Ο Λεονάρντο και το... αποτύπωμά του

Ένα δαχτυλικό αποτύπωμα στην πάνω αριστερή γωνία του -μέχρι πρότινος- "ορφανού" πορτραίτου "Γερμανική σχολή, αρχές του 19ου αιώνα", ανήκει όπως όλα δείχνουν στο διάσημο ζωγράφο Λεονάρντο Ντα Βίντσι.
Ο Λεονάρντο και το... αποτύπωμά του
Αν η ανακάλυψη των επιστημόνων αποδειχτεί σωστή, τότε πιθανότατα μιλάμε για την πιο απίστευτη ανακάλυψη στον χώρο των Τεχνών. Το διαστάσεων 33 επί 23 εκατοστών πορτραίτο που εμφανίστηκε σε δημοπρασία του οίκου Christie's στην Νέα Υόρκη το 1998 και πουλήθηκε έναντι 19.000 δολαριών, ανήκει, όπως διαπίστωσαν εμπειρογνώμονες, στον Λεονάρντο Ντα Βίντσι και κοστίζει ούτε λίγο ούτε πολύ 100 εκατομμύρια λίρες Αγγλίας! Η ραδιοχρονολόγηση άνθρακα και οι ανάλυση με υπέρυθρες ακτίνες της τεχνικής του καλλιτέχνη, επιβεβαιώνουν στο μέγιστο το παραπάνω συμπέρασμα. Αλλά το πιο αδιάσειστο στοιχείο δεν είναι άλλο από το... δαχτυλικό του αποτύπωμα.

O εμπειρογνώμονας τέχνης Peter Paul Biro, παρατήρησε το αποτύπωμα πάνω στον πίνακα ενώ εξέταζε τις εικόνες του πορτραίτου που είχαν ληφθεί από την επαναστατική πολυφασματική κάμερα της εταιρείας Lumiere technology. Ο κ. Biro χρησιμοποιούσε κατά κόρον την τεχνολογία εύρεσης αποτυπωμάτων σε διάσημους πίνακες, αλλά όπως φάνηκε, ο συγκεκριμένος πίνακας έκρυβε κάτι πολύ περισσότερο από ένα απλό αποτύπωμα. Πρόκειται για την άκρη του δείκτη ή του μεσαίου δαχτύλου του διάσημου καλλιτέχνη και μοιάζει πολύ με ένα αντίστοιχο δαχτυλικό αποτύπωμα που βρέθηκε στον πίνακα του St. Jerome στο Βατικανό. Το αποτύπωμα στον πίνακα του St. Jerome είναι σίγουρο ότι ανήκει στο Ντα Βίντσι, μιας και εκείνη την εποχή ο καλλιτέχνης δούλευε μόνος του, χωρίς να έχει βοηθούς.

Ο Martin Kemp, ομότιμος καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, είναι πεπεισμένος για την ανακάλυψη και ήδη ολοκλήρωσε ένα βιβλίο σχετικά με αυτήν. Η πρώτη του αντίδραση ήταν "Παρα είναι καλό για να είναι αληθινό. Σαράντα χρόνια στο επάγγελγμα και νόμιζα ότι τα είχα δεί όλα..." όμως σταδιακά "Όλα τα κομμάτια μπήκαν στην θέση τους..." Αν το πορτραίτο είναι όντως του Λεονάρντο, τότε πρόκειται για το μόνο γνωστό του έργο σε περγαμηνή. Την τεχνοτροπία αυτήν, ο Ντα Βίντσι την είχε μάθει από τον γάλλο ζωγράφο Jean Perreal το 1494.

Το πορτραίτο αγοράστηκε το 1998 από την Kate Ganz, η οποία το πούλησε στην ίδια τιμή στον Καναδό Peter Silverman το 2007. "Η καρδιά μου άρχισε να χτυπάει γρήγορα, αμέσως σκέφτηκε ότι το έργο θα μπορούσε να ανήκει σε καλλιτέχνη από την Φλωρεντία. Η εικόνα του Λεονάρντο μου ήρθε κατευθείαν στο μυαλό", λέει ο Silverman.

Η ανάλυση άνθρακα έδειξε ότι το έργο χρονολογείται γύρω στο 1440-1650, ενώ η υπέρυθρες αναλύσεις αποκάλυψαν στυλιστικές ομοιότητες με άλλα έργα του Λεονάρντο, συμπεριλαμβανομένου ενός αποτυπώματος από παλάμη σε κιμωλία στον λαιμό της κοπέλας "χαρακτηριστική της χρήσης των χεριών του για την δημιουργία υφής και σκιών", όπως λέει ο Biro.

Πηγή: Times
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v