Time: Οι τάσεις που θα αλλάξουν τα ταξίδια μας

Check-in από το iPhone, προσφορές μέσω του Twitter, ταξιδιωτικά Golden Deals και διακοπές που… φτιάχνουν το κάρμα σας. Οκτώ τάσεις που, σύμφωνα με το περιοδικό Time, θα αλλάξουν το 2011 τον τρόπο που ταξιδεύουμε.
Time: Οι τάσεις που θα αλλάξουν τα ταξίδια μας
Θυμάται, άραγε κανείς την εποχή που για να ταξιδέψεις έπρεπε πρώτα να μιλήσεις με τον «ταξιδιωτικό σου πράκτορα», ο οποίος θα σου έκλεινε ένα πανάκριβο αεροπορικό εισιτήριο, και θα σου έδειχνε ένα φυλλάδιο με φωτογραφίες ξενοδοχείων, τις οποίες δεν μπορούσες να δεις πουθενά αλλού, γιατί δεν υπήρχε internet; Από την εποχή των χάρτινων αεροπορικών εισιτηρίων και των glossy φυλλαδίων με τις φωτογραφίες ξενοδοχείων, περάσαμε σχεδόν εν μία νυκτί, με την έλευση του internet, στα online booking engines και τις τυπωμένες στο σπίτι κάρτες επιβίβασης.

Κι η «επανάσταση» στην ταξιδιωτική βιομηχανία δεν σταματά εκεί. Καθώς η παγκόσμια οικονομική κατάσταση αναγκάζει ακόμη και τους κολοσσούς του χώρου να ρίχνουν τις τιμές τους, και τα social networks αλλάζουν την ανθρωπογεωγραφία του διαδικτύου, νέες τάσεις εμφανίζονται διαρκώς στο προσκήνιο, για να κάνουν τα ταξίδια μας, αν όχι απαραίτητα καλύτερα και οικονομικότερα, τουλάχιστον διαφορετικά.

Συγκεντρώσαμε οκτώ από τις πλέον ενδιαφέρουσες ταξιδιωτικές τάσεις που σύμφωνα με το περιοδικό Time θα αλλάξουν την επόμενη χρονιά τον τρόπο που ο κόσμος γυρίζει, και σας τις παρουσιάζουμε, για να πανηγυρίσετε εκείνες που σας βολεύουν, και να γκρινιάξετε για τις υπόλοιπες.

Η βιομηχανία ανακαλύπτει τους solo ταξιδιώτες
Μέχρι τώρα, οι «ασυνόδευτοι» επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων αναγκάζονταν να μένουν σε δίκλινη καμπίνα, πληρώνοντας την λεγόμενη «επιβάρυνση μονόκλινου», που αντιστάθμιζε τη ζημία της πλοιοκτήτριας. Πλέον, οι εταιρείες δείχνουν να συνειδητοποιούν πως οι μέρες της Κιβωτού του Νόε, όταν οι πάντες ταξίδευαν αποκλειστικά και μόνο κατά δυάδες έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί. Έτσι, η εταιρεία Norwegian Cruise Line σχεδίασε τις πρώτες μονόκλινες καμπίνες για το κρουαζιερόπλοιο Norwegian Epic, που έκανε το ντεμπούτο του το προηγούμενο καλοκαίρι. Οι 128 καμπίνες, μεγέθους εννέα τετραγωνικών μέτρων, είναι όλες εσωτερικές, ενώ για το απαραίτητο socializing έχει προβλεφθεί ένα κοινόχρηστο σαλονάκι.

Τον ίδιο δρόμο προβλέπεται να ακολουθήσουν κι άλλες εταιρείες, ενώ και ξενοδοχεία στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού όπως το The Jane της Νέας Υόρκης υιοθετούν τη φιλοσοφία less is more, προσφέροντας οικονομικότατα μικροσκοπικά δωμάτια σε solo ταξιδιώτες, οι οποίοι ούτως ή άλλως δεν περνούν ιδιαίτερο χρόνο στο ξενοδοχείο.

Το Twitter κάνει εκπτώσεις
Στην εποχή των μηχανών αναζήτησης αεροπορικών εισιτηρίων και ξενοδοχείων, τύπου AirticketsKayak και Skyscanner, οι επιχειρήσεις προχωρούν τα προγράμματα ανταμοιβής των σταθερών πελατών τους ένα βήμα παραπέρα, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να ξεχωρίσουν από τον ανταγωνισμό. Μέχρι τώρα είχαμε τα προγράμματα μιλίων, που παρείχαν εκπτώσεις, bonus και προνόμια στους τακτικούς πελάτες των αεροπορικών εταιρειών. Πλέον, τόσο οι αεροπορικές όσο και τα ξενοδοχεία, προσφέρουν εκπτώσεις και προνόμια στους «φίλους» τους στα social networks, ανακοινώνοντας –ή ορθότερα «ποστάροντας»– δελεαστικότατες προσφορές τελευταίας στιγμής, στο Twitter και το Facebook. Πάρτε μια ιδέα των ξενοδοχείων που twitt-άρουν εκπλήξεις στους πελάτες τους, από την σχετική λίστα του Resideo.com.

