ΤΑΞΙΔΙΑINFO GUIDE

Προγράμματα μιλίων: Μυστικά και ψέματα

Πόσα μίλια "αγοράζουν" ένα δωρεάν εισιτήριο; Πόσα συγκεντρώνονται σε μία πτήση; Ποιες παγίδες πρέπει να προσέχουμε; Τι γίνεται με τις συμβεβλημένες πιστωτικές κάρτες; Απαντήσεις σε αυτά και άλλα ερωτήματα για τα προγράμμα συγκέντρωσης μιλίων των αεροπορικών εταιρειών.

Προγράμματα μιλίων: Μυστικά και ψέματα

της Ηρώς Κουνάδη

Ήταν το 1981 όταν ο Tom Plasket, που είχε μόλις αναλάβει την απαιτητική θέση του διευθυντή marketing της American Airlines, προσπαθούσε να βρει την ιδέα που θα «κρατούσε» τους πελάτες της εταιρείας σε μια εποχή δύσκολη: η αγορά είχε μόλις απελευθερωθεί και οι ανταγωνιστές είχαν αρχίσει να διεκδικούν μερίδιο από την πίτα, προσφέροντας –τι άλλο;– χαμηλότερες τιμές. Η ιδέα ήρθε με τη μορφή ανάμνησης από τα παιδικά του χρόνια: τότε που εκείνος και η μητέρα του κολλούσαν στην καρτέλα τα κουπόνια του super market και, συμπληρώνοντας έναν αριθμό, κέρδιζαν κάποιο δώρο –μια τοστιέρα την πρώτη φορά, μια ηλεκτρική σκούπα κάποια άλλη. Το πρώτο πρόγραμμα μιλίων, AAdvantage, είχε γεννηθεί.

27 χρόνια από τότε, πολλά πράγματα έχουν αλλάξει, η βασική ιδέα, όμως, παραμένει ίδια. Πλέον σχεδόν κάθε αεροπορική εταιρεία ανά τον κόσμο –συμπεριλαμβανομένων και κάποιων, ελάχιστων, low cost– προσφέρει το δικό της πρόγραμμα μιλίων, με το δικό του τρόπο υπολογισμού των μιλίων που κερδίζει κάθε επιβάτης ανά πτήση και τις δικές του επιλογές εξαργύρωσης των πόντων, που μπορεί να ποικίλλουν από δωρεάν αεροπορικά εισιτήρια και αναβάθμιση του εισιτηρίου από την οικονομική στη business class χωρίς επιπλέον κόστος μέχρι δωρεάν διαμονή σε ξενοδοχεία, φιλανθρωπικές δωρεές και εκπτώσεις σε μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων.

Οι συμβεβλημένες με προγράμματα μιλίων πιστωτικές κάρτες, που προσθέτουν ένα μίλι στο λογαριασμό σας για κάθε ευρώ συναλλαγής, και τα δεκάδες site αξιολόγησης προγραμμάτων και συμβουλών για να εκμεταλλευτείτε καλύτερα τα μίλια σας που έχουν εμφανιστεί τα τελευταία χρόνια αποδεικνύουν τις διαστάσεις που έχει πάρει η εν λόγω πρακτική σε λιγότερο από τρεις δεκαετίες: από ένα απλό marketing trick εξελίχθηκε σε παγκόσμια εμμονή. Κι όπως συχνά συμβαίνει με τις «μανίες» που κυριεύουν τον κόσμο, πολύς λόγος γίνεται και πολλές «μισές αλήθειες» ακούγονται.

