Εσύ πηγαίνεις σούπερ μάρκετ στο εξωτερικό; Το «νέο» ταξιδιωτικό trend της γενιάς Ζ

Η γενιά Ζ το λέει grocery tourism και ορκίζεται πως το ανακάλυψε πρώτη, οι μεγαλύτεροι όμως ξέρουμε ότι τα σούπερ μάρκετ ήταν ανέκαθεν ένας πολύ ενδιαφέρων προορισμός.

Εσύ πηγαίνεις σούπερ μάρκετ στο εξωτερικό; Το «νέο» ταξιδιωτικό trend της γενιάς Ζ

Αν το σούπερ μάρκετ ήταν πάντα πιο ψηλά στην ταξιδιωτική σου λίστα απ’ ό,τι το μουσείο-σταρ της κάθε πόλης που επισκεπτόσουν, μπορείς να νιώσεις δικαιωμένος/η. Η νέα γενιά ταξιδιωτών έχει κάνει τρεντ αυτό που ανέκαθεν πίστευες ότι είναι σοφό μέσα στην… περιεργοσύνη του, το να γνωρίζεις δηλαδή πραγματικά μια χώρα όχι στις προθήκες των μουσείων της, αλλά στα ράφια των σούπερ μάρκετ της.

Το TikTok τους έβαλε στο παιχνίδι

Βέβαια, όπως κάθε τάση που σέβεται τον εαυτό της, έτσι κι αυτή δεν περιλαμβάνει απλώς χάζεμα, αλλά και αγορές: Η Gen Z επιστρέφει από τα ταξίδια της με τις χειραποσκευές της γεμάτες γαριδοτσίπς από την Ιαπωνία, κονσέρβες σαρδέλας από τη Λισαβόνα ή KitKat με γεύση sakura.

Η μανία ξεκίνησε στα social: Στο TikTok, στο Instagram και στο YouTube, οι χρήστες ανεβάζουν βίντεο με τα ψώνια τους από το εξωτερικό. Τα λεγόμενα «snack hauls» –δηλαδή παρουσιάσεις με το τι αγόρασαν– γίνονται viral. Μια κοπέλα δείχνει τα αλλόκοσμα σνακ που βρήκε στο Τόκιο∙ ένας τύπος ανοίγει μπροστά στην κάμερα σακούλες γεμάτες μαντλέν (πού ‘σαι Προυστ να τους δεις) και πατατάκια με τρούφα από το Monoprix στο Παρίσι. Και τα views φτάνουν εκατομμύρια.

Τα σχόλια γεμίζουν με ερωτήσεις: «Πού ακριβώς το βρήκες;» «Σε ποιο διάδρομο είναι;» «Πόσο έκανε;». Έτσι, το ταπεινό σούπερ μάρκετ μετατρέπεται σε τουριστικό must-see, με τις διευθύνσεις να μπαίνουν στα travel itineraries ανάμεσα στα μουσεία και τα αξιοθέατα.

Τα σούπερ μάρκετ ως παράθυρο στην τοπική κουλτούρα

Εκεί κρύβεται η γοητεία. Στα ράφια βλέπεις πράγματα που τα εστιατόρια, και δη τα πιο τουριστικά, συχνά σου κρύβουν: Τις πραγματικές τιμές που πληρώνουν οι ντόπιοι, τα προϊόντα που βάζουν καθημερινά στο τραπέζι τους, τα trends της συσκευασίας και του design.

Στην Ιαπωνία, τα konbini δεν θυμίζουν σε τίποτα τα δικά μας ψιλικατζίδικα. Πουλάνε φρεσκοφτιαγμένα σάντουιτς με αυγό, premium τσάγια, εποχιακά γλυκάκια, αλλά και αμέτρητες limited edition σοκολάτες. Στο Παρίσι, το Monoprix και η La Grande Épicerie είναι μικροί ναοί της γαστρονομίας: Από τυριά και μουστάρδες μέχρι πατατάκια με γεύση σαμπάνια. Στο Λος Άντζελες, το Erewhon είναι πια σημείο συνάντησης για influencers, που πίνουν smoothies Hailey Bieber των 20 δολαρίων και αγοράζουν ενεργειακά νερά με μανιτάρια και γεύση κόλα.

