Αναζητώντας την (αληθινή) Μόνα Λίζα

Τέλος στο μυστήριο που περιβάλλει την ταυτότητα του μοντέλου για τη Μόνα Λίζα, φιλοδοξούν να βάλουν ερευνητές που ξεκίνησαν την αναζήτηση της σορού της γυναίκας που υποτίθεται ότι πόζαρε στον Λεονάρντο ντα Βίντσι.
Αναζητώντας την (αληθινή) Μόνα Λίζα
Τη σορό της γυναίκας που υποτίθεται ότι υπήρξε το μοντέλο για τον περίφημο ζωγραφικό πίνακα του Λεονάρντο ντα Βίντσι, «Μόνα Λίζα», ξεκίνησαν να αναζητούν ερευνητές που ελπίζουν ότι με αυτόν τον τρόπο θα ρίξουν φως στο μυστήριο για την ταυτότητά της, που ταλανίζει τους ιστορικούς τέχνης περισσότερο από 5 αιώνες.

Ιταλοί επιστήμονες εξοπλισμένοι με ειδικό ραντάρ, επισκέφθηκαν αυτήν την εβδομάδα ένα ερειπωμένο μοναστήρι στη Φλορεντία, όπου πιστεύουν ότι βρίσκεται θαμμένη η γυναίκα που πόζαρε στον ντα Βίντσι, τον 16ο αιώνα.

Αν και δεν μπορούν να το αποδείξουν με βεβαιότητα, η αληθινή Μόνα Λίζα ήταν, κατά τα λεγόμενα των ιστορικών τέχνης, η Λίζα Γκεραρντίνι, σύζυγος ενός πλούσιου Φλορεντίνου εμπόρου μεταξιού, του Φραντσέσκο ντελ Τζιοκόντο, ο οποίος έδωσε την παραγγελία για το πορτρέτο. Σύμφωνα με το μουσείο του Λούβρου, όπου εκτίθεται το ζωγραφικό αριστούργημα, ο πίνακας φιλοτεχνήθηκε στη Φλορεντία μεταξύ 1503 και 1506, για να σηματοδοτήσει ένα από τα δύο περιστατικά: ή την αγορά του σπιτιού του ζευγαριού ή τη γέννηση του δεύτερου γιου τους.

Οι ερευνητές ισχυρίζονται ότι αν καταφέρουν να βρουν το κρανίο, θα είναι σε θέση να ανακατασκευάσουν το πρόσωπό της και να το συγκρίνουν με αυτό που απεικονίζεται στον πίνακα.

Το κλειδί για τη λύση του αινίγματος μπορεί να βρίσκεται στη μονή της Αγίας Ούρσουλας, ένα σχεδόν ερειπωμένο κτίσμα στην κεντρική Φλορεντία. Οι επιστήμονες λένε ότι η Γκεραρντίνι ενταφιάστηκε στο μοναστήρι όπου πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής της με τη φροντίδα των δύο κορών της που ήταν μοναχές. Χρησιμοποιώντας το ραντάρ, το οποίο μπορεί να βρίσκει αντικείμενα κάτω από το έδαφος, σκανάρουν το δάπεδο της μικρής εκκλησίας για να εντοπίσουν τα πιθανά σημεία ταφής της Γκεραρντίνι και να αρχίσουν την ανασκαφή.

«Έχουμε ένα έγγραφο που επιβεβαιώνει την ταφή της Γκεραρντίνι, το 1542, εδώ στη μονή», δήλωσε ο Σιλβάνο Βιντσέτι, επικεφαλής της Εθνικής Επιτροπής για την Προώθηση της Ιστορικής και Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

«Για να είμαστε βέβαιοι, πρέπει να βρούμε το DNΑ στα οστά - και μόλις το βρούμε, μπορούμε να το συγκρίνουμε με το DNA των παιδιών της που είναι θαμμένα στο μοναστήρι Σαντίσιμα Ανουντσιάτα», εξήγησε περαιτέρω ο παλαιοανθρωπολόγος καθηγητής Φραντσέσκο Μαλένι.

Ο Βιντσέτι μελετά τον πίνακα εδώ και μήνες και πρόσφατα υποστήριξε ότι ανακάλυψε κρυμμένα σύμβολα. Θεωρεί ότι η Γκεραρντίνι μπορεί να υπήρξε το πρώτο μοντέλο για τη Μόνα Λίζα αλλά ο ντα Βίντσι πιθανόν εμπνεύστηκε από το πρόσωπο ενός νεαρού μαθητευόμενού του, του Τζιαν Τζιάκομο Καπρότι, με τον οποίο κάποιοι λένε ότι υπήρξαν εραστές.

Δεν είναι ξεκάθαρο πόσο χρόνο θα απαιτήσει η μελέτη των οστών της Γκεραρντίνι, ώστε οι ειδικοί να καταλήξουν σε οριστικά συμπεράσματα, ωστόσο κάποιοι από τους απογόνους της εκφράζουν τον σκεπτικισμό τους. «Αφήστε την να αναπαυθεί εν ειρήνη. Σε τι θα άλλαζε την γοητεία του πίνακα του ντα Βίντσι η εύρεση της σορού της; Η έρευνα των οστών της μου φαίνεται ιεροσυλία», σχολίασε η ηθοποιός και συγγραφέας, Ναταλία Στρότζι.

Πηγή: Reuters
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v