ΤΕΧΝΕΣΘΕΑΤΡΟ - ΧΟΡΟΣ

Αρχιμάστορας Σόλνες: Ο Χουβαρδάς σκηνοθετεί Ίψεν

Ένα από τα τελευταία έργα του Ερρίκου Ίψεν, με θέμα την ελευθερία, και το δίλημμα ανάμεσα στην ευτυχία και τη φιλοδοξία, σκηνοθετεί στο Θέατρο του Ελληνικού Κόσμου ο Γιάννης Χουβαρδάς, με ένα all star cast.

Αρχιμάστορας Σόλνες: Ο Χουβαρδάς σκηνοθετεί Ίψεν

της Ιωάννας Κλεφτόγιαννη

Τέρμα οι προκαταλήψεις κι οι «ιδεοληψίες». Ο «Αρχιμάστορας Σόλνες» δεν είναι ένα ''σκονισμένο'' υπαρξιακό δράμα του 19ου αιώνα, που οριακά επικοινωνεί με το ταραγμένο παρόν –ταραγμένες, άλλωστε, είναι πάντοτε οι εποχές. Και δεν αποτελεί εξαίρεση ούτε αυτή του Ιψεν (1828-1906). Το νορβηγικό magnus opum δεν ξεπεράστηκε από το 1892, που γράφτηκε, κι ας πέρασαν 120 χρόνια. Μιλάει με εκκωφαντική ευγλωττία για τα σημερινά αδιέξοδα. Με έναν εξαιρετικά μοντέρνο, διαχρονικά μοντέρνο τρόπο. Στο επίκεντρο της δράσης και της αγωνίας των ηρώων του βρίσκεται με τρόπο και με μέσα απολύτως σύγχρονα μια έννοια που μας έχει διαφύγει, εξορισμένη από το λεξιλόγιο και το αξιακό μας σύστημα: η συνείδηση. Συνείδηση, λοιπόν. Την ξαναθυμηθήκαμε στο θέατρο. Τι παράξενο!

Σκέψεις που παίρνεις συντροφιά αποχωρώντας από την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, μελετημένη κι ατμοσφαιρική μέχρι...υπνωτισμού παράσταση του ιψενικού αριστουργήματος στο Ιδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, με σημαντικές ερμηνείες από το σύνολο του θιάσου.
Ο Γιάννης Χουβαρδάς έδωσε καθαρές λύσεις κι ένα φινάλε έκπληξη στο ιψενικό αριστούργημα φιλοτεχνώντας ένα σκοτεινό, γκρι, μεταλλικά ψυχρό, μινιμαλιστικό σύμπαν ψιθύρων, το οποίο διαλύει σαν ήλιος η νεαρή ηρωίδα Χίλντε Βάνγκελ (εκρηκτική και απαστράπτουσα η Αλκηστις Πουλοπούλου), η φαντασιακή συνείδηση του Σόλνες (στην ωριμότερη ερμηνεία του ο Ακύλλας Καραζήσης), το κορίτσι πρόκληση που τον εξωθεί να ξαναβρεί τον εαυτό του, υπερβαίνοντάς τον.

Σε σύγχρονο γραφείο αρχιτεκτόνων - πολιτικών μηχανικών έχει μετατραπεί η μια πλευρά της μακρόστενης σκηνής που θυμίζει γήπεδο (και οι θεατές είμαστε μαζί με τους ηθοποιούς επάνω της και επιθεωρούμε όλους τους μηχανισμούς της). Ένας καναπές δεσπόζει στην άλλη, πίσω από τον οποίο παίζει κρυφτό με τους συνανθρώπους αλλά και τον εαυτό του ο ανήσυχος, ακόρεστος Σόλνες.

Στο κέντρο της σκηνής, το σαλόνι των Σόλνες κρύβει σκεπασμένη με ύφασμα μια αινιγματικά ψηλή επιφάνεια σε σχήμα οικήματος (ποτέ δεν αποκαλύπτεται τι κρύβεται από πίσω). Άραγε συμβολίζει το κρυμμένο υποσυνείδητο; Ένα θεόρατο ανεξιχνίαστο βουνό. Στο χώρο αυτό, επίσης σε έναν καναπέ περνά τον περισσότερο χρόνο βυθισμένη η σύζυγος Σόλνες (πειστικότατη στις νευρώσεις της η Λυδία Φωτοπούλου). Καταθλιπτική και δούλη του «καθήκοντος», ακούγοντας με ακουστικά όπερα.

Μετά την επιθετική εμφάνιση της Χίλντε, το I put a spell on you, το τραγούδι-σλόγκαν της νεαρής γυναίκας που παρασύρει στη δίνη της τον κεντρικό ήρωα παρεμβάλλεται σαν από πειρατικό σταθμό «πατώντας» την όπερα, σε ένα ενδιαφέρον μιξάρισμα:ο νέος κόσμος που τόσο φοβάται ο Σόλνες ότι θα τον συνθλίψει εμφανίζεται διαρκώς, μεταμφιεσμένος σε πολλές μορφές, σε αυτή την πολλών επιπέδων κι αναγνώσεων σκηνική πρόταση.

