ΕΥΕΞΙΑΥΓΕΙΑ

Θεραπεία καρκίνου: Νέα μέθοδος στην μάχη κατά της λευχαιμίας

Μία σύντομη ιατρική μελέτη που δημοσιεύτηκε την Τετάρτη γεννά τεράστιο ενθουσιασμό στους ερευνητές κατά του καρκίνου. Για πρώτη φορά, η επιστήμη κατόρθωσε να πολεμήσει καρκινικά κύτταρα, αξιοποιώντας τα ανοσοποιητικά κύτταρα του ίδιου του ασθενούς.

Θεραπεία καρκίνου: Νέα μέθοδος στην μάχη κατά της λευχαιμίας

Πολλές ελπίδες και άλλο τόσο ενθουσιασμό έχει προκαλέσει στον ιατρικό κόσμο η είδηση της επιτυχίας μιας νέας μεθόδου θεραπείας, που δοκίμασε να στρέψει τα ανοσοποιητικά κύτταρα των ίδιων των ασθενών ενάντια στα καρκινικά κύτταρα της λευχαιμίας από την οποία έπασχαν.

Συγκεκριμένα, οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν τα ανοσοποιητικά κύτταρα ασθενούς, για να θεραπεύσουν ένα είδος καρκίνου που ονομάζεται χρόνια λεμφοκυτταρική λευχαιμία. Ο ιατρικός συντάκτης του CBS που μετέδωσε την είδηση, αναφέρει πως αυτή η μικρή ιατρική μελέτη δημιούργησε αυτό που οι ερευνητές αποκαλούν «απόδειξη μεθόδου» (proof of concept), ή με άλλα λόγια… συνέστησε έναν νέο τρόπο θεραπείας του καρκίνου.

Η χρόνια λεμφοκυτταρική λευχαιμία «χτυπά την πόρτα» περίπου 15.000 ανθρώπων παγκοσμίως και οι 4.000 από αυτούς πεθαίνουν εξαιτίας της ασθένειας. Επί σειρά ετών, οι ερευνητές προσπαθούσαν να βρουν έναν τρόπο να αξιοποιήσουν το ανοσοποιητικό σύστημα του ασθενούς για να πολεμήσουν τον καρκίνο. Τελικά, την περασμένη Τετάρτη ο Dr. Carl June και η επιστημονική του ομάδα στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια ανακοίνωσαν την πρώτη νίκη σε αυτό τον αγώνα. «Πρόκειται για μια μέθοδο που θα αποκαλούσα την απόλυτη εξατομικευμένη θεραπεία. Είναι ένα κύμα από το μέλλον», δήλωσε σχετικά ο επικεφαλής της έρευνας.

Η χρόνια λεμφοκυτταρική λευχαιμία είναι ένας τύπος καρκίνου του αίματος, για τον οποία η μόνη γνωστή θεραπεία ως τώρα ήταν η μεταμόσχευση μυελού των οστών, που αποτελούσε μία μέθοδο με μεγάλο ποσοστό ρίσκου και είχε θετικό αποτέλεσμα στους μισούς μόνο ασθενείς.

Στο πλαίσιο αυτής της νέας μεθόδου, οι επιστήμονες απομόνωσαν στο εργαστήριο τα Τ-λευκά αιμοσφαίρια του ασθενούς και τα επαναπρογραμμάτισαν γενετικά ώστε να επιτεθούν στα κύτταρα της λευχαιμίας και τα ενέχυσαν εκ νέου στο αίμα του ασθενούς. Η μέθοδος δοκιμάστηκε σε τρεις ασθενείς. Έξι μήνες μετά την συγκεκριμένη θεραπεία, τα καρκινικά κύτταρα είχαν εξαφανιστεί εντελώς στους δύο από τους τρεις. «Ο θεράπων ιατρός έμεινε έκπληκτος –το ίδιο και οι πάσχοντες- όταν μία απλή έγχυση κυττάρων είχε τόσο σαφή αποτελέσματα κατά των όγκων των ασθενών», δήλωσε ο Dr. June.

Η νέα μέθοδος θεραπείας είχε αρκετές σημαντικές παρενέργειες, όπως η παρουσίαση μιας ασθένειας με τα συμπτώματα της γρίπης. Ωστόσο, μέχρι τώρα και οι τρεις ασθενείς που συμμετείχαν στην έρευνα, οι οποίοι είχαν διαγνωστεί με ανίατη λευχαιμία και δεν τους είχε μείνει άλλη εναλλακτική- βρίσκονται σε καλή κατάσταση ένα ακριβώς έτος μετά την ανοσολογική θεραπεία.

Η συγκεκριμένη θεραπεία βασίζεται στην λειτουργία των Τ-λευκών αιμοσφαιρίων σαν «λαγωνικά». Οι επιστήμονες τους δίνουν στο εργαστήριο την «μυρωδιά» των καρκινικών κυττάρων, και όταν επανεγχύονται στο αίμα του ασθενούς εντοπίζουν με βάση αυτή την «μυρωδιά» τα κύτταρα της λευχαιμίας και τα καταστρέφουν. Αυτό που ελπίζουν οι επιστήμονες είναι ότι με την «μυρωδιά» και άλλων καρκινικών κυττάρων, τα Τ-λευκά αιμοσφαίρια θα μπορέσουν να σκοτώσουν τα κύτταρα του καρκίνου του παχέος εντέρου, του καρκίνου του μαστού και του καρκίνου των πνευμόνων.

ΠηγήCBSnews