Γυμνισμός στην Αττική: Παραλίες χωρίς ταμπού

Δύσκολο να τις βρεις, εύκολο να τις αγαπήσεις. Πέντε παραλίες στην Αττική όπου τα μαγιό απουσιάζουν, μαζί με τα αδιάκριτα βλέμματα.
της Ηρώς Κουνάδη

Όσο τα Σαββατοκύριακα στην αττική ακτογραμμή γίνονται όλο και πιο δημοφιλή, ελέω περικοπών στο καλοκαιρινό μας budget, τόσο πιο δύσκολο γίνεται να πιστέψεις ότι υπάρχουν ακόμα ανεξερεύνητοι κολπίσκοι, κρυφές αμμουδιές ή έστω ερημικά βραχάκια, για να φιλοξενήσουν τις βουτιές των οπαδών του γυμνισμού, μακριά από αδιάκριτα ή επικριτικά βλέμματα. Κι όμως.

Μπορεί η αθηναϊκή ριβιέρα να μην βρίθει πινακίδων με την ένδειξη «παραλία γυμνιστών», αν όμως έχετε διάθεση για εξερευνήσεις, δεν είναι λίγα τα μέρη όπου μπορείτε να κάνετε μια βουτιά χωρίς το μαγιό σας –ή να μείνετε πιστοί στη φιλοσοφία της ανθρώπινης επαφής με την φύση και της αποβολής των ταμπού που μας κληροδότησαν αιώνες σκοταδισμού. Ιδού ορισμένες από τις δημοφιλέστερες παραλίες γυμνιστών στην Αττική, για να ξέρετε από πού θα ξεκινήσετε.

Ραμνούντα

Η πρώτη παραλία που έρχεται στο μυαλό όσων έχουν ασχοληθεί έστω και ελάχιστα με το θέμα «γυμνισμός στην Αττική», είναι και μία από τις πιο απομακρυσμένες, καθότι απέχει περί τα 65 χιλιόμετρα από το κέντρο της Αθήνας. Για να κάνουμε τα κακά νέα λίγο χειρότερα, να σημειώσουμε ότι και το να την βρείτε την πρώτη φορά δεν είναι εύκολο πράγμα –οδηγίες ακολουθούν, δείξτε υπομονή. Όλα αυτά, βέβαια, σημαίνουν πρώτον ότι θα την πετύχετε σχεδόν πάντα καθαρή και με ελάχιστο κόσμο, και δεύτερον ότι όλοι οι συν-λουόμενοι σας θα είναι γυμνιστές: κανείς δεν μπαίνει στον κόπο να τη βρει αν δεν είναι αποφασισμένος.

Πώς θα τη βρείτε, λοιπόν. Κρατήστε σημειώσεις: Κατευθύνεστε προς το Γραμματικό, και λίγο πριν το χωριό στρίβετε δεξιά στο σημείο που σας υποδεικνύει η πινακίδα «Λιμνιώνας». Εκεί ακολουθείτε την άσφαλτο, η οποία στην συνέχεια μετατρέπεται σε πολύ απότομο χωματόδρομο (ένα 4x4 θα ήταν ιδανικό για τους μη εξοικειωμένους πεζοπόρους) τον οποίο ακολουθείτε για τέσσερα περίπου χιλιόμετρα.

Σε όλη την διαδρομή στον χωματόδρομο θα συναντήσετε τρεις –πάντα χωμάτινες– διασταυρώσεις. Στην πρώτη παραμένετε αριστερά, και στις άλλες δύο στρίβετε δεξιά (στην τελευταία διασταύρωση υπάρχει πινακίδα που δείχνει αριστερά προς Σέσι, εσείς στρίβετε δεξιά). Μετά την μεγάλη και απότομη κατηφόρα, υπάρχει ένα πέτρινο χάλασμα και αμέσως από κάτω ένα εκκλησάκι. Παρκάρετε και φτάσατε. Ειρήσθω εν παρόδω, η παραλία συνορεύει με έναν όμορφο αρχαιολογικό χώρο, για την περίπτωση που θέλετε να συνδυάσετε τις βουτιές σας με λίγο sightseeing.

ΚΑΠΕ, Σούνιο

Προφανώς, δεν αναφερόμαστε στην δημοφιλέστερη αθηναϊκή παραλία των τελευταίων πέντε χρόνων, όπου επικρατεί κάθε Σαββατοκύριακο το αδιαχώρητο, αλλά στη μικρή παραλιούλα δίπλα της, στην οποία θα φτάσετε αν ακολουθήσετε το μονοπάτι που ξεκινά στα δεξιά της (όπως κοιτάτε την θάλασσα) και το οποίο ελίσσεται πίσω από τους βράχους, για να καταλήξει σε μια μικρότερη, βοτσαλωτή παραλία –η οποία είναι γνωστή στους παλαιότερους θαμώνες του θρυλικού ΚΑΠΕ ως «εκείνη των γυμνιστών».

Η θέα στο ηλιοβασίλεμα από εδώ είναι υπέροχη, οπότε μια καλή ιδέα είναι να έρθετε σχετικά αργά –ούτως ή άλλως μέχρι τις 17.00 ο ήλιος δεν είναι φίλος για κανέναν, πόσο μάλλον για τους γυμνιστές. Δείτε εδώ οδηγίες πρόσβασης στην παραλία-θρύλο, την οποία (κακά τα ψέματα) την πρώτη φορά δυσκολεύεσαι λίγο να την βρεις.

