Ελληνική dream team σε μεγάλη έρευνα για τα μυστικά του διαστήματος

Το λιθαράκι τους βάζουν ακόμα μία φορά έλληνες επιστήμονες σε διεθνείς ερευνητικούς αγώνες. Αυτή τη φορά η ανακάλυψη αφορά τη θεμελιώδη κατανόηση της βαρύτητας.
Ελληνική dream team σε μεγάλη έρευνα για τα μυστικά του διαστήματος
Σε ένα από τα πολλά θέματα που έχουν απασχολήσει την επιστημονική κοινότητα, τη βαρύτητα και τον τρόπο που αυτή δημιουργήθηκε, έρχεται να προσθέσει τη δική της παρακαταθήκη η ελληνική ομάδα.

Επτά δισεκατομμύρια χρόνια πριν, μία κατακλυσμική σύγκρουση και συγχώνευση δύο μελανών οπών (μαύρων τρυπών) έλαβε χώρα στο σύμπαν. Στις 2 Σεπτεμβρίου 2020, οι ερευνητικές ομάδες που συνεργάστηκαν για την ανίχνευση βαρυτικών κυμάτων «LIGO» (ΗΠΑ) και «VIRGO» (Ευρώπη) ανακοίνωσαν πως τον Μάιο του 2019 εντόπισαν τη σύγκρουση των πιο μακρινών και μεγαλύτερων σε μάζα μαύρων τρυπών -65 και 85 φορές τη μάζα του Ήλιου- που έχουν ανακαλυφθεί μέχρι τώρα με τη βοήθεια των βαρυτικών κυμάτων.

Στην ανακοίνωση αυτή (όπως και σε προηγούμενες που αφορούν επιστημονικές ανακαλύψεις) δέσποζαν ονόματα Ελλήνων επιστημόνων-συντελεστών της ιστορικής αυτής ανακάλυψης. Εδώ και δύο μήνες, η ανάπτυξη της Αστρονομίας Βαρυτικών Κυμάτων στην Ελλάδα έχει ανέβει επίπεδο καθώς δημιουργήθηκε η πρώτη εθνική εκπροσώπηση με πρωτοβουλία του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης και του Πανεστημίου Αθηνών, η οποία εξασφάλισε επίσημη συμμετοχή στην ομάδα VIRGO.

«Η συμμετοχή της πρώτης ελληνικής ομάδας στο VIRGO πιστεύω πως θα σηματοδοτήσει μια διαρκή ανάπτυξη της Αστρονομίας Βαρυτικών Κυμάτων στη χώρα μας», δηλώνει σε συνέντευξη στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο επικεφαλής της ομάδας, καθηγητής Αστροφυσικής του ΑΠΘ, Νίκος Στεργιούλας και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Σχετικότητας, Βαρύτητας και Κοσμολογίας και εξηγεί πως η χώρα διαθέτει το ανθρώπινο δυναμικό για να διεκδικήσει πρωταγωνιστικό ρόλο σε έναν τομέα, που βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της παγκόσμιας έρευνας, με αντίστοιχα πολύ μεγάλες χρηματοδοτήσεις.

Σύμφωνα με τον κ. Στεργιούλα «Στη σημερινή ομάδα του ΑΠΘ, εκτός από τον επίκουρο καθηγητή Γεώργιο Παππά και τον υποψήφιο διδάκτορα Παναγιώτη Ιωσήφ, συμμετέχει και η ερευνητική ομάδα του αν. καθηγητή Αναστάσιου Τέφα από το Τμήμα Πληροφορικής, με τον μεταδιδάκτορα ερευνητή Νίκο Πασσαλή, και υποψήφιους διδάκτορες την Παρασκευή Νούση και το Νίκο Φλωρόπουλο. Η ομάδα του κ. Τέφα έχει πολύ μεγάλη τεχνογνωσία στις εφαρμογές μεθόδων της μηχανικής μάθησης στην ανάλυση δεδομένων. Έχουμε δηλαδή μια διεπιστημονική συνεργασία μεταξύ δύο Τμημάτων του ΑΠΘ, ενώ στην ομάδα μας συμμετέχει και ο καθηγητής Θεοχάρης Αποστολάτος από το ΕΚΠΑ», και εκτιμά πως «υπάρχει η προοπτική μελλοντικά να ενταχθούν και άλλοι ερευνητές από ελληνικά πανεπιστήμια», αφού έχει ήδη κατατεθεί σχετικό αίτημα για την ενίσχυση της ομάδας από δύο ερευνητές.

«Πεποίθησή μου είναι πως θα αξιοποιηθεί πλήρως το δυναμικό που έχει η χώρα μας σε αυτό τον τομέα, εάν μελλοντικά δημιουργηθεί ένα Κέντρο Αριστείας στην Αστρονομία Βαρυτικών Κυμάτων, καθώς και εάν συμμετάσχει η χώρα μας στον σχεδιαζόμενο Ευρωπαϊκό ανιχνευτή τρίτης γενιάς Einstein Telescope. Μια τέτοια συμμετοχή θα έχει όχι μόνο επιστημονικά, αλλά και τεχνολογικά οφέλη, με ευρύτερο αντίκτυπο στην πρόοδο της χώρας μας», εκτιμά ο καθηγητής.