iPhone 5: Αντάξιο των προσδοκιών ή «φωτοβολίδα»;

Σχεδόν επτά μήνες από την κυκλοφορία του, πόσο το iPhone 5 στάθηκε αντάξιο των προσδοκιών; Μια ψύχραιμη αποτίμηση με οδηγό τις πωλήσεις.
iPhone 5: Αντάξιο των προσδοκιών ή «φωτοβολίδα»;
του Χρήστου Τζώρτζη

Η τεχνολογική και εμπορική επιτυχία του iPhone δεν τελεί υπό αμφισβήτηση. Η ιστορία έχει καταγράψει τη συσκευή που ήρθε από το πουθενά και επί της ουσίας επαναπροσδιόρισε μια ώριμη αγορά.

Για όσους όμως ασχολούνται καιρό με την τεχνολογία είναι γνωστό ότι τα "πάντα ρει". Οι εποχές αλλάζουν και ο προβεβλημένος του σήμερα, γίνεται… παρακατιανός του αύριο αρκετά εύκολα.

Το να επιχειρήσεις να αναλύσεις ή να προβλέψεις το πώς θα είναι η αγορά τεχνολογίας ή η κατάσταση στην αγορά των smartphones σε 1 ή –ακόμη χειρότερα – σε 2 χρόνια είναι παρακινδυνευμένο.

Το θέμα είναι αν υπάρχουν προϋποθέσεις για να δούμε αλλαγές ή αν διαμορφώνονται αυτές οι προϋποθέσεις.

Κουβέντα για τα smartphones χωρίς το iPhone μέσα δεν γίνεται. Η εξέχουσα θέση του iPhone στην κατηγορία διατηρείται, ωστόσο είναι σαφές ότι ο ανταγωνισμός έχει να επιδείξει σημαντικά επιτεύγματα. Το κομβικό σημείο θα είναι όταν το iPhone θα δείξει σημεία κορεσμού.

Για πολλούς τα ανησυχητικά μηνύματα έρχονται από το iPhone 5. Το iPhone 5 πούλησε μερικά εκατομμύρια συσκευές από τις πρώτες ημέρες κυκλοφορίας και φυσικά συνεχίζει και πουλάει καλά. Το θέμα είναι αν η εμπορική επιτυχία εξασφαλίζει από μόνη της την επιτυχημένη συνέχεια.

Τεχνολογικά το iPhone παραμένει προηγμένο αλλά σίγουρα λείπει η αύρα καινοτομιών που συνόδευε τις πρώτες εκδόσεις της συσκευής. Σχεδιαστικά υπάρχουν ακόμη περισσότεροι ενδοιασμοί αφού για πολλούς η μικρή αύξηση του ύψους την καθιστά λίγο πιο δύσχρηστη. Είναι γεγονός ότι το iPhone 5 έκανε ίσως το πιο χαλαρό λανσάρισμα, σε σύγκριση με ότι είχαμε συνηθίσει με τα iPhone μέχρι τώρα και όχι σε σύγκριση με λανσαρίσματα του ανταγωνισμού.

Ένα ενδεικτικό στοιχείο που αποτυπώνει την παραπάνω παραδοχή είναι το ποσοστό που κατάφερε να πουλήσει το iPhone 5 στο λανσάρισμά του σε σχέση με τις πωλήσεις των άλλων iPhone συσκευών, με βάση τα στοιχεία από το Consumer Intelligence Research Partners (CIRP). Έτσι κατά το λανσάρισμα του iPhone 5, από τις συνολικές πωλήσεις των iPhone, στο iPhone 5 αντιστοιχούσε ένα ποσοστό της τάξης του 68%. Δηλαδή από τους 10 αγοραστές iPhone, οι 7 περιπου αγόρασαν το iPhone 5 και οι υπόλοιπο 3 αγόρασαν μια παλαιότερη έκδοση του iPhone. Ωστόσο στο λανσάρισμα του iPhone 4S το ποσοστό των πωλήσεων της νέας συσκευής έναντι των παλαιότερων ήταν της τάξης του 90%.

Αυτό μπορεί να δικαιολογείται εν μέρει από την διαθέσιμη γκάμα συσκευών iPhone μεταξύ των δυο λανσαρισμάτων, ωστόσο είναι σαφές ότι ένα μεγάλο μέρος της απώλειας οφείλεται στο ότι το κοινό δεν θεωρούσε το iPhone 5 τόσο καινοτόμο, ή τόσο διαφορετικό ή καλύτερο από τα προηγούμενα iPhone. Αν η Apple έχει αξιολογήσει καθ' αυτό τον τρόπο τα δεδομένα, τότε είναι σαφές ότι οι μηχανικοί της εταιρείας θα έχουν "πάρει φωτιά". Αν ωστόσο επαναπαυτεί στις πωλήσεις, τότε είναι ενδεχομένως το επόμενο iPhone να αγγίζει τα όρια του… facelift.

Το ζητούμενο είναι κατά πόσο το iPhone έχει "πιάσει ταβάνι" και κατά πόσο θα κινείται με την κεκτημένη ταχύτητα – η ποία αρχικά ήταν ιλιγγιώδης. Τη στιγμή μάλιστα που ο ανταγωνισμός είναι πιο έντονος από ποτέ, αφού η Samsung κινείται άκρως επιθετικά στο χώρο των smartphones, ενώ εταιρίες όπως η LG, η HTC αλλά και η συνεργασία Microsoft-Nokia διεκδικούν με αξιώσει επιπλέον μερίδιο αγοράς.

Για να μην βάζουμε όμως βάρη, μόνο από τη μια μεριά της ζυγαριάς – εν προκειμένω από την πλευρά του iPhone 5 - αξίζει να αναφέρουμε ένα επιχείρημα που ακούγεται και κυκλοφορεί όχι φυσικά από επίσημες πηγές. Το επιχείρημα αναφέρει ότι η Apple έχει σχεδιάσει και έχει προετοιμάσει τις επόμενες κινήσεις της, ώστε το iPhone να παραμείνει ένα καινοτόμο προϊόν και να υπερτερεί έναντι του ανταγωνισμού. Ωστόσο – και σύμφωνα πάντα με το ανεπίσημο επιχείρημα - η απειλή από τον ανταγωνισμό δεν είναι τόσο έντονη και δεν υπάρχει λόγος η εταιρεία να προχωρήσει πιο μπροστά απ' όσο χρειάζεται.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v