Είναι τα συνδρομητικά site το μέλλον του ίντερνετ;

Θα πληρώνουμε για να διαβάσουμε ό,τι μας ενδιαφέρει; Ναι, λένε τα προγνωστικά. Και το ίντερνετ θα γίνει καλύτερο. Δεν μας πιστεύεις; Μπορούμε να εξηγήσουμε.
Είναι τα συνδρομητικά site το μέλλον του ίντερνετ;
της Ηρώς Κουνάδη

Πώς το έλεγε εκείνη η διάσημη φράση; Αν δεν βλέπεις πουθενά προϊόν, είσαι εσύ το προϊόν. Το μοντέλο του «τζάμπα» που καλλιέργησε για δυο περίπου δεκαετίες το ίντερνετ αργοπέθαινε ούτως ή άλλως, απλώς ήρθαν και τα social media και του έδωσαν την χαριστική βολή. Θα τολμήσουμε την πρόβλεψη πως σε δέκα χρόνια από τώρα, ό,τι θέλεις να διαβάσεις στο ίντερνετ θα το πληρώνεις. Και δεν ξέρουμε αν το πρόσεξες, αλλά δεν γράψαμε «δυσοίωνη» μπροστά από την πρόβλεψη. Μπορούμε να σου εξηγήσουμε γιατί.

Πότε ήταν η τελευταία φορά που έκανες κλικ σε διαφήμιση;

Όχι στο Facebook, που τις βλέπεις σαν κανονικά ποστ και σε αφορούν προσωπικά επειδή ο αλγόριθμος ξέρει μέχρι και τα βαθύτερα σκοτάδια της ψυχής σου. Αυτό εμπίπτει στο «είσαι εσύ το προϊόν» και δε μετράει. Σε site κανονικό, εκεί που διάβαζες τους 5 φανταστικούς προορισμούς για το Σαββατοκύριακό σου (τυχαίο το παράδειγμα), έκανες κλικ στη διαφήμιση που έπαιζε δίπλα; Όχι; Ούτε που την πρόσεξες; Έχεις ενεργοποιήσει το Adblocker; Μάλιστα.

Το clickbait το επιούσιο

Για να αυξήσουν τις πιθανότητες να δουν τις διαφημίσεις τους και άνθρωποι που δεν έχουν ενεργοποιημένο το Adblocker, τα site όπως τα ξέρεις σήμερα χρειάζονται έναν ικανοποιητικό αριθμό επισκεπτών για να τον δείξουν στις διαφημιστικές και να τους πείσουν να τους δώσουν τα λεφτά τους. Όσο μεγαλύτερος ο ανταγωνισμός, και όσο μικρότερη η αγορά (σαν την Ελλάδα μας, καλή ώρα) τόσο δυσκολεύει το παιχνίδι. Βάλε στην εξίσωση και την διάσπαση προσοχής που προκαλούν σε όλους μας τα social media, και καταλήγεις με μια χαρά ανθρώπους, που θα έκανες παρέα υπό άλλες συνθήκες, να σου γράφουν τίτλους όπως «Δεν θα ΠΙΣΤΕΨΕΤΕ πώς είναι τώρα ο Μιχαλάκης από το Πάτερ Ημών!!!!».

Όταν πιάσεις πάτο, μετά πάει μόνο προς τα πάνω

Δεν ξέρουμε ποιος ή ποια ήταν, πρέπει όμως να ένιωσε ιδιοφυής ο πρώτος άνθρωπος που είπε σε μια σύσκεψη «παιδιά πώς λέτε ότι θα ήταν αν μας διάβαζαν μόνο άνθρωποι που ήθελαν να μας διαβάζουν;». Πρέπει να ακούστηκε σαν αποκάλυψη. Όταν όλοι οι άλλοι προσπαθούν με το ζόρι να σου τραβήξουν την προσοχή, για να αποσπάσουν 90 δευτερόλεπτα από τον χρόνο σου και ένα σχόλιο που θα τους βρίζεις κάτω από το ποστ τους, κάποιοι θα αράζουν απλώς στο μαγαζάκι τους και θα σε περιμένουν. Δεν μπορούν, βέβαια, να πουλήσουν διαφήμιση έτσι, γιατί ειδικά τον πρώτο καιρό οι άνθρωποι που θα μπουν στο μαγαζάκι τους θα είναι μάλλον λίγοι. Μπορείς, όμως, να αγοράζεις εσύ το προϊόν που πουλάνε. Και μπουμ. Εγένετο μηνιαία συνδρομή.

Το τέλος του κόσμου όπως τον ξέραμε

Δεν θα χρειαστείς παραπάνω από μια-δυο μέρες σε ένα συνδρομητικό site, για να αντιληφθείς ότι κάτι είναι διαφορετικό εδώ: Λείπουν οι τίτλοι που άλλα υπόσχονται και άλλα τελικά λένε. Λείπουν οι καυγάδες, οι προσβολές και τα troll-o-σχόλια δεξιών σε αριστερά site και τούμπαλιν. Λείπει η αίσθηση ότι κάποιος προσπαθεί να καπηλευτεί τον ελάχιστο, πολύτιμο χρόνο σου για να σου πουλήσει κάτι που δεν θες. Είναι μια όαση στο χάος του ίντερνετ, όπου όλοι όσοι βρίσκονται εκεί είναι εκεί με την θέλησή τους.

Ναι, αλλά δεν βγαίνω μάνα μου

Προφανώς, όπως ξέσπασε εκεί κοντά στην πανδημία ο «πόλεμος του streaming» που ακόμα καλά κρατεί, καθώς Netflix, Amazon, Apple TV, Disney+ και λοιποί μεγάλοι παίκτες δίνουν μάχη για το ποιος θα φάει συνδρομητές από ποιον (γιατί προφανώς κανείς μας δεν έχει αρκετά λεφτά για να τους πληρώνει όλους) έτσι και τα site που μπαίνεις για να χαζέψεις σε ποιο μπαρ θα πας το βράδυ, ή τι έγινε στο τελευταίο επεισόδιο του Master Chef, θα προσπαθήσουν να διεκδικήσουν την συνδρομή σου. Και, σε αυτή την περίπτωση, δεν θα νικήσει ο ισχυρότερος, αλλά αυτός που σου αρέσει περισσότερο. Κάτι μας λέει πως δεν θα είναι αυτός που σου έγραφε τα τελευταία χρόνια τους τίτλους «Περιποίηση προσώπου – Ειδικά με το #5 θα ΤΡΕΛΑΘΕΙΣ!!!!».





Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v