Η προσφορά είναι μυστική
Τι γίνεται, όμως, με το prestige του 5άστερου ξενοδοχείου που αναγκάζεται να ανακοινώνει εξευτελιστικές προσφορές για να επιβιώσει στη ζούγκλα του ανταγωνισμού; Από τη μία κερδίζει πελάτες που δεν θα έμεναν στα δωμάτιά του αν έπρεπε να πληρώσουν τις αρχικές τιμές, από την άλλη χάνει τη σταθερή του πελατεία, που θέλει το exclusivite της στο ακέραιο. Κανένα πρόβλημα. Γι’ αυτό υπάρχουν λίστες όπως τα Jetsetter.comRuelala.com και Tablet Hotels, τα μέλη των οποίων διαθέτουν αποκλειστική πρόσβαση στις προσφορές των πολυτελών ξενοδοχείων, τα οποία τελικά ρίχνουν τις τιμές διατηρώντας το image τους στο ακέραιο. Πολλές από τις εν λόγω λίστες, όπως τα Tablet Hotels, BonVoyou και Vacationist είναι κατά κάποιον τρόπο «κλειστά» social networks, υπό την έννοια ότι πρέπει να σας προσκαλέσει ένα μέλος τους για να γραφτείτε.

Μετά την απομάκρυνση εκ του ταμείου, ουδέν λάθος αναγνωρίζεται
Τα ξενοδοχεία ακολουθούν, αργά αλλά σταθερά, την πρακτική που έκανε πλούσιες τις low cost αεροπορικές εταιρείες: ανακοινώνουν μια εκπληκτική προσφορά –για παράδειγμα, 70 ευρώ το δωμάτιο του Hilton– την οποία όμως αφού αγοράσεις, δεν μπορείς να αλλάξεις, να ακυρώσεις, να τροποποιήσεις ή να ξανασκεφτείς. Το ποσό προπληρώνεται, και μετά την απομάκρυνση εκ του ηλεκτρονικού ταμείου, δεν έχει δεύτερη ευκαιρία. Στην ίδια λογική (θα έχετε προσέξει ότι) λειτουργούν και οικονομικότερα ξενοδοχεία, που προσφέρουν 50% έκπτωση για κρατήσεις μέσω site όπως το Booking.

Οι λόγοι για τους οποίους αλυσίδες όπως τα Hilton, Hyatt, Sheraton κλπ υιοθέτησαν τελικά αυτήν την πρακτική είναι περισσότεροι από ένας: πρώτον, το banner που αναβοσβήνει «δωμάτια από 60 ευρώ» είναι εξαιρετικά catchy, ενώ τα ξενοδοχεία γνωρίζουν ότι οι σταθεροί πελάτες τους –που ταξιδεύουν κυρίως για επαγγελματικούς λόγους, με σχέδια που αλλάζουν μέχρι και την τελευταία στιγμή– θα προτιμήσουν τελικά ένα ακριβότερο δωμάτιο, που παρέχει το προνόμιο τροποποίησης της κράτησης. Δεύτερον, αποθαρρύνουν τους πελάτες να ακυρώσουν την κράτηση που είχαν κάνει, για παράδειγμα, ένα μήνα πριν, για να εκμεταλλευτούν μια προσφορά της τελευταίας στιγμής, κλείνοντας τελικά το ίδιο δωμάτιο στη μισή τιμή. Και τρίτον, διότι όπως λέει η λαϊκή θυμοσοφία, κάλλιο πέντε και στο χέρι –θυμίζουμε, το ποσό προπληρώνεται εξολοκλήρου και δεν επιστρέφεται– παρά δέκα και καρτέρι.

Έξτρα χρεώσεις στα αεροπορικά εισιτήρια
Το τεράστιο debate που ξεκίνησε από τότε που πέταξε για πρώτη φορά η easyJet πάνω από το Ελευθέριος Βενιζέλος έχει ως εξής: είναι προτιμότερο να πληρώνεις ένα ακριβό αεροπορικό εισιτήριο, το οποίο καλύπτει τα πάντα –από το φαγητό εν ώρα πτήσης μέχρι τον αχθοφόρο που θα αναλάβει να μεταφέρει τη βαλίτσα σου από το check in στον χώρο αποσκευών του αεροσκάφους– ή ένα φτηνό εισιτήριο, που εξασφαλίζει μόνο μια θέση στο αεροπλάνο, και οτιδήποτε περαιτέρω να χρεώνεται έξτρα;