Η αυθεντικότητα στα απλά και καθημερινά

Ο Kyle Chayka, στο άρθρο του με τίτλο «Welcome to Airspace», το συνοψίζει τέλεια: «Τα εστιατόρια, τα ξενοδοχεία και τα καφέ έχουν καθοριστεί τόσο πολύ από αλγοριθμικές τάσεις, που οτιδήποτε πιο καθημερινό μοιάζει πιο αληθινό. Η πολιτιστική μοναδικότητα μπορεί πια να κρύβεται στο πιο τετριμμένο μέρος».

Και πράγματι, όταν πλέον κάθε café στον κόσμο μοιάζει ίδιο με το διπλανό του, ένα απλό ράφι με μπισκότα σε supermarket της Στοκχόλμης μπορεί να σου δώσει πιο αληθινή γεύση κουλτούρας απ’ ό,τι ένα «instagrammable» brunch.

Ο Dan Frommer, ιδρυτής του The New Consumer, συμπληρώνει: «Τα σούπερ μάρκετ απευθύνονται στους ντόπιους, και μάλιστα σε όλες τις κοινωνικές ομάδες. Πουλάνε προϊόντα της καθημερινής ζωής, όχι σουβενίρ. Είναι οικονομικά, διασκεδαστικά, κι ένα πραγματικό παράθυρο για το πώς ζουν οι άνθρωποι σε Ρίο, Τόκιο ή Στοκχόλμη».

Το οικονομικό επιχείρημα

Υπάρχει, προφανέστατα, και μια πρακτική διάσταση σε όλο αυτό. Τα σούπερ μάρκετ είναι πιο φθηνά από οποιοδήποτε μαγαζί με τουριστικά αναμνηστικά. Ένα πακέτο μπισκότα με ασυνήθιστη γεύση ή μια σοκολάτα με τοπικό twist κοστίζει λίγα ευρώ, και κουβαλάει μαζί της πολύ μεγαλύτερη αξία: Τη μνήμη μιας εμπειρίας που έζησες εκεί, όχι απλά την εικόνα ενός αξιοθέατου.

Από μόδα σε στρατηγική

Κι όμως, δεν μιλάμε μόνο για ένα TikTok trend που θα ξεφουσκώσει. Οι επαγγελματίες του τουρισμού ήδη το αξιοποιούν. Ξενοδοχεία γεμίζουν τα μίνι μπαρ τους με τοπικά προϊόντα –τσιπς, μπισκότα, αναψυκτικά της περιοχής. Οργανισμοί τουρισμού ανεβάζουν βίντεο στο TikTok με «τα πέντε must-try σνακ της χώρας». Κάποιοι μάλιστα το πάνε κι ένα βήμα παραπέρα, δημιουργώντας snack boxes που οι ταξιδιώτες παίρνουν μαζί τους φεύγοντας, σαν φαγώσιμα σουβενίρ.

Σούπερ μάρκετ = καθημερινές ιστορίες

Πέρα από τις γεύσεις, ένα σούπερ μάρκετ λέει ιστορίες. Οι τιμές δίνουν τη μεγάλη, σημαντική εικόνα για την οικονομία. Οι εποχικές προσφορές δείχνουν τι σημαίνει γιορτή για έναν λαό. Τα πακέτα στα ράφια αντικατοπτρίζουν την αισθητική της κάθε κοινωνίας. Και το να παρατηρείς τους ανθρώπους να κάνουν το πιο συνηθισμένο πράγμα στην καθημερινότητά τους, τα ψώνια του σούπερ μάρκετ, θα σου πει πολλά περισσότερα για τον τρόπο ζωής απ’ ό,τι οποιαδήποτε βόλτα στο κέντρο, ή στο πάρκο.

Τι μένει στο τέλος;

Μπορεί να φαίνεται «μικρό» ή «ασήμαντο», όμως οι μικρές αυτές στιγμές είναι που κάνουν ένα ταξίδι να μείνει στη μνήμη. Σκέψου να δοκιμάζεις στο δωμάτιο του ξενοδοχείου σοκολάτες που δεν θα βρεις ποτέ στην Ελλάδα, ή να φέρνεις πίσω κονσέρβες με αστεία σχέδια που θα σου θυμίζουν το Παρίσι κάθε φορά που ανοίγεις το ντουλάπι.

Το grocery tourism είναι το νέο κεφάλαιο της ταξιδιωτικής εμπειρίας. Μια μικρή επανάσταση που μας δείχνει ότι ο πολιτισμός δεν ζει μόνο στα μουσεία και στα fancy εστιατόρια, αλλά και στο πιο ταπεινό ράφι του σούπερ μάρκετ.

Με πληροφορίες από το Skift.com

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

Απόρρητο
v