Τα βασικά
Η αρχή, ήτοι το ποιο πρόγραμμα μιλίων θα επιλέξετε, είναι το ήμισυ του παντός. Δύο είναι τα βασικά κριτήρια αυτής της επιλογής: πρώτον, και βασικότερο, με ποια εταιρεία και σε ποιους προορισμούς πετάτε συχνότερα και δεύτερον με ποιες εταιρείες και σε ποιους προορισμούς θα θέλατε να πετάτε συχνότερα. Αυτό γατί οι «συνασπισμοί» που ισχύουν στην ευρωπαϊκή αγορά σας επιτρέπουν να εξαργυρώσετε τα μίλια που έχετε κερδίσει, για παράδειγμα, από την Aegean, σε πτήσεις της Lufthansa ή της Qatar Airways –ειρήσθω εν παρόδω, το συγκεκριμένο πρόγραμμα, το Miles & More της Lufthansa, είναι μάλλον το καλύτερο αυτή τη στιγμή στην ευρωπαϊκή αγορά, καθότι εμπλέκει όλες τις αεροπορικές εταιρείες της Star Alliance.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, το να γραφτείτε σε δύο ή περισσότερα προγράμματα μιλίων είναι μάλλον άσκοπο, καθότι στην προσπάθειά σας να μοιράζετε τα ταξίδια σας σε περισσότερες αεροπορικές ώστε να συγκεντρώνετε πόντους σε καθένα από αυτά δε θα καταφέρετε να συγκεντρώσετε σε κανένα από αυτά αρκετούς πόντους για να πάρετε, π.χ., ένα δωρεάν εισιτήριο ή κάποιες διανυκτερεύσεις σε ένα συμβεβλημένο ξενοδοχείο. Εκτός, βέβαια, αν συνδυάσετε ένα ευρωπαϊκό με ένα «εξωτικό» πρόγραμμα, όπως το εξαιρετικό Royal Orchid Plus της Thai Airways, τα οποία, ούτως ή άλλως, καλύπτουν διαφορετικές περιπτώσεις και δε σας βάζουν σε δίλημμα με ποια εταιρεία θα κλείσετε το επόμενο ταξίδι σας –Ασία με την Thai, Ευρώπη με κάποια ευρωπαϊκή.

Ενδεικτικά, ένα δωρεάν εισιτήριο για υπερατλαντικό ταξίδι μετ’ επιστροφής στο πρόγραμμα Miles & More θα σας κοστίσει 60.000 μίλια, ενώ στο πρόγραμμα Flying Blue των Air France και KLM ξεκινά από 50.000 μίλια. Με 36.000 μίλια κερδίζετε δύο διανυκτερεύσεις για δύο άτομα με πρωινό σε κάποια ξενοδοχεία της Grecotel, η οποία, όπως και πολλές ακόμη μεγάλες αλυσίδες ξενοδοχείων, είναι συμβεβλημένη με το Miles & More. Αν προτιμάτε να εξαργυρώσετε τα μίλια σας σε ένα ταξίδι μετ’ επιστροφής εντός ευρωπαϊκών συνόρων, θα χαλάσετε 20.000 μίλια αν πετάξετε με την Air France, την KLM ή οποιαδήποτε άλλη εταιρεία της Sky Team (πρόγραμμα Flying Blue) και περί τα 20.000 μίλια αν πετάξετε με εταιρεία της Star Alliance (πρόγραμμα Miles & More).

Οι παγίδες
Το πόσα μίλια αγοράζουν πόσα δωρεάν εισιτήρια δεν είναι πάγιος κανόνας, αλλά αποτέλεσμα μιας εξίσωσης της οποίας οι παράμετροι περιλαμβάνουν το πότε ταξιδεύετε, πού θέλετε να πάτε, αν υπάρχουν αρκετές ελεύθερες θέσεις στην πτήση –αν είναι λίγες, η εταιρεία θα προτιμήσει να τις κρατήσει προς πώληση, αντί να τις διαθέσει δωρεάν στους πιστούς πελάτες της–, αν μιλάμε για οικονομική ή business θέση, αν την περίοδο που κλείνετε εισιτήρια τρέχει μια συγκεκριμένη προσφορά –όπως τώρα, που το Miles & More γιορτάζει τα 15 του χρόνια και προσφέρει σημαντικές εκπτώσεις στα μίλια που χρειάζεστε για να ταξιδέψετε, αν κλείσετε το εισιτήριό σας online– και σε ποιο δυσθεώρητο ύψος έχει φτάσει η τιμή του πετρελαίου.

Αυτό το τελευταίο, που είναι η αιτία πολλών κακών γενικότερα, είναι και το βασικότερο παράπονο των παλαίμαχων frequent flyers: τα δωρεάν εισιτήρια που κερδίζετε με τα μίλια σας τον τελευταίο καιρό επιβαρύνονται με τον διαβόητο επίναυλο καυσίμων –τον οποίο πρέπει να πληρώσετε, άρα το εισιτήριο παύει να είναι δωρεάν. Και μαζί με αυτόν ορισμένες φορές έρχονται και άλλες «κρυφές χρεώσεις», όπως οι φόροι αεροδρομίων, οπότε καλό είναι να διαβάσετε προσεκτικά τους όρους που ισχύουν τη στιγμή που ετοιμάζεστε να κλείσετε το δωρεάν εισιτήριό σας.

