Ο ύπνος μειώνει τις απουσίες και αυξάνει τις σχολικές επιδόσεις

Παράταση της έναρξης της σχολικής ημέρας κατά μία ώρα -από τις 9π.μ. στις 10π.μ.- βοηθά τους μαθητές να ξεκουράζονται και να αποδίδουν καλύτερα, σύμφωνα με πείραμα που ολοκληρώθηκε πρόσφατα σε σχολείο της Μ. Βρετανίας.
Ο ύπνος μειώνει τις απουσίες και αυξάνει τις σχολικές επιδόσεις
Την τέλεια δικαιολογία για τους υπναράδες έφηβους αποκάλυψε νέα βρετανική έρευνα, σύμφωνα με το πείραμα της οποίας μία ώρα παραπάνω ύπνου το πρωί επιφέρει καλύτερα αποτελέσματα κατά τις σχολικές εξετάσεις, ενώ μειώνει τις συστηματικές απουσίες.

Το σύστημα έναρξης μαθημάτων στις 10π.μ. αντί για τις 9π.μ. δοκιμάστηκε στο σχολείο Monkseaton, ένα μονοτάξιο εκπαιδευτικό ίδρυμα στην περιοχή Tyneside, μέσω πειράματος που πραγματοποιήθηκε από τρεις επιστήμονες, συμπεριλαμβανομένου καθηγητή νευρολογίας του πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Το πείραμα σχεδιάστηκε με σκοπό να μειώσει την κούραση και να βοηθήσει τους μαθητές να «δουλεύουν» πιο αρμονικά, χάρη στην καλύτερη ποιότητα ύπνου.

Ο Paul Kelley, επικεφαλής του πειράματος, είπε: «Τα αποτελέσματα είναι ακόμα πρόωρα, όμως δείχνουν ότι η καθυστέρηση άφιξης στο σχολείο μειώθηκε κατά 8% ενώ η συστηματική απουσία από τα μαθήματα μειώθηκε κατά 26%, χάρη στην αλλαγή της ώρας έναρξης της σχολικής ημέρας. Επιπλέον, τα αποτελέσματα των εξετάσεων GCSE -κάτι σαν τις δικές μας πανελλαδικές- στα Μαθηματικά και τα Αγγλικά εμφανίστηκαν σαφώς βελτιωμένα, συγκριτικά με τα αποτελέσματα της περσινής χρονιάς.

Μεταπηδήσαμε από μία κατάσταση στην οποία ήταν απολύτως αδύνατο για κάποια παιδιά ξυπνήσουν νωρίς το πρωί, σε μία άλλη κατάσταση κατά την οποία βρίσκονται ήδη στα μαθήματά τους στις 10.00.»

Οι μαθητές του σχολείου δείχνουν να συμφωνούν, όπως φαίνεται από τα λεγόμενα του Liam McClelland, 14 ετών: «Κοιμάμαι περισσότερη ώρα και νιώθω πολύ πιο χαρούμενος και με περισσότερη ενέργεια. Συνήθιζα να ξυπνάω νωρίς και ήμουν ιδιαίτερα απρόσεκτος τα πρωινά, ακόμα και στα πολύ απλά πράγματα, όπως το να βάζω γάλα στα δημητριακά και να το χύνω έξω».

Η αλλαγή αυτή στο σχολείο Monkseaton προτάθηκε τον Οκτώβριο του 2009 μετά από ψηφοφορία γονιών, μαθητών και καθηγητών –παρόλο που το 40% διαφωνούσε. Ο Kelley προγραμματίζει μία ακόμα ψηφοφορία, από την οποία θα κριθεί αν αυτή η αλλαγή θα είναι μόνιμη.

Το σύστημα ήταν σε μεγάλο βαθμό έμπνευση του καθηγητή νευρολογίας Russell Foster, ο οποίος συνεργάζεται με τον Kelley. Ο Foster, και άλλοι ακαδημαϊκοί, βρήκαν ότι οι έφηβοι έχουν βιολογική προδιάθεση να πηγαίνουν για ύπνο αργά το βράδυ και να ξυπνούν αργά το πρωί, και έτσι αργούν να «τεθούν σε λειτουργία» πλήρως νωρίτερα από τις 10π.μ., δηλαδή δύο με τέσσερις ώρες αργότερα από τους ενήλικες.

Η έρευνα του Foster υποδηλώνει επίσης ότι τα πιο δύσκολα μαθήματα θα πρέπει να παραδίδονται το απόγευμα, όταν οι μαθητές βρίσκονται σε πλήρη εγρήγορση.

Αυτή η εφηβική «χρονική παράταση» επιμένει μέχρι την ηλικία των 21 χρόνων, μετά την οποία το βιολογικό ξυπνητήρι του ανθρώπου αρχίζει να «χτυπά» νωρίτερα, και έτσι, τουλάχιστον μέχρι τα 50 του χρόνια, μπορεί να ξυπνά τόσο νωρίς όσο όταν ήταν ακόμα παιδί.

Ο Foster καταλήγει λέγοντας: «Οι καθηγητές θα πουν ότι τα παιδιά είναι στην καλύτερη στιγμή τους νωρίς το πρωί. Αυτό που πραγματικά συμβαίνει είναι ότι οι καθηγητές νιώθουν ιδιαίτερα ενεργοί στις 9 το πρωί, ενώ οι μαθητές ακόμα μισοκοιμούνται, με αποτέλεσμα το μάθημα να διεξάγεται πιο ελεγχόμενα, και άρα ευκολότερα, εκ μέρους των καθηγητών».

Ε.Μ.
Πηγή:
Timesonline.co.uk
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v