Όσα ήθελες πάντα να μάθεις για το TikTok

Γιατί είναι τόσο διαφορετικό από τα άλλα social media, τι κάνει πια ο περίφημος αλγόριθμός του, και πώς δεν θα είσαι ο θείος που θα κάτσει με τη νεολαία;

Όσα ήθελες πάντα να μάθεις για το TikTok

Είναι εθιστικό, είναι γρήγορο, είναι σούπερ διασκεδαστικό, παίρνει λίγο καιρό να το συνηθίσεις, δεν μοιάζει με κανένα άλλο social media που έχεις χρησιμοποιήσει ως τώρα. Αν είσαι καινούριος/α στον μαγικό κόσμο του TikTok, είναι εύκολο με μια πρώτη ματιά να το απορρίψεις. Δωσ’ του όμως λίγο χρόνο, και έχει όλα τα φόντα για να γίνει το νέο αγαπημένο σου social media. Σου μιλάμε εκ πείρας.

Από πού ξεκινάει κανείς να πέφτει στην κουνελότρυπα;

Με το που φτιάξεις λογαριασμό, η εφαρμογή σου ζητά να διαλέξεις μερικά πράγματα που σε ενδιαφέρουν. Στις επιλογές περιλαμβάνονται πραγματικά τα πάντα, από μαγειρική και κατασκευές μέχρι ζωάκια, πολιτικές αναλύσεις και standup comedy. Πάτα μερικά για να ξεκινήσεις, αλλά μην πολυαγχωθείς με αυτό, ούτως ή άλλως ο αλγόριθμος θα μυριστεί νέο αίμα και θα δοκιμάσει τα πάντα. Πράγμα που μας φέρνει στο…

…Μην κάνεις το κλασικό λάθος

Αυτό που η νεολαία λέει “hate watching”: Μην βλέπεις βιντεάκια που σε εκνευρίζουν, σου φαίνονται βαρετά, ή δεν σε ενδιαφέρουν, μόνο και μόνο για να τα κράξεις. Με το που δεις κάτι που δεν σου αρέσει, σκρολ προς τα κάτω, επόμενο βίντεο. Αυτό είναι σημαντικό ειδικά στην αρχή, επειδή περνάς την περίοδο που λέμε πως «εκπαιδεύεις τον αλγόριθμο», ο οποίος, ιδιοφυής ξε-ιδιοφυής, δεν καταλαβαίνει ότι το 5λεπτο βίντεο του τύπου με το αλουμινένιο καπελάκι στο κεφάλι έκατσες και το είδες όλο για να τον κοροϊδέψεις μετά με τους φίλους σου. Αυτό που καταλαβαίνει είναι ότι σε ενδιαφέρουν οι θεωρίες συνωμοσίας, οπότε σημειώνει να σου σερβίρει περισσότερες.

Οι φίλοι μου πού είναι;

Μια από τις ιδιαιτερότητες του TikTok είναι ότι στην πρώτη σου σελίδα, που λέγεται For You ή For You Page και για συντομία fyp, δεν βλέπεις, όπως σε άλλα social, κατά βάση τους φίλους σου, αλλά κατά βάση πράγματα που ο αλγόριθμος θεωρεί πως θα σου αρέσουν. Οι φίλοι σου είναι στη δεύτερη σελίδα (το μενού είναι οριζόντιο, στο κάτω μέρος της οθόνης) εκεί που λέει Friends. «Φίλοι» θεωρούνται μόνο οι λογαριασμοί που ακολουθείς και σε ακολουθούν. Αν θέλεις να δεις μαζεμένες όλες τις σελίδες/ λογαριασμούς/ ανθρώπους που ακολουθείς (αλλά δεν σε ακολουθούν απαραίτητα και αυτοί) πατάς στο πάνω μέρος της οθόνης, δίπλα στο For You, εκεί που λέει Following. Όταν κάποιος που ακολουθείς έχει ανεβάσει καινούριο βίντεο, δίπλα στο Following θα βλέπεις μια ροζ τελίτσα.

Πώς κάνω follow;

Την ώρα που βλέπεις ένα βιντεάκι, έχεις στα δεξιά της οθόνης ένα μενού με εικονίδια, το ένα κάτω από το άλλο: Το πρώτο είναι το λογότυπο ή η φωτογραφία όποιου το πόσταρε, με ένα + το οποίο μπορείς να πατήσεις για να κάνεις αυτόματα follow. Ακριβώς από κάτω είναι η καρδούλα, το αντίστοιχο like του Facebook δηλαδή, μετά τα σχόλια, μετά ένας σελιδοδείκτης για να βάλεις το βίντεο στα αγαπημένα σου και να το ξαναβρείς εύκολα, και τέλος το share, για να το στείλεις στους φίλους σου.

Share στο προφίλ μου δεν μπορώ να κάνω;

Όχι ακριβώς. Υπάρχει η επιλογή Repost (εκεί στο share) αν όμως το πατήσεις, οι φίλοι σου θα δουν απλώς στο fyp τους το αρχικό βίντεο, με μια μικρή επισήμανση ότι εσύ το έκανες repost –σαν να λέμε, τους προτείνεις να το δουν, αλλά χωρίς την οικειοποίηση ή την εξυπνάδα σου από πάνω που θα είχε πχ το Facebook. Αν κάποιος πάει στο προφίλ σου, τα βίντεο που έχεις κάνει repost δεν εμφανίζονται φάτσα φόρα, όπως σε άλλα social, αλλά στο δεύτερο εικονίδιο, αυτό με τα βελάκια –που, ας είμαστε ειλικρινείς, δεν το πατάει ποτέ κανείς. Το προφίλ σου είναι βασικά μόνο για τα δικά σου βίντεο.

Τι, πρέπει να κάνω και δικά μου βίντεο;

Υποχρεωτικό δεν είναι, αλλά μετά από λίγο καιρό θα δεις ότι έχει πλάκα και –βάζουμε στοίχημα– θα το δοκιμάσεις. Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα του TikTok, άλλωστε, και αυτό που θα ακούσεις περισσότερο κόσμο να αναφέρει πρώτο πρώτο ως λόγο που το αγαπάει, είναι η «δημοκρατικότητα» του αλγόριθμού του: Και μηδέν followers να έχεις, αυτός θα το δείξει για αρχή σε μερικές εκατοντάδες ανθρώπους. Αν αυτοί σου πατήσουν καρδούλες, ή το δουν μέχρι το τέλος, ο αλγόριθμος θα συνεχίσει να το σερβίρει, και τα νούμερα θα αγγίξουν τις χιλιάδες. Όσο για το τι θα κάνεις; Ό,τι κάνεις και στα story σου, αυτά που έχουν βίντεο: Μια εικόνα από την εκδρομή σου, ένα πλάνο από τη συναυλία που πήγες, εσένα να λες μια εξυπνάδα κοιτώντας την κάμερα… Φαντασία να υπάρχει, και διάρκεια κάτω των 30 δευτερολέπτων, και όλα τα άλλα θα τα βρούμε.

30 δευτερόλεπτα είναι μόνο;

Όχι, θεωρητικά μπορείς να ανεβάσεις μέχρι και δεκάλεπτο βίντεο. Επειδή όμως όπως λέγαμε στην αρχή η φιλοσοφία του μέσου είναι η ταχύτητα (και το μέσο είναι το μήνυμα, όπως έλεγε ο Marshall ο McLuhan, θεωρητικός της επικοινωνίας που διδάσκεται σε όλες τις σχολές δημοσιογραφίας του κόσμου και καημό το είχαμε τόσα χρόνια κάπου να τον μνημονεύσουμε) οτιδήποτε ξεπερνά το ένα λεπτό δεν το βλέπει κανείς. Στο 3ο δευτερόλεπτο ο περισσότερος κόσμος σκρολάρει στο επόμενο βίντεο, εκτός αν έχεις κάτι πολύ ωραίο, πολύ ενδιαφέρον ή πολύ πρωτότυπο να πεις. Οπότε, όπως καταλαβαίνεις, εισαγωγές και τέτοια εδώ δεν υπάρχουν, η ωραιότερη εικόνα μπαίνει πάντα πρώτη, και μετά τον πρώτο καιρό αρχίζεις κι εσύ να συνειδητοποιείς πόσο πραγματικά διαρκούν τα τρία δευτερόλεπτα. Πολύ, η απάντηση είναι «πολύ».

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v