Μαρίκες, Ραφήνα

Στην ουσία, δεν πρόκειται για παραλία (μην μπερδευτείτε με την ομώνυμη μεγάλη αμμουδιά, που βρίσκεται 1,5 χιλιόμετρο έξω από τη Ραφήνα) αλλά για έναν βραχώδη κολπίσκο, στο όνομα του οποίου ορκίζονται οι λάτρεις του γυμνισμού που μένουν προς τον βορρά της Αθήνας, και βαριούνται να οδηγούν μεγάλες αποστάσεις για να κάνουν μια βουτιά.

Τη γοητεία του την οφείλει αφενός στα κρυστάλλινα, εντυπωσιακά γαλάζια νερά του, και αφετέρου στη δύσκολη πρόσβασή του, που εγγυάται… την ησυχία σας. Στα αρνητικά, να προειδοποιήσουμε τους λάτρεις της ηλιοθεραπείας ότι χώρος για να απλώσετε πετσέτα στην ουσία δεν υπάρχει, όπως μπορείτε να διακρίνετε και στην φωτογραφία.

Στη δεξιά άκρη της παραλίας της Ραφήνας, θα βρείτε τα σκαλοπάτια που ανηφορίζουν προς ένα μονοπάτι, το οποίο με τη σειρά του οδηγεί σε έναν κολπίσκο με υπέροχα νερά. Για τους… τεμπέληδες, υπάρχει και εναλλακτική διαδρομή, με το αυτοκίνητο: φεύγοντας από τον χώρο στάθμευσης της μεγάλης παραλίας της Ραφήνας, συνεχίζετε ευθεία την ανηφόρα, στρίβετε στο πρώτο στενό αριστερά, μετά ξανά αριστερά και στο τέλος του δρόμου συναντάτε μια χωμάτινη προέκταση. Εκεί παρκάρετε και κατεβαίνετε με πολύ προσοχή το μονοπάτι που βγάζει αμέσως στην παραλία γυμνιστών. Δείτε τον χάρτη στη δεξιά στήλη, Σχετικά Documents.

Χαμολιά, Βραυρώνα

Άλλη μια θρυλική παραλία-προπύργιο του αττικού γυμνισμού, με σχετικά δύσκολη πρόσβαση (την πρώτη φορά χρειάζεστε αναλυτικές οδηγίες, σαν αυτές που ακολουθούν, για να τη βρείτε) αλλά πεντακάθαρα νερά, και δικό της φανατικό κοινό.

Πώς θα τη βρείτε; Στον δρόμο από Μαρκόπουλο προς Πόρτο Ράφτη, πριν φτάσετε στο Πόρτο Ράφτη στρίβετε αριστερά προς τον αρχαιολογικό χώρο Βραυρώνας και τις παιδικές κατασκηνώσεις Χαμολιάς. Δεν στρίβετε στην διασταύρωση για Λούτσα, αλλά ακολουθείτε τον δρόμο ευθεία και δεξιά. Αφήνετε στο αριστερό σας χέρι τον αρχαιολογικό χώρο και συνεχίζετε ευθεία. Στην διασταύρωση μετά την κατηφόρα στρίβετε αριστερά προς την παραλία. Ο δρόμος συνεχίζει δεξιά παράλληλα με την παραλία για τις παιδικές κατασκηνώσεις. Πριν τις κατασκηνώσεις και απέναντι από τον οικισμό Πολυτεχνείου, θα δείτε μια χερσόνησο με ένα μικρό λοφάκι. Στο σημείο αυτό στρίβετε αριστερά και παρκάρετε στο μεγάλο πλάτωμα. Ακολουθείτε το μονοπάτι και στο τέλος βρίσκεται ένας βραχώδης κόλπος γυμνιστών.

Εναλλακτικά, αν ακολουθήσετε τον δρόμο των κατασκηνώσεων θα καταλήξετε σε ένα χωμάτινο ύψωμα στον οικισμό των ασφαλιστών, μια έκταση περιφραγμένη με συρματόπλεγμα. Απέναντι θα δείτε ένα κόλπο με βράχια όπου συνήθως μαζεύονται γυμνιστές. Αν ακολουθήσετε το μονοπάτι δίπλα από το συρματόπλεγμα θα φτάσετε στα βράχια, όπου μπορείτε να απολαύσετε ένα ήσυχο μπάνιο μακριά από αδιάκριτα βλέμματα.

Μπουκουρίμα, Κερατέα

Καθαρά νερά, ψιλό βοτσαλάκι
–πράγμα που αποτελεί μια ευχάριστη αλλαγή από τους συνήθεις βράχους– και απουσία πολυκοσμίας είναι τα δυνατά χαρτιά της μικρής Μπουκουρίμας, η οποία βρίσκεται σε απόσταση βολής από την δημοφιλέστατη Κακιά Θάλασσα.

Θα τη βρείτε εύκολα, στρίβοντας αριστερά στην Λεωφόρο Λαυρίου, στην πινακίδα που γράφει Κακιά Θάλασσα. Λίγο πριν μπείτε στον ομώνυμο οικισμό, στρίβετε αριστερά στην οδό Άρεως και ακολουθείτε την ευθεία μέχρι το τέλος της ασφάλτου. Εκεί αφήνετε το αυτοκίνητο και ακολουθείτε με τα πόδια τον χωματόδρομο στα δεξιά σας. Αυτός σιγά σιγά θα γίνει μονοπάτι που θα σας οδηγήσει στην παραλία. Ελάτε εξοπλισμένοι με αθλητικά, ή τουλάχιστον κατάλληλα για περπάτημα παπούτσια για να αποφύγετε ανεπιθύμητες… βουτιές, πριν φτάσετε στη θάλασσα, καθότι το μονοπάτι είναι κακοτράχαλο.