Εσείς, πληρώνετε διόδια;

Να μην πληρώνουν τα διόδια της Εθνικής Οδού Κορίνθου Πατρών κάλεσε ο Νομάρχης Αχαΐας τους πολίτες, επικαλούμενος τη σχετική ευρωπαϊκή οδηγία και τις απαράδεκτες συνθήκες της οδού. Και το μποϋκοτάζ ξεκίνησε, από την ελληνική μπλογκόσφαιρα.
Εσείς, πληρώνετε διόδια;
Αν δεν έχετε ήδη «σκοντάψει» πάνω στο έτερο θέμα των ημερών –που, όπως ήταν αναμενόμενο, έχει θαφτεί κάτω από το ροζ σκάνδαλο και την κηδεία του Αρχιεπισκόπου– μπορείτε να είστε βέβαιοι ότι σύντομα θα χτυπήσει την πόρτα και του δικού σας inbox. Η είδηση αφορά τον Νομάρχη Αχαΐας Δημήτρη Κατσικόπουλο, ο οποίος δήλωσε την προηγούμενη εβδομάδα πως σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία δε θα έπρεπε να επιβάλλεται κόστος διέλευσης στην Εθνική Οδό Κορίνθου Πατρών, καθότι οι οδικές συνθήκες δεν πληρούν τους όρους ασφαλείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

«Καλούμε τον κόσμο να μην πληρώνει τα διόδια για να χρησιμοποιεί αυτό τον δρόμο. Οι ξένοι δεν πληρώνουν βάσει νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς ο δρόμος αυτός δεν πληροί καμία προδιαγραφή για Εθνικό οδικό δίκτυο. Μόνο όσοι τρώνε κουτόχορτο πληρώνουν για να σκοτωθούν» δήλωσε ο κύριος Κατσικόπουλος, ο οποίος μάλιστα ανακοίνωσε, μερικές μέρες αργότερα, ότι σκοπεύει να προσφύγει στη Δικαιοσύνη για το θέμα.

Τα διόδια της συγκεκριμένης Εθνικής Οδού είναι από τα ακριβότερα, καθώς το αντίτιμο που καλούνται να πληρώσουν τα διερχόμενα ΙΧ ανέρχεται στα 2,5 ευρώ. Τις οδικές συνθήκες που επικρατούν εκεί λίγο πολύ τις ξέρουμε όλοι –εκτός από όσους εξ ημών αποβάλλουν γρήγορα τις κακές αναμνήσεις και δεν πηγαινοέρχονται μια φορά την εβδομάδα στην Πάτρα. Μία λωρίδα ανά κατεύθυνση, συν μισή βοηθητική, καθόλου φώτα το βράδυ σε μια απόσταση 100 χιλιομέτρων, επί συνόλου 150 της απόστασης μεταξύ των δύο πόλεων, και παντελής απουσία διαχωριστικής νησίδας σε περισσότερο από το μισό της διαδρομής.

Σύμφωνα με τη σχετική οδηγία της ΕΕ, «διόδια και τέλη χρήσης επιβάλλονται μόνο στους χρήστες αυτοκινητοδρόμων ή άλλων οδών με περισσότερες από μια λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, όταν οι οδοί αυτές έχουν χαρακτηριστικά ανάλογα προς τα χαρακτηριστικά των αυτοκινητοδρόμων καθώς και στους χρήστες γεφυρών, σηράγγων και ορεινών διαβάσεων».

Λίγο παραπάνω, στην ίδια οδηγία, ως αυτοκινητόδρομος ορίζεται «κάθε οδός η οποία έχει μελετηθεί και κατασκευαστεί ειδικά για την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων, η οποία δεν εξυπηρετεί τις παρόδιες ιδιοκτησίες και η οποία: i) εκτός από ορισμένα σημεία της ή εκτός από προσωρινές διευθετήσεις, διαθέτει, για τις δύο κατευθύνσεις της κυκλοφορίας, διακεκριμένα οδοστρώματα τα οποία χωρίζονται μεταξύ τους είτε με διαχωριστική νησίδα που δεν προορίζεται για την κυκλοφορία, είτε, κατ’ εξαίρεση, με άλλα μέσα, ii) δεν διασταυρώνεται στο ίδιο επίπεδο με άλλη οδό, με σιδηροδρομική ή τροχιοδρομική γραμμή ή με λωρίδα για πεζούς, iii) χαρακτηρίζεται συγκεκριμένα ως αυτοκινητόδρομος».

Με απλά λόγια, η Εθνική Οδός Κορίνθου Πατρών δε δικαιολογεί την επιβολή διοδίων –και δη των ακριβότερων του δημόσιου οδικού δικτύου. Όπως μάλιστα τόνισε ο Νομάρχης Αχαΐας, «ακόμα και αν ο οποιοσδήποτε οδηγός περάσει χωρίς να πληρώσει, τον αφήνουν χωρίς να του κάνουν τίποτα. Και αυτό για να μην ανοίξει το θέμα, επειδή το γνωρίζουν».

Οι προτροπές για αυτό το ιδιότυπο μποϋκοτάζ των διοδίων διαδίδονται με ταχύτατους ρυθμούς στην ελληνική μπλογκόσφαιρα, και αναμένονται να εξαπλωθούν περαιτέρω μόλις το θέμα πάρει περισσότερη δημοσιότητα από τα «παραδοσιακά» ΜΜΕ. Οι μοναδικές αντιρρήσεις που μέχρι στιγμής εκφράστηκαν αφορούν την υπερίσχυση των ελληνικών νόμων σε σχέση με τους κοινοτικούς και την υπενθύμιση της μεγάλης πιθανότητας κυρώσεων στους οδηγούς που θα διέρχονται από τα συγκεκριμένα διόδια χωρίς να πληρώνουν.

Ακόμη, όμως, και αν κάτι τέτοιο ευσταθεί –παρά το γεγονός ότι, απ’ όσο ξέρουμε, το Ελληνικό Σύνταγμα, και όχι η ελληνική νομοθεσία εν γένει, είναι που υπερισχύει του Κοινοτικού Δικαίου– να θυμίσουμε την πριν από κάποια χρόνια προσφυγή Ελλήνων πολιτών στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο σχετικά με τις κλήσεις της Δημοτικής Αστυνομίας και τη δικαίωσή τους;

Ηρώ Κουνάδη
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v