Ίχνη ζωής στον Άρη (;)

Βακτηριακής ζωής, τουλάχιστον, σύμφωνα με νέες έρευνες επιστημόνων της Nasa πάνω σε μετεωρίτη που προσέκρουσε στην γη πριν πολλές χιλιάδες χρόνια. Με την βοήθεια πιο εξελιγμένων μικροσκοπίων, ο μετεωρίτης δείχνει να "κουβαλά" βακτήρια από τον κόκκινο πλανήτη.
Ίχνη ζωής στον Άρη (;)
Επιστήμονες της Nasa εμφάνισαν πρόσφατα το πιο συναρπαστικό στοιχείο όλων των εποχών σχετικά με την ζωή σε άλλους πλανήτες, υποστηρίζοντας πως στον Άρη ζουν βακτήρια.

Το στοιχείο έδειξε ότι μικροσκοπικές δομές, με την μορφή σκουληκιού, που βρέθηκαν σε μετεωρίτη από το Άρη, ο οποίος χτύπησε την γη πριν από 13.000 χρόνια, είναι σχεδόν σίγουρα απολιθωμένα βακτήρια. Οι λεγόμενες βιο-μορφές είναι ενσωματωμένες κάτω από την επιφάνεια της πέτρας του μετεωρίτη, αποδεικνύοντας ότι ήταν ήδη παρούσες όταν αυτός έφτασε στην γη, και πως δεν την απέκτησε μέσω μόλυνσης από γήινα βακτήρια. «Αυτή είναι μία πολύ ισχυρή ένδειξη ζωής στον Άρη», είπε ο David Mackay, ανώτερος επιστήμονας στο Nasa Johnson Space Center, ο οποίος ήταν μέλος της ομάδας που αρχικά ερεύνησε τον μετεωρίτη, όταν αυτός ανακαλύφθηκε το 1984.

Το 1996 μία μελέτη του δείγματος είχε ωθήσει τον Dr. Mackay και την ομάδα του να υποστηρίξουν πως τα μικρο-απολιθώματα ήταν αποδεικτικά ζωής, αλλά διάφοροι σκεπτικιστές απέρριψαν τους ισχυρισμούς λέγοντας ότι παρόμοιου σχήματος δομές μπορεί να μην είναι βιολογικές. Στις νέες αναλύσεις, όμως, το προϊόν από ηλεκτρονικά μικροσκόπια υψηλής ευκρίνειας δείχνει πολύ πιο ξεκάθαρα ότι ο μετεωρίτης Allan Hills 84001  (φωτο) «κουβάλησε» ζωή από τον Άρη στην Γη. Τα μικροσκόπια επικεντρώθηκαν σε μικροσκοπικούς μαγνητικούς κρυστάλλους σε επιφανειακά στρώματα του μετεωρίτη, οι οποίοι έχουν την μορφή απλών βακτηρίων. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι αυτό μπορεί να είναι το αποτέλεσμα ανθρακικού άλατος το οποίο συντρίφθηκε λόγω της θερμότητας της επαφής.

Οι νέες αναλύσεις, όμως, απορρίπτουν και αυτούς του σκεπτικισμούς λέγοντας πως η πολύ προσεκτική παρατήρηση έδειξε πως περίπου του 25% των κρυστάλλων αυτών προέκυψε από χημικές αντιδράσεις των βακτηρίων. "Νιώθουμε δικαιωμένοι. Αποδείξαμε ότι η εναλλακτική εξήγηση ήταν εντελώς λανθασμένη και έτσι οδηγηθήκαμε στην αρχική μας θέση, ότι οι δομές αυτές δημιουργήθηκαν από βακτήρια στον Άρη", είπε ο Dr. Mackay.

Άλλο επιστήμονες και αστροφυσικοί, οι οποίοι συμφωνούν μεν με τον Dr. Mackay, παραμένουν ωστόσο επιφυλακτικοί, λέγοντας πως η μελέτη ενός μετεωρίτη δε μπορεί ποτέ να απαντήσει σε ένα τόσο σύνθετο ερώτημα. Ο μετεωρίτης διατηρεί, επίσης, στοιχεία νερού, συνιστώντας ότι –στο παρελθόν τουλάχιστον- ο πλανήτης είχε πιο κατάλληλες συνθήκες για την ανάπτυξη της ζωής.

Η παραπάνω έρευνα δημοσιεύτηκε στο τεύχος Νοεμβρίου του περιοδικού Geochimica et Cosmochimica Acta, ενώ η Nasa πρόκειται να ανακοινώσει επίσημα τα ευρήματα της έρευνας την Δευτέρα.

Ε.Μ.