Το μεγαλύτερο επιστημονικό επίτευγμα της χρονιάς

Η ιατρική "επανάσταση" της χρονιάς είναι η ανοσοθεραπεία για την καταπολέμηση του καρκίνου, σύμφωνα με το περιοδικό Science.
Το μεγαλύτερο επιστημονικό επίτευγμα της χρονιάς
Ανάμεσα στις καλές στιγμές του 2013 βιώσαμε και πολλά προβλήματα, τα οποία ίσως μας ακολουθούν για πολλά έτη ακόμη. Κυρίως στον τομέα της υγείας, που δεν είναι λίγα τα περιστατικά με ανθρώπους που καταλήγουν με σοβαρές ασθένειες ή και στο θάνατο πολλές φορές μέσω προβλημάτων της καθημερινότητας. Η ασθένεια όμως που μαστίζει όλο τον πλανήτη, αφήνοντας στο πέρασμά της απόγνωση,θλίψη, είναι ο καρκίνος. Τα πειράματα, οι δοκιμές και οι προσπάθειες όμως δεν εγκαταλείφθηκαν ποτέ, με την τελευταία ανακάλυψη που ακούει στο όνομα “ανοσοθεραπεία”, να δίνει κουράγιο και ελπίδα.

Η "ανοσοθεραπεία" ίσως τελικά αποτελέσει την απαρχή της λύσης. Μάλιστα, το περιοδικό Science δημοσίευσε μελέτη γι' αυτή, και την ανακήρυξε "Η Επανάσταση της Χρονιάς για το 2013".

Η ανοσοθεραπεία είναι αντισυμβατική μορφή θεραπείας, η οποία χορηγείται στον ασθενή ως φαρμακευτική αγωγή, με πρόσφατα θετικά αποτελέσματα σε κλινικές δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν.

Περιλαμβάνει τρεις διαφορετικές προσεγγίσεις βασισμένες σε μελέτες των δεκαετιών '80 και '90. Η πρώτη αφορά την CTLA-4, μια πρωτεΐνη που υπάρχει στην επιφάνεια των T-κυττάρων του ανοσοποιητικού συστήματος και ουσιαστικά επιβραδύνει τη δράση τους. Το 1996, οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι ένα αντίσωμα που μπλοκάρει τη CTLA-4 επιτρέπει στα Τ-κύτταρα να επιτίθενται σε όγκους. Το 2012, η εταιρεία Bristol-Myers Squibb, στην οποία πέρασαν τα δικαιώματα του αντισώματος, ανέφερε ότι η θεραπεία είναι η πρώτη που προσφέρει μα μικρή έστω παράταση ζωής σε ασθενείς με μεταστατικό μελάνωμα.

Η δεύτερη αφορά το PD-1, ένα ακόμα μόριο που πιστεύεται ότι επιβραδύνει τη δράση των Τ-κυττάρων. Κλινική μελέτη που ξεκίνησε το 2006 έχει ήδη δείξει ότι ένα αντίσωμα του PD-1 συρρικνώνει τους όγκους σε διάφορες μορφές καρκίνου.

Και η τρίτη που διαφοροποιείται από τις δύο προηγούμενες, αφορά την απομόνωση Τ-κυττάρων από τον οργανισμό του ασθενή, την προσθήκη στα κύτταρα αυτά επιπλέον γονιδίων, και την μεταφορά τους πίσω στον ασθενή. Προκαταρκτικά αποτελέσματα κλινικών δοκιμών δείχνουν ότι εξαφανίζει τη λευχαιμία σε σημαντικό ποσοστό των ασθενών.

Το ερώτημα όμως που δημιουργήθηκε στους επιστήμονες είναι γιατί η ανοσοθεραπεία βοηθά μικρό ποσοστό των ασθενών, ερευνώντας τρόπους επίλυσής του. Γενικότερα όμως τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά και ίσως κοντά στη νίκη.