Ως ένθερμοι υποστηρικτές του δεύτερου business plan, δεν στεναχωρηθήκαμε καθόλου διαβάζοντας για την ταξιδιωτική τάση που θέλει πλέον και τις παραδοσιακές αεροπορικές να υιοθετούν την πολιτική των έξτρα χρεώσεων. Σκεφτείτε το έτσι: αν εγώ θέλω να πεταχτώ για ένα Σαββατοκύριακο στο Παρίσι χωρίς βαλίτσα, και δεν πεινάω μέσα στο αεροπλάνο, δεν είναι δίκαιο να πληρώσω λιγότερα από εσένα, που θέλεις κάποιον να σου μεταφέρει τη βαλίτσα και κάποιον άλλο να σου ετοιμάσει το φαγητό;

Κατάργηση του χαρτιού στα αεροδρόμια
Κάποτε, πήγαινες στο check in για να ανταλλάξεις το χάρτινο εισιτήριό σου με μια εξίσου χάρτινη κάρτα επιβίβασης. Λίγα χρόνια αργότερα, το εισιτήριο ήταν ηλεκτρονικό, και το μόνο που χρειαζόσουν για να πάρεις την χάρτινη κάρτα επιβίβασης από το check in ήταν το διαβατήριό σου. Μετά, δεν χρειαζόταν καν να περάσεις από το check in: τύπωνες την κάρτα επιβίβασης στο σπίτι, και πήγαινες κατ’ ευθείαν στην πύλη. Πλέον, οι αμερικανικές εταιρίες παρέχουν στους επιβάτες τους τη δυνατότητα να κάνουν check in από το smart phone τους, και να περάσουν την πύλη σκανάροντας απλά τον κωδικό που εμφανίζεται στην οθόνη του. Η τάση «καταργήστε τους κάδους ανακύκλωσης στα αεροδρόμια» αναμένεται σύντομα και στην Ευρώπη.

Εθελοντικός τουρισμός μειωμένου ωραρίου
Ο εθελοντικός τουρισμός αποτελεί εδώ και χρόνια ταξιδιωτική τάση. Απευθυνόταν, όμως, μέχρι τώρα κατά κύριο λόγο σε φοιτητές με πολύ χρόνο στα χέρια τους, καθότι τα περισσότερα προγράμματα διοργανώνονταν για ένα Minimum διάστημα 10-15 ημερών –το οποίο είναι μεγάλο, ακόμη και για έναν εργαζόμενο που διαθέτει έξι εβδομάδες ετήσια άδεια, πολλώ δε μάλλον αν μιλάμε για κάποιον που δεν έχει ξανα-υπάρξει εθελοντής. Πλέον, η τάση θέλει το εθελοντικό κομμάτι του τουρισμού να περιορίζεται σε ένα Σαββατοκύριακο, ή ακόμη και λίγες ώρες.

Η αλυσίδα Ritz Carlton, για παράδειγμα, προσφέρει τα λεγόμενα Give Back Getaways, τα οποία εμπλέκουν τους πελάτες σε τετράωρα ή εξάωρα προγράμματα εργασίας, όπως η δεντροφύτευση στην Τενερίφη ή η ανέγερση εγκαταστάσεων για τα παιδιά που ζουν στους δρόμους της Τζακάρτα, μαζί με το προσωπικό των ξενοδοχείων και τους ντόπιους. Το πρωί κάνετε την καλή σας πράξη, το απόγευμα απολαμβάνετε τις διακοπές σας.

Έχω και κουπόνι, πάμε ένα ταξίδι;
Θα έχετε προσέξει πως τα sites ημερησίων προσφορών, κάπου ανάμεσα σε εστιατόρια, μαθήματα χορού και αποτριχώσεις, προσφέρουν μεγάλες εκπτώσεις και σε ξενοδοχεία, αλλά και σε ταξιδιωτικά πακέτα που περιλαμβάνουν αεροπορικά, ξενοδοχείο και κάποια γεύματα σε έναν συγκεκριμένο προορισμό. Το φαινόμενο είναι παγκόσμιο, και εξαπλώνεται με ταχύτατους ρυθμούς, ακόμη και σε πόλεις όπως η Νέα Υόρκη και το Σαν Φρανσίσκο, όπου μέχρι πρόσφατα τα κουπόνια και οι κάτοχοί τους περιφρονούνταν από τη συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων.

Το καλύτερο νέο είναι ότι, από τη στιγμή που τα περισσότερα τέτοια κουπόνια ισχύουν για έναν ολόκληρο χρόνο, θα μπορούσατε, σχεδιάζοντας για παράδειγμα ένα ταξίδι στο Λονδίνο, να ρίξετε μια ματιά στο newsletter του βρετανικού Groupon, και να αγοράσετε από σήμερα ένα κουπόνι με έκπτωση 80% σε ένα ακριβό εστιατόριο, το οποίο θα επισκεφτείτε τον ερχόμενο Απρίλιο.

Επιμέλεια: Ηρώ Κουνάδη
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v