Μία ακόμη κλασσική παγίδα είναι το γεγονός ότι τα μίλια που με τόσο κόπο μαζεύετε σε ελάχιστες εταιρείες ισχύουν για πάντα. Ανάλογα με το πρόγραμμα, η ισχύς τους συνήθως κυμαίνεται από 18 έως 36 μήνες, διάστημα μετά το οποίο τα χάνετε. Στις περισσότερες περιπτώσεις, βέβαια, υπάρχει η δυνατότητα επανενεργοποίησης του λογαριασμού σας, η οποία όμως επιβαρύνεται οικονομικά, πράγμα που συμφέρει λιγότερο από το να αγοράσετε το εισιτήριο που θα κερδίζατε –εκτός κι αν προσπαθούσατε να συγκεντρώσετε 120.000 μίλια για να πάτε business class στο Περού και τη μέρα που έκλεισε ο λογαριασμός σας είχατε φτάσει τα 119.000.

Οι πιστωτικές
Οι συμβεβλημένες με προγράμματα μιλίων πιστωτικές κάρτες, όπως η Miles & More Mastercard ή η Flying Blue American Express παρέχουν συγκεκριμένα προνόμια, όπως ο πολλαπλασιασμός των μιλίων σας ακόμη και όταν δεν πετάτε –η πρώτη, για παράδειγμα, σας δίνει ένα μίλι για κάθε ευρώ συναλλαγών– ή η κατάργηση του χρονικού ορίου ισχύος των μιλίων σας για όσο καιρό είστε κάτοχος της κάρτας. Δε συμφέρουν, όμως, πάντα: πριν τις αποκτήσετε, κάντε στον εαυτό σας τις ερωτήσεις που έχουν εύστοχα αναπτύξει οι New York Times.

Further Reading
Εξαιρετικό site για να μάθετε τα πάντα σχετικά με κάθε πρόγραμμα μιλίων στον κόσμο –από το με πόσα μίλια κερδίζετε δωρεάν εισιτήριο σε ποιους προορισμούς και το πόση ισχύ έχουν τα μίλια που συγκεντρώνετε μέχρι με πόσες και ποιες εταιρείες, όπως αλυσίδες ξενοδοχείων, καταστήματα ρούχων, γραφεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων είναι συμβεβλημένο το κάθε πρόγραμμα και τι παράπονα έχουν οι χρήστες του– είναι το Web Flyer. Μια γενικότερη ιδέα θα πάρετε και από το site των Freddie Awards, των βραβείων που αποδίδονται κάθε χρόνο στα καλύτερα προγράμματα μιλίων.

Χρησιμοποιώντας το Expert Flyer, θα βρείτε εύκολα και γρήγορα ποια πτήση έχει ελεύθερες θέσεις για να εξαργυρώσετε τους πόντους ή να αναβαθμίσετε το εισιτήριό σας κάνοντας χρήση των μιλίων σας, ενώ στο Points.com θα πουλήσετε, θα αγοράσετε ή θα ανταλλάξετε μίλια με άλλους χρήστες, θα μεταφέρετε τα μίλια σας στο λογαριασμό του φίλου που έχει γενέθλια, θα κερδίσετε πόντους κάνοντας online αγορές ή θα μεταφέρετε μίλια από τον έναν λογαριασμό σας στον άλλο. Στο Flight Bliss θα βρείτε όλα τα μυστικά που χρειάζεστε για να αναβαθμίσετε το εισιτήριό σας σε πρώτη θέση, και στοJoe Sent Me θα μάθετε τα πάντα γα τη business class και τα μίλια της.

Τέλος, η Wikipedia μπορεί να σας διαφωτίσει σχετικά με τα προγράμματα μιλίων που ισχύουν ανά ήπειρο, ανά χώρα και ανά συμμαχία αλλά και σχετικά με το ποιες εταιρείες ανήκουν σε ποιους ομίλους, για να μην μπερδεύεστε.

Καλά (δωρεάν) ταξίδια!

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
SPONSORED LINKS

"Τα ταξίδια είναι μαγευτικά μόνο σε ανασκόπηση."

Paul Theroux, Αμερικανός συγγραφέας

  • 1909 - Γεννιέται ο Ευγένιος Ιονέσκο, Γαλλο-Ρουμάνος θεατρικός συγγραφέας.
    1917 - Η εφημερίδα The Guardian δημοσιεύει τη μυστική συμφωνία Σάικς–Πικό του 1916 μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της Γαλλίας για το μοίρασμα των εδαφών της Μέσης Ανατολής.
    1942 - Κάνει πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη η ταινία Καζαμπλάνκα, με τους Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ και Ίνγκριντ Μπέργκμαν.

© 2002-2020 MEDIA2DAY

Managed Cloud by C2