Η ζωή της Σεβάς Χανούμ σε μια εξαιρετική παράσταση

Μια απρόσμενα εξαιρετική παράσταση- βιογραφία για μία από τις αφανείς ηρωίδες του ελληνικού μουσικού παρελθόντος. Η τηλεοπτική Κωνσταντίνα Μιχαήλ ερμηνεύει υποδειγματικά την Σεβάς Χανούμ του Γιώργου Χρονά.    
Η ζωή της Σεβάς Χανούμ σε μια εξαιρετική παράσταση
της Ιωάννας Κλεφτόγιαννη

Σε πόσους θυμίζει κάτι, που δεν είναι νεφελώδες, αορίστως λάγνο κι εξωτικό, το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Σεβάς Χανούμ; Ποιος, αλήθεια, θυμάται την “Αμαζόνα της Μακεδονίας”, όπως αρεσκόταν η ίδια μέχρι τέλους να αυτοσυστήνεται; Την «ιντερνάσιοναλ, πανελληνία και μπιούτιφουλ», κοσμητικά επίθετα που συνέλεξε από τουρνέ της στην ελληνική ομογένεια, σε εποχές που ήταν όνομα που μέτραγε και δεν είχε προφτάσει να «καεί» απ’ το μοιραίο πάθος της για τα μακριά τσιγάρα με τα «άνθη του κακού»;

Τη γυναίκα μέσα στο αυστηρό φθαρμένο σκούρο ταγέρ, που σιτιζόμενη πλέον από πιατάκια γειτόνων, ξετυλίγει καθισμένη στο μίζερο διαμερισματάκι με τα εικονίσματα και το ξεχασμένο χριστουγεννιάτικο δεντράκι, σήμερα (κι αυτό αποτελεί παρελθόν) τα περασμένα μεγαλεία, μιλώντας με στρογγυλεμένη συγκινητική κομψότητα για την φτώχεια του παρόντος της;

Δεν χρειάζεται να είσαι ρεμπετομανής, λάτρης του Καζαντζίδη (που την έκλεψε για να την παντρευτεί με το έτσι θέλω), του Χιώτη (που της έγραψε τραγούδι) ή της Νίνου (με την οποία ξεμαλλιάστηκαν) ήρωες που παρελαύνουν από αυτή την πρωτοπρόσωπη αυτοβιογραφία (στην πραγματικότητα χειμαρρώδη συνέντευξη- εξομολόγηση) για να επισκεφθείς το «Αγγέλων Βήμα».

Κι εκεί, χάρη στην απροσδόκητη σύμπραξη του ποιητή και συγγραφέα του μονολόγου «Σεβάς Χανούμ» Γιώργου Χρονά και του σκηνοθέτη του Κωνσταντίνου Ρήγου, να βρεθεί σε μετωπική σύγκρουση με την ατόφια λαϊκή ψυχή και το γυναικείο τσαγανό ενός άβγαλτου κοριτσόπουλου, ποντιακής καταγωγής, από τη Νεάπολη Θεσσαλονίκης, που για να κάνει καριέρα -όση πρόφτασε κι έκανε- κοίταζε στα μάτια τις γυναίκες αποφεύγοντας το βλέμμα των ανδρών τους! (Διαφορετικά, οι πρώτες θα της έβγαζαν το μάτι !). Κι αν δεν έμεινε κάτι από αυτό το παιδί (13 ετών με σοσόνια βγήκε στο πάλκο), δεν φταίει μόνο το καταστροφικό πάθος για το χασίς. Δεν προνόησε ή δεν νοιάστηκε να ηχογραφήσει.

Πολλοί οι μονόλογοι που κατακλύζουν τις αθηναϊκές σκηνές. Ο συγκεκριμένος, εν μέρει συγκαλυπτόμενος, μια και υπάρχει συνεχώς η υπόμνηση της συνάντησης -με δημοσιογραφικό κασετοφωνάκι- του ποιητή Χρονά με τη Σεβάς Χανούμ χάρη στη διαρκή σκηνική παρέμβαση του δημοσιογράφου, συνιστά ένα γεγονός αποκαλυπτικό για τρεις λόγους.

Ο πρώτος είναι... γνωστικής φύσης. Θεωρώ μέγα κέρδος το ότι γνωρίζουμε αυτή την αδίκως άγνωστη ερεβώδη αυτοκαταστροφική underground προσωπικότητα της ελληνικής μουσικής Ιστορίας, της οποίας ο βίος φλερτάρει με τις θεατρικές βιογραφίες του Τένεσι Ουίλιαμς. Το χρωστάμε στο Χρονά. Ο δεύτερος λόγος είναι η παράσταση. Μινιμάλ, σκοτεινή όπως και η ιστορία που αφηγείται, ηλεκτρίζεται από τους ηλεκτρικούς ήχους της κιθάρας του δημοσιογράφου κι alter ego του Χρονά, Γιάννη Τσεμπερλίδη, που παρεμβαίνει κάθε τόσο με μια στακάτη ερώτηση ή ένα τραγούδι της Σεβάς (πάντα με την κιθάρα).

Καίρια η συμβολή του κυρίως στην «κίνηση» της σκηνής. Την συμπληρώνει, καλύπτοντας κενά, και ενεργοποιώντας δυνάμεις με μια κιμωλία στο χέρι: γράφει στο δάπεδο ή στον τοίχο, όπως σε μαυροπίνακα, σταθμούς της βιογραφίας της Σεβάς Χανούμ (στην ταυτότητα, Σεβαστής Παπαδοπούλου), στη Βάθη, στην Ομόνοια, στον Τζίμη το Χοντρό, στην Τριάνα του Χειλά.

Τρίτος λόγος, η Κωνσταντίνα Μιχαήλ. Ηθοποιός «ψημένη» από τους προβολείς των τηλεοπτικών σίριαλ και παραδειγματική Σεβάς Χανούμ. Δεν γίνεται καρικατούρα. Έχει το μέτρο και τη δέουσα αποστασιοποίηση για να αποφύγει τις κακοτοπιές του σκηνικού μελό.

Το αποχαιρετιστήριο, η επικήδειος- κατακλείδα του δημοσιογράφου, υπό τους ηλεκτρικούς