Μια εξαιρετικά δουλεμένη και συγχρονισμένη παραστάση, που έχει την αυτοπεποίθηση να παίζει με το χρόνο επιβραδύνοντας ή επιταχύνοντάς τον –όπως στο περίφημο μπλουζ του Σόλνες με τη Χίλντε. Εξαίρετη ιδέα οι ψείρες μικρόφωνα (η αποθέωση της τεχνολογίας): Οι φωνές των ηθοποιών (πολύ καλοί και οι Νίκος Χατζόπουλος, Αργυρώ Χιώτη, Γιάννος Περλέγκας) ακούγονται σαν ψίθυροι, βελούδινες, δημιουργώντας την ψευδαίσθηση ότι ακούς τις σκέψεις τους, σε ένα σκηνικό χώρο που μπαινοβγαίνει ασταμάτητα απ' το συνειδητό στο ασυνείδητο.

Η τελική σκηνή της «εξόδου» του Σόλνες προς το πεπρωμένο και το όνειρο βρήκε επίσης την ιδανικότερη λύση, μακριά από μελοδραματισμούς, εκμεταλλευόμενη τους ορατούς μηχανισμούς της σκηνής.

Ποιος είναι ο Σόλνες; Σήμερα ποιος φτιάχνει πύργους στον ουρανό; Ο Γιάννης Χουβαρδάς έστησε μια παράσταση που αξίζει, κι ας καλοκαίριασε για τα καλά, να κλειστείτε σε μια αίθουσα για να δείτε.

Ταυτότητα

Μετάφραση: Έρι Κύργια
Σκηνοθεσία - Σκηνικά: Γιάννης Χουβαρδάς
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος
Βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσα Τριανταφύλλη
Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Ακύλλας Καραζήσης, Γιάννος Περλέγκας, Άλκηστις Πουλοπούλου, Λυδία Φωτοπούλου, Νίκος Χατζόπουλος, Αργυρώ Χιώτη
Παραγωγή: Γιώργος Λυκιαρδόπουλος-Λυκόφως

Info:

«ΘΕΑΤΡΟΝ», Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», Αίθουσα Αντιγόνη, Πειραιώς 254, Ταύρος, Τηλ: 212 254 0300

Παραστάσεις: Τετάρτη 6 Ιουνίου – Κυριακή 24 Ιουνίου 2012
4 έξτρα παραστάσεις την επόμενη εβδομάδα:
Τρίτη 26/6 21.15
Πέμπτη 28/6 18.00
Σάββατο 30/6 18.00
Κυριακή 1/7 21.15 
Ημέρες και ώρες: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 21.15 
Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό: Τετάρτη-Πέμπτη 18 € & Παρασκευή – Κυριακή 20 €
φοιτητικό, νεανικό έως 26 ετών: 14€
Διάρκεια: 120 λεπτά
Διατίθεται δωρεάν χώρος στάθμευσης

Προπώληση εισιτηρίων 
• «ΘΕΑΤΡΟΝ», Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος»,
Πειραιώς 254, Ταύρος, τηλ. 212 254 0300
• Στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.theatron254.gr
• Τηλεφωνικά στο 212 254 0300 με χρέωση πιστωτικής κάρτας
• Public, Kαραγεώργη Σερβίας 1, Πλ. Συντάγματος, τηλ. 210 3246210
• Public, Γρ. Λαμπράκη 152-154, Πειραιάς, τηλ. 210 4126460
• Public, Καράγιωργα & Λαζαράκη, Γλυφάδα, τηλ. 210 8984300
• Public, Ανδρέα Παπανδρέου 35, MALL Αμαρουσίου, τηλ. 210 6300023
• Public, Λεωφ. Βουλιαγμένης 276, MALL Αγίου Δημητρίου, τηλ. 210 9730006 



ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

σχετικά άρθρα

SPONSORED LINKS

"Το σεξ χωρίς έρωτα δεν είναι πάντα γελοίο. Αλλά είναι πολύ πιο γελοίος ο έρωτας χωρίς σεξ."

Βολίνσκι, Γάλλος σκιτσογράφος

  • 48 π.Χ. - Ο Ιούλιος Καίσαρας νικά τον Πομπήιο στην μάχη των Φαρσάλων.
    378 - Μάχη της Αδριανούπολης: Ο Ρωμαϊκός στρατός υπό τον Αυτοκράτορα Ουάλη ηττάται από τους Βισιγότθους. Ο Ουάλης σκοτώνεται μαζί με τα 2/3 του στρατού του.
    1945 - Η δεύτερη ατομική βόμβα πέφτει στο Ναγκασάκι

© 2002-2022 MEDIA2DAY

Managed Cloud by C2

v