Internet TV: Η νέα τηλεόραση είναι εδώ

Ξεχάστε ό,τι ξέρατε για την τηλεόραση. Επενδύοντας στην ταχύτατα αναπτυσσόμενη τεχνολογία του διαδικτύου, οι εταιρείες παραγωγής και διανομής τηλεοπτικών προγραμμάτων αναδιαμορφώνουν τα προϊόντα τους, στοχεύοντας στη διάδοση και την εξέλιξη του τηλεοπτικού προγράμματος όπως δεν το έχουμε ξαναδεί. Μικρότερου μήκους εκπομπές, διαδραστικές δυνατότητες, ευελιξία και κινητικότητα των προγραμμάτων φέρνουν την τηλεόραση σε νέα εποχή. Και αυτή είναι μόνο η αρχή.
Internet TV: Η νέα τηλεόραση είναι εδώ

Καθώς οι νέες τεχνολογίες αναπτύσσονται, εξελίσσονται και αλληλεπιδρούν, οι διαχωριστικές γραμμές μεταξύ τους γίνονται ολοένα και πιο δυσδιάκριτες, με αποτέλεσμα να προκύπτουν συνεχώς νέα δεδομένα και νέες τάσεις στην ηλεκτρονική και ψηφιακή αγορά.

Στην πρόσφατη μελέτη του με τίτλο ”Το τέλος της τηλεόρασης όπως την ξέρουμε”, ο Saul Berman, global partner του τμήματος μέσων και ψυχαγωγίας της IBM Business Consulting Services, προέβλεψε πως ”τα εγγόνια μας δε θα ξέρουν τι είναι η τηλεόραση”. Σύμφωνα με τον ίδιο, ”οι περιορισμοί των προγραμμάτων θα καταργηθούν, καθώς αυτά θα καθίστανται φορητά, ενώ ο ίδιος ο προγραμματισμός των εκπομπών θα απελευθερωθεί εντελώς”.

Πράγματι, με τη διάδοση της ευρυζωνικότητας και της δυνατότητας παρακολούθησης προγραμμάτων σε διαφορετικά μέσα, όπως το κινητό, το PC και το palmtop, η τηλεόραση δεν περιορίζεται πλέον στους τέσσερις τοίχους. Ήδη, τηλεοπτικά προγράμματα πωλούνται online μέσω υπηρεσιών όπως το iTunes, επεξεργασμένα ώστε να μπορούν να μεταφέρονται κυριολεκτικά οπουδήποτε.

Η αλλαγή στον τρόπο παρακολούθησης στάθηκε η αφορμή για τις πρώτες συζητήσεις σχετικά με την αλλαγή του ίδιου του τηλεοπτικού περιεχομένου, προκειμένου οι δυνατότητες του νέου μέσου που πλέον ”φιλοξενεί” τα προγράμματα να αξιοποιηθούν στο έπακρο.

Σε αυτή τη λογική, η AOL δημιούργησε, σε συνεργασία με τον εμπνευστή ορισμένων από τα πλέον επιτυχημένα reality, όπως το Survivor και το Apprentice, Mark Burnett, ένα ”ζωντανό” κυνήγι θησαυρού, το Gold Rush, στο οποίο οι χρήστες του internet αναλαμβάνουν το ρόλο των παικτών, με τα ”clues” να βρίσκονται σε sites όπως τα MapQuest, Moviefone και AIM.com.

Σύμφωνα με τον Burnett, αφορμή για την ενσωμάτωση του reality στο internet στάθηκε η μεγάλη συμμετοχή των χρηστών στα message boards των συγκεκριμένων προγραμμάτων στο internet, οι επισκέπτες των οποίων εξέφραζαν μεγάλο ενθουσιασμό για τις αγαπημένες τους εκπομπές.

”Αν αναλογιστούμε τον αριθμό των χρηστών που είναι συνδεδεμένοι όλη μέρα, καθημερινά, έχουμε ουσιαστικά ένα κοινό ήδη έτοιμο” λέει ο Burnett. ”Αυτό που λείπει σήμερα από την τηλεόραση είναι η διαδραστικότητα, και αυτό για το internet είναι μεγάλο πλεονέκτημα”.

Το πρώτο διαδραστικό τηλεοπτικό πρόγραμμα είναι, λοιπόν, γεγονός, αλλά η εξέλιξη δε σταματά εδώ. Σύμφωνα με τον Berman, μέχρι το 2012 η δομή της τηλεοπτικής βιομηχανίας θα έχει αλλάξει τόσο πολύ που οι ομοιότητες με το σημερινό μοντέλο θα είναι ελάχιστες. Οι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία χρήστες του internet θα οδηγήσουν την αγορά σε διαδραστικότητα, κινητικότητα, περιεχόμενο ανεξάρτητο από την πλατφόρμα και προσωποποιημένες υπηρεσίες και χρεώσεις.

Με λίγα λόγια, ο τηλεθεατής θα έχει τα πάντα υπό τον έλεγχό του. ”Οι παροχείς τηλεοπτικού προγράμματος, δημιουργίας και διανομής πρέπει να αναλάβουν τάχιστα δράση” λέει ο Berman. ”Πρέπει να υιοθετήσουν στρατηγικές που θα ικανοποιήσουν ένα πολυπληθές, όσο και ετερόκλητο κοινό, καθώς και να χρηματοδοτήσουν νέες διόδους διανομής, όπως οι φορητές συσκευές, τα κινητά τηλέφωνα, το internet και η IPTV (Internet Protocol Television).

Πριν από μερικούς μήνες, οι Ιαπωνικές εταιρείες Toshiba, Sony, Matsushita και Hitachi ανακοίνωσαν σχέδια για την ανάπτυξη ενός κοινού portal το οποίο θα περιλαμβάνει online υπηρεσίες και τηλεοπτικό περιεχόμενο.

Η χρήση του internet ως μέσου διανομής τηλεοπτικών προγραμμάτων αναμένεται να κορυφωθεί τα επόμενα χρόνια, καθώς όλο και περισσότερες τεχνολογικές εταιρείες εφιστούν την προσοχή τους στη χρήση της τηλεόρασης και του internet από το κοινό.

Πρόσφατα, ορισμένοι κατασκευαστές φορητών συσκευών, συμπεριλαμβανομένων των Nokia, Motorola και Intel, σύστησαν τη Mobile DTV Alliance προκειμένου για την ανάπτυξη ενός λογισμικού που θα χρησιμοποιείται για την παρακολούθηση τηλεοπτικών προγραμμάτων σε τέτοιου τύπου συσκευές. Η Mobile DTV Alliance προσπαθεί να προωθήσει το DVB-H (digital video broadcasting-handheld) ένα ελεύθερο λογισμικό, έναντι του Media Flow, το οποίο στηρίζεται από την Qualcomm.

Άλλες προσπάθειες συγκερασμού του τηλεοπτικού προγράμματος με τις νέες τεχνολογίες περιλαμβάνουν τη δημιουργία φορητών συσκευών συμβατών με την κωδικοποίηση των τηλεοπτικών εκπομπών, την προώθηση της ευρυζωνικότητας και τη δημιουργία συσκευών συμβατών με το πρωτόκολλο IPTV.

Και ενώ οι τεχνολογικές αναβαθμίσεις που θα φέρουν την τηλεόραση σε νέα εποχή μελετώνται και εξελίσσονται, οι προσπάθειες για την ανανέωση και την εξέλιξη των τηλεοπτικών προγραμμάτων συνεχίζονται. Προγράμματα όπως το Gold Rush της AOL ή το Amazon Fishbowl with Bill Maher προωθούν τη διαδραστικότητα, την ευελιξία, τη μικρότερη διάρκεια και την κινητικότητα των τηλεοπτικών εκπομπών.

Οι υπεύθυνοι δημιουργίας, προγραμματισμού και διανομής του τηλεοπτικού περιεχομένου συνειδητοποιούν ότι οι τεχνολογικές εξελίξεις συμπαρασύρουν την τηλεοπτική βιομηχανία, η οποία πρέπει να ανανεωθεί και να εξελιχθεί για να μη μείνει πίσω.

Ηρώ Κουνάδη

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v