Έχω και μηνιαία κάρτα, πάμε μια βόλτα;

Πόσο κάνει το εβδομαδιαίο εισιτήριο; Τι ώρα κλείνει το μετρό; Είναι όντως το τραμ 24ωρο; Απαντήσεις στις απορίες ενός Αθηναίου που μόλις απαρνήθηκε το ΙΧ του.
Έχω και μηνιαία κάρτα, πάμε μια βόλτα;
Με τη βενζίνη να αγγίζει το 1,5 ευρώ το λίτρο, τα μέτρα λιτότητας να μας… εμπνέουν να εφευρίσκουμε ολοένα και περισσότερους τρόπους για να κάνουμε οικονομία και την κίνηση στους δρόμους να «καίει» περισσότερα λίτρα απ’ όσα θα απαιτούσε μια κοντινή εκδρομή, ακόμη και οι ορκισμένοι οπαδοί του ΙΧ θα «ανακαλύψουν» τις προσεχείς ημέρες ένα νέο, οικονομικό και σε ορισμένες περιπτώσεις πρακτικό τρόπο μετακινήσεων στην πόλη. Τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Παρ’ όλο που ακόμη ούτε το δίκτυο των συγκοινωνιών αλλά ούτε και η κουλτούρα των Αθηναίων σε ό,τι αφορά τις μαζικές μεταφορές δεν αγγίζουν τα επίπεδα άλλων ευρωπαϊκών πόλεων, προσπάθειες και σημαντική πρόοδος έχουν γίνει, και μένει μόνο να ελπίζουμε ότι θα συνεχιστούν.

Το μετρό έχει επεκταθεί θεαματικά, οι λεωφορειόδρομοι –τουλάχιστον όταν είναι άδειοι– διευκολύνουν την ταχύτερη διέλευση των λεωφορείων και των τρόλεϊ, και οι τιμές των εισιτηρίων παραμένουν σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, επιδοτούμενες κατά 70% από την κυβέρνηση, τουλάχιστον προς το παρόν. Υπάρχουν σκέψεις να μειωθεί η επιδότηση σε 50%, γεγονός που θα αυξήσει την τιμή, αλλά ακόμη και σε αυτήν την περίπτωση τιμές Λονδίνου δύσκολα θα πιάσουμε.

Κι αν οι γνώσεις σας περί μαζικών μεταφορών στην Αθήνα σταματούν στις λεωφορειολωρίδες και τις γραμμές του τραμ που σας «τρώνε» μια πολύτιμη λωρίδα σε ώρες αιχμής, εμείς είμαστε εδώ. Ο μίνι οδηγός μας για τις συγκοινωνίες της πόλης θα σας φανεί, μέρες που είναι, εξαιρετικά χρήσιμος.

Κατ’ αρχήν, τα βασικά
Ο ηλεκτρικός, επιτέλους, λειτουργεί. Το τμήμα της γραμμής από το Φάληρο στον Ταύρο παραδόθηκε, μετά από μήνες, την Δευτέρα 10 Μαΐου. Οι σταθμοί του Αγίου Νικολάου, των Κάτω Πατησίων και της Νέας Ιωνίας λειτουργούν μόνο στο τμήμα ανόδου, προς την Κηφισιά.

Τιμές εισιτηρίων: Το ενιαίο εισιτήριο κοστίζει 1 ευρώ και ισχύει για 90 λεπτά απεριόριστων διαδρομών με όλα τα μέσα (λεωφορεία, τρόλεϊ, μετρό, ηλεκτρικό και τραμ) προς κάθε κατεύθυνση. Το ημερήσιο εισιτήριο για όλα τα μέσα κοστίζει 3 ευρώ, ενώ το εβδομαδιαίο, και πλέον συμφέρον, εισιτήριο κοστίζει 10 ευρώ για όλα τα μέσα.

Τιμές καρτών: Η μηνιαία κάρτα για όλα τα μέσα κοστίζει 35 ευρώ. Μηνιαίες κάρτες πωλούνται τις 5 πρώτες εργάσιμες του μήνα, καθώς και τις πέντε τελευταίες εργάσιμες του προηγούμενου. Για ακόμα περισσότερη οικονομία, μπορείτε να βγάλετε ετήσια κάρτα η οποία κοστίζει 350 ευρώ. Η ετήσια κάρτα ισχύει από τον Ιανουάριο μέχρι το Δεκέμβριο, ωστόσο μπορεί να αγοραστεί και κατά τη διάρκεια του έτους. Η μικρότερη δυνατή διάρκεια είναι τέσσερις μήνες για το διάστημα Σεπτεμβρίου-3εκεμβρίου. Στην περίπτωση αυτή, η τιμή της ετήσιας κάρτας μειώνεται ανάλογα με τον υπολειπόμενο αριθμό μηνών μέχρι το τέλος του έτους.

Ώρες λειτουργίας: Το μετρό λειτουργεί καθημερινά από τις 5.30 το πρωί έως τις 12.30 το βράδυ, ενώ Παρασκευές και Σάββατα έως τις 2.30 το πρωί. Τα ωράρια των λεωφορείων και των τρόλεϊ κυμαίνονται ανάλογα με την περιοχή και τη μέρα. Ακολουθούν όμως, λίγο πολύ, αυτά του μετρό. Ορισμένα δρομολόγια, όπως το 040 στη γραμμή Σύνταγμα – Πειραιάς, το 500 από τον Πειραιά στην Κηφισιά, το Χ14 από το Σύνταγμα στην Κηφισιά και το 790 από τη Γλυφάδα στο Περιστέρι, είναι εικοσιτετράωρα. Το τραμ λειτουργεί καθημερινά από τις 5.00 το πρωί έως τα Μεσάνυχτα, ενώ Παρασκευές και Σάββατα λειτουργεί 24 ώρες το εικοσιτετράωρο –από τα Μεσάνυχτα μέχρι τις 5.00 όμως η συχνότητα των δρομολογίων του μειώνεται σε 40 λεπτά. Ο ηλεκτρικός λειτουργεί τα ίδιες ώρες με το μετρό, χωρίς τα «ξενύχτια» Παρασκευής και Σαββάτου.

Και αναλυτικότερα…
Αττικό Μετρό

Δύο γραμμές που επεκτείνονται, αργά αλλά σταθερά: Η πρώτη (κόκκινη γραμμή) ξεκινάει από τον Αγ. Αντώνιο, κάνει στάση σε Σεπόλια, Αττική, στ. Λαρίσης, Μεταξουργείο, Ομόνοια, Πανεπιστήμιο, Σύνταγμα, Ακρόπολη, Συγγρού-Φιξ, Ν. Κόσμο, Αγ. Ιωάννη, Δάφνη, και καταλήγει στον Αγ. Δημήτριο.

Ο σταθμός Συγγρού-Φιξ προσφέρεται για μετεπιβίβαση. Περιλαμβάνει υπόγειο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων, χωρητικότητας 642 θέσεων σε 6 επίπεδα, σταθμό μετεπιβίβασης λεωφορείων ΟΑΣΑ, στον οποίο έχουν αφετηρία τρεις λεωφορειακές γραμμές (910, Στ. Συγγρού-Φιξ-Παγκράτι-Γηροκομείο, Στ. Συγγρού-Φιξ-Χαμοστέρνας-ΚΤΕΛ Κηφισού) και διέρχονται άλλες δώδεκα (040, 106, 126, 134, 135, 136, 137, 450, 550, Α2, Β2, Ε2).

Σταθμοί μετεπιβίβασης είναι επίσης αυτοί της Δάφνης και του Αγ. Δημητρίου. Σε αυτόν της Δάφνης έχουν αφετηρία/τέρμα 10 λεωφορειακές γραμμές (Χ97, 131, 154, 171, 201, 212, 213, 057, 217, 229) και διέρχονται άλλες 13 (103, 108, 109, 111,112, 218, 232, 155, 208, Α3, Α4, Β3, Β4). Σε αυτόν του Αγ. Δημητρίου/Αλ. Παναγούλη έχει αφετηρία / τέρμα μία λεωφορειακή γραμμή (Χ27) και διέρχονται άλλες 11 (108, 109, 154, 155, 171, 208, Α3, Α4, Β3, Β4, Χ97).

Η δεύτερη γραμμή (μπλε) ξεκινάει από το Αιγάλεω, κάνει στάση σε Ελαιώνα, Κεραμεικό, Μοναστηράκι, Σύνταγμα, Ευαγγελισμό, Μέγαρο Μουσικής, Αμπελόκηπους, Πανόρμου, Κατεχάκη, Εθνική Άμυνα, Νομισατοκοπείο, Χαλάνδρι, Δουκίσσης Πλακεντίας, και καταλήγει στο Αεροδρόμιο. Σύντομα αναμένεται να ανοίξουν οι δύο νέοι σταθμοί της μπλε γραμμής, στον Χολαργό και την Αγία Παρασκευή.

Ενδιάμεσοι σταθμοί μετεπιβίβασης είναι αυτός της Κατεχάκη, που περιλαμβάνει υπαίθριο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων, χωρητικότητας 240 θέσεων, σταθμό μετεπιβίβασης λεωφορείων ΟΑΣΑ, στον οποίο έχουν αφετηρία/τέρμα 5 λεωφορειακές γραμμές (036, 402, 403, 404, 407) και διέρχονται άλλες 9 (Α5, Β5, Γ5, Χ95, 408, 419, 416, 418, 140).

Επίσης, ο σταθμός της Εθνικής Άμυνας περιλαμβάνει υπαίθριο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων, χωρητικότητας 300 θέσεων, σταθμό μετεπιβίβασης λεωφορείων ΟΑΣΑ, στον οποίο έχουν αφετηρία / τέρμα 10 λεωφορειακές γραμμές (308, 305, 316, 304, 321, Χ94, 125, 303, 314, 315) και διέρχονται άλλες 7 (408, 419, 403, 404, 407, 416, 418).

Ακόμα, στη Δουκίσσης Πλακεντίας, υπάρχουν δύο υπαίθριοι χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων, χωρητικότητας 270 και 360 θέσεων αντίστοιχα, και σταθμός μετεπιβίβασης λεωφορείων ΟΑΣΑ, στον οποίο έχουν αφετηρία / τέρμα 5 λεωφορειακές γραμμές (302, 405, 407, 411, 319). Αλλά και στο Χαλάνδρι, με υπαίθριο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων, χωρητικότητας 280 θέσεων, σταθμό μετεπιβίβασης λεωφορείων ΟΑΣΑ, στον οποίο σύντομα θα έχουν αφετηρία / τέρμα 3 λεωφορειακές γραμμές (404, 423, 426) και 2 γραμμές τρόλεϊ (19, 450).

ΗΣΑΠ
Είπαμε, το μεγάλο νέο είναι ότι μετά από έναν ολόκληρο χειμώνα ταλαιπωρίας ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος λειτουργεί. Δε λειτουργεί, βέβαια, σε ολόκληρη την πολύπαθη διαδρομή του: οι αποβάθρες προς Πειραιά στους σταθμούς Αγίου Νικολάου, των Κάτω Πατησίων και της Νέας Ιωνίας παραμένουν κλειστές. Αλλά μην τα θέλουμε και όλα δικά μας.

Για να φρεσκάρουμε τη μνήμη σας, θυμίζουμε ότι ο ιστορικός Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος Αθηνών Πειραιώς μετρά αισίως 105 χρόνια ζωής, καλύπτει τη διαδρομή από τον Πειραιά στην Κηφισιά, περνώντας από 22 συνολικά ενδιάμεσους σταθμούς, ενώ συναντά το μετρό στο Μοναστηράκι, την Ομόνοια και την Αττική.

Τραμ
Το δίκτυο του τραμ συνδέει το κέντρο της Αθήνας, μέσω της Νέας Σμύρνης, με δύο γραμμές κατά μήκος της παραλιακής λεωφόρου. Η μία, μέσω του Παλαιού Φαλήρου και του Ελληνικού καταλήγει μέσα σε 52-57 λεπτά στη Γλυφάδα και η άλλη, μέσω του Νέου Φαλήρου φτάνει σε 42-47 λεπτά στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας.

Στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, η στάση ΣΕΦ συνδέεται με τον ηλεκτρικό, οι στάσεις Νέος Κόσμος και Φιξ συνδέονται με την κόκκινη γραμμή του Μετρό, ενώ στο Σύνταγμα η στάση είναι ακριβώς δίπλα στον κεντρικό σταθμό του Μετρό.

Ηρώ Κουνάδη
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v