Πεθαίνει η ελληνική σεναριογραφία;

Κάτι τέτοιες στιγμές, που τα ξένα σίριαλ μονοπωλούν τους πίνακες των τηλεθεάσεων και τις καλύτερες ώρες προβολών, αναπολούμε την χρυσή εποχή του ελληνικού σεναρίου, η οποία έχει δυστυχώς παρέλθει. Ελπίζουμε, όχι ανεπιστρεπτί.
Πεθαίνει η ελληνική σεναριογραφία;
του Γιώργου Κόκουβα

Δεν είναι και καμία «αυτοκρατορία» ο χώρος της ελληνικής σεναριογραφίας. Το αντίθετο, η μετριότητα συχνά ανάγεται σε αριστούργημα, ακριβώς γιατί στους τυφλούς βασιλεύει ο μονόφθαλμος. Αυτές οι μετριότητες, αλλά και μερικές λαμπρές εξαιρέσεις όλα αυτά τα χρόνια έκαναν τον κύκλο τους στην ελληνική τηλεόραση. Και ο κύκλος έκλεισε βίαια, με μια πρόχειρη γραμμή, την οποία χάραξε η φετινή πραγματικότητα. Κι όμως, κάτι τέτοιες εβδομάδες, αναπολούμε (έστω και) την μετριότητα.

Μηδέν νέες σειρές. Ποιος θα το πίστευε αυτό για τα ελληνικά τηλεοπτικά δεδομένα, όταν πριν λίγα χρόνια, τα τηλε-περιοδικά ξεκινούσαν πανηγυρικά την σεζόν με ολόκληρα ένθετα που παρουσίαζαν τις νέες παραγωγές; Κι από τα ένθετα και τους πολυσέλιδους τόμους, το 2012 σηματοδότησε την δυνατότητα να χωρέσουν οι ελληνικές σειρές σε μια αράδα. Τα «Κλεμμένα Όνειρα» (MEGA) και το «Αμάρτημα της Μητρός μου», που συνεχίζονται από πέρυσι. Αυτά είναι τα μοναδικά σίριαλ που έχουν ξεκινήσει. Την ίδια ώρα, το MEGA παρουσιάζει υπερήφανα το νέο του απόκτημα, το τουρκικό «Το κορίτσι που αγάπησα», του οποίου η προβολή ξεκινά αυτή την εβδομάδα.

Ό,τι συζήτηση ξεκινά πια για σειρές, αρχίζει με τις λέξεις «θυμάστε-τότε-που». Θυμάστε τότε που περιμέναμε το νέο σίριαλ του Παπακαλιάτη; Τότε που οι Ρήγας-Αποστόλου και οι Ρέππας-Παπαθανασίου θα έκαναν μια όλο και ακριβότερη παραγωγή; Τότε που ο Γιώργος Καπουτζίδης, ο Χάρης Ρώμας, ο Λευτέρης Παπαπέτρου, η Άννα Ανδριανού, η Ελένη Ζιώγα, η Δήμητρα Παπαδοπούλου, ο Γιώργος Φειδάς, η Ρένα Ρίγγα, ο Μανούσος Μανουσάκης, ναι, ακόμη κι ο Νίκος Φώσκολος, ετοίμαζαν τα καινούρια τους σενάρια; Δεν τα ετοιμάζουν πια.

Και παρ’ ότι αυτό δεν είναι νέο – το γνωρίζαμε από την αρχή της σεζόν ότι η παραγωγή συρρικνώθηκε- κάπου εδώ, τώρα που έχει «ζεσταθεί» κάπως το τηλεθεάμον κοινό, διαπιστώνουμε πόσο μας λείπει η ελληνική σεναριογραφία. Όχι απλώς γιατί όσοι είχαν αποκούμπι την τηλεόραση τα κρύα βράδια του χειμώνα, καθόριζαν τις εξόδους τους και το πρόγραμμά τους ανάλογα με τις ώρες προβολής των ελληνικών σειρών. Αλλά κυρίως γιατί αντιλαμβανόμαστε την ίδια στιγμή και πόσες χαμένες θέσεις εργασίας, πόσοι σκηνοθέτες, πόσοι οπερατέρ, πόσοι ηθοποιοί, κομπάρσοι, ηχολήπτες, μοντέρ έχουν πάρει τον δρόμο προς τον ΟΑΕΔ.

Όλο αυτό, όμως, δεν μπορούμε να το αποδώσουμε συλλήβδην στην κρίση. Όχι, η κρίση δεν φταίει για τις επιλογές των καναλαρχών. Μπορεί οι τουρκικές σαπουνόπερες να είναι πάμφθηνες και να κοστίζουν δέκα φορές λιγότερο από μια ελληνική παραγωγή, αλλά τα «φανταχτερά reality»; Τα χορευτικά shows με τις ακριβοθώρητες κριτικές επιτροπές, οι μαγειρικοί διαγωνισμοί με τα πλούσια σκηνικά; Ενδεικτικό είναι πως το «Αμάρτημα της Μητρός μου», η μοναδική ελληνική σειρά του ANT1, προβάλλεται άγρια μεσάνυχτα – γι’ αυτό και… πατώνει – ενώ σε περίοπτη ώρα στο prime time προηγούνται στις 21.00 ο «Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής» και το «Grey’s Anatomy». Κάποιοι επιλέγουν συνειδητά το «fast-food» αντί να επενδύσουν στην ελληνική μυθοπλασία. Η οποία πεθαίνει, όπως είχε προφητεύσει προ μηνών η (πρώην) σεναριογράφος Έλενα Ακρίτα.

Κι εμείς βρισκόμαστε εδώ, μπροστά από τους δέκτες μας, να ακούμε τον επιθανάτιο ρόγχο της, που μεταφράζεται σε δύο σειρές, και την αναμονή άλλων τόσων από Φεβρουάριο. Μεταφράζεται επίσης στην μάστιγα των επαναλήψεων παλιών σειρών, που έχουν καρφωθεί στο top10 του πίνακα των τηλεθεάσεων – κάτι που μαρτυρά πως το κοινό «πεινάει» για ελληνική μυθοπλασία.

Για να μην κλείσουμε, όμως σε δυσάρεστο τόνο, σας παραθέτουμε την «παρηγοριά» της εβδομάδας. Η διοίκηση του ΣΚΑΪ ανακοίνωσε την πρόθεσή της να ξεκινήσει την παραγωγή ελληνικών σειρών, για να καλύψει το κενό που δημιουργείται στην τηλεοπτική αγορά - βέβαια, αυτό σημαίνει αναμονή τουλάχιστον ενός έτους μέχρι να δούμε σίριαλ από την συχνότητά του. Ίσως, τουλάχιστον δούμε μία ή δύο νέες σειρές από το MEGA και τον ΑΝΤ1 το 2013, αλλά από το τίποτα, καλή και η αναμονή.

*Τα νούμερα της εβδομάδας

Η πίτα της τηλεθέασης και πώς μοιράστηκε στους τηλεοπτικούς σταθμούς (19-25/11/12)


Το top 10 των προγραμμάτων της εβδομάδας 19-25/11/2012

Πηγή: NIELSEN AUDIENCE MEASUREMENT
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v