Επικίνδυνα για το περιβάλλον τα «πράσινα» καύσιμα

Τα οικολογικά καύσιμα ίσως να μην είναι τόσο φιλικά στο περιβάλλον όσο νομίζουμε. Τουλάχιστον αυτό έδειξε έρευνα της βρετανικής κυβέρνησης, σύμφωνα με την οποία τα «πράσινα» καύσιμα δεν πληρούν τις ελάχιστες προδιαγραφές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Επικίνδυνα για το περιβάλλον τα «πράσινα» καύσιμα
Η χρήση ορυκτών καυσίμων στα οχήματα θεωρείται φιλικότερη προς το περιβάλλον απ' ό,τι η χρήση των αποκαλούμενων «πράσινων» καυσίμων που παρασκευάζονται από καλλιέργειες, σύμφωνα με μελέτη της βρετανικής κυβέρνησης.

Οι έρευνες έδειξαν ότι ο στόχος του βρετανικού Υπουργείου Μεταφορών να αυξήσει το ποσοστό των βιοκαυσίμων, σε όλα τα καύσιμα που πωλούνται στην Αγγλία, θα έχει ως αποτέλεσμα να καταστραφούν εκατομμύρια στρέμματα δάσους και να μετατραπούν σε φυτείες. Η μελέτη, που ενδέχεται να οδηγήσει σε επανεξέταση των αυξήσεων στα βιοκαύσιμα, καταλήγει στο ότι οι καλλιέργειες που χρησιμοποιούνται κατά κόρον για «πράσινα» καύσιμα δεν πληρούν της ελάχιστες προδιαγραφές αειφορίας, όπως αυτές καθορίζονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Σύμφωνα με τις οδηγίες, κάθε λίτρο βιοκαυσίμου θα πρέπει να μειώνει της εκπομπές κατά τουλάχιστον 35%, σε σύγκριση με την καύση ενός λίτρου ορυκτού καυσίμου. Ωστόσο, η μελέτη δείχνει ότι το φοινικέλαιο αυξάνει τις εκπομπές κατά 31%, εξαιτίας του άνθρακα που απελευθερώνεται όταν τα δάση και οι πράσινες εκτάσεις μετατρέπονται σε φυτείες.

Σύμφωνα με τις οδηγίες της αρμόδιας Υπηρεσίας Ανανεώσιμων Καυσίμων, το 3% του συνόλου των καυσίμων που πωλούνται πρέπει να προέρχονται από καλλιέργειες. Το ποσοστό θα αυξάνεται κάθε έτος και μέχρι το 2020 θα πρέπει να είναι 13%. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προέβη σε δική της έρευνα, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει δημοσιοποιήσει τα αποτελέσματα.

Σύμφωνα με εσωτερικό σημείωμα που διέρρευσε από την διεύθυνση γεωργίας, είναι εμφανής η ανησυχία για ολόκληρη την ευρωπαϊκή βιομηχανία βιοκαυσίμων, η οποία λαμβάνει περίπου τρία δισεκατομμύρια λίρες ετησίως και η οποία διατρέχει κίνδυνο αν γίνουν αλλαγές στην επεξεργασία της γης.

Επομένως, το «σχέδιο σωτηρίας» της βιομηχανίας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή περιλαμβάνει την έκδοση αναθεωρημένων προτύπων που θα κάνουν τις φυτείες φοίνικα αντίστοιχης περιβαλλοντικής αξίας με τα φυσικά δάση. Οι υπεύθυνοι μάλιστα, φαίνεται πως έχουν αποδεχτεί την επιχειρηματολογία της βιομηχανίας του φοινικέλαιου, σύμφωνα με την οποία τα φοινικόδεντρα είναι και αυτά ένα είδος δέντρου.

Σύμφωνα με ένα μέρος των νέων κανονισμών, το φοινικέλαιο θα είναι επαρκές μόνο εφόσον προέρχεται από συγκεκριμένες εκτάσεις, στις οποίες τα δέντρα θα φτάνουν τουλάχιστον τα πέντε μέτρα και το φύλλωμά τους θα ξεπερνά 30% της συνολικής τους επιφάνειας.

Ο «καθαρισμός» τροπικών δασών για την κατασκευή φυτειών με βιοκαύσιμα απελευθερώνει άνθρακα που είναι αποθηκευμένος τόσο στα δέντρα, όσο και στο έδαφος. Χρειάζονται περίπου 840 χρόνια για μια φυτεία φοινίκων ώστε να απορροφήσει πλήρως τον άνθρακα που εκπέμπεται μετά την καταστροφή του τροπικού δάσους που αντικατέστησε. Μάλιστα, η επέκταση της βιομηχανίας φοινικέλαιου στην Ινδονησία την έχει μετατρέψει στην τρίτη μεγαλύτερη πηγή εκπομπών CO2, μετά την Κίνα και τις ΗΠΑ. Κάθε χρόνο η Ινδονησία χάνει τεράστιες εκτάσεις τροπικών δασών, ενώ οι ουρακοτάγκοι της Σουμάτρα είναι ήδη υπό εξαφάνιση.

Τον περασμένο χρόνο, εκατόν είκοσι επτά εκατομμύρια λίτρα φοινικέλαιου προστέθηκαν στο ντίζελ που πωλείται στους οδηγούς της Αγγλίας, συμπεριλαμβανομένων εξήντα τεσσάρων εκατομμυρίων από την Μαλαισία και είκοσι επτά από την Ινδονησία. Ο Kenneth Richter, ακτιβιστής της Friends of the Earth λέει χαρακτηριστικά: «Τα δισεκατομμύρια των επιδοτήσεων για τα βιοκαύσιμα θα μπορούσαν κάλλιστα να δαπανηθούν για οικολογικά αυτοκίνητα και για την βελτίωση των Συγκοινωνιών».

Πηγή: Timesonline.co.uk
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v