες φαίνεται ότι η κουρκουμίνη βοηθάει στην πρόληψη της εμφάνισης όγκων και αποτρέπει από τη δημιουργία καρκίνου του προστάτη και του μαστού. Παράλληλα, επιδημιολογικά στοιχεία έδειξαν ότι οι Ινδοί που στη διατροφή τους χρησιμοποιούν μεγάλες ποσότητες κουρκουμίνης, έχουν μικρότερα ποσοστά εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου.

Η κουρκουμίνη είναι επίσης γνωστή για τις ευεργετικές ιδιότητες της στο ήπαρ. Μελέτες σε πειραματόζωα έχουν δώσει ότι ίσως και να μπορεί να προστατέψει το ήπαρ από ένα μεγάλο αριθμό βλαβερών ουσιών, όπως το τετραχλωρίδιο του άνθρακα, η βενζόλη και το διχλωροβενζόλιο.

Οι ουσίες αυτές ανήκουν σε μια ομάδα οργανικών χημικών ουσιών, οι οποίες είναι πιθανό να διηθηθούν στον υδροφόρο ορίζοντα ή να εκχυθούν από εργοστάσια χημικών, πλαστικών ή πετρελαίου ή ακόμα και δεξαμενές αποθήκευσης βενζίνης σε λίμνες, μολύνοντας το νερό που πίνουμε.

Οι ιδιότητες της δεν σταματούν εδώ. Άλλα επιστημονικά στοιχεία δείχνουν ότι η κουρκουμίνη μειώνει τα επίπεδα χοληστερόλης στον οργανισμό, με αποτέλεσμα να έχει προστατευτική δράση σε αρτηριακές παθήσεις και εν γένει στα καρδιαγγειακά νοσήματα.

Παρ’ όλες τις ευεργετικές ιδιότητες που φαίνεται να έχει αυτή η ουσία, απαιτούνται κι άλλες έρευνες ώστε να γίνουν απολύτως κατανοητοί οι μηχανισμοί με τους οποίους δρα σε κυτταρικό και γενετικό επίπεδο.

Άλλες ιδιότητες του κουρκουμά

-Μελέτη του 2013 έδειξε ότι ο κουρκουμάς μπορεί να συμβάλει στη λεύκανση των δοντιών.

- Ενισχύει τους θύλακες των τριχών με αποτέλεσμα να αποτρέπει τον κίνδυνο τριχόπτωσης.

- Μελέτη του 2007 έδειξε ότι ίσως η κουρκουμίνη μπορεί να αποτελέσει συμπληρωματική θεραπεία δερματικών παθήσεων όπως το σκληρόδερμα, η ψωρίαση, ακόμη και ο καρκίνος του δέρματος.

- Μελέτη του 2016 επιβεβαίωσε τα οφέλη της κουρκουμίνης για την αντιμετώπιση των φλεγμονών στις αρθρώσεις.

- Η τακτική κατανάλωση κουρκουμά ίσως και να προλαμβάνει τη γνωστική έκπτωση.

- Μεταβάλλει τη σύνθεση των λιποκυττάρων, μετατρέποντας τα από λευκά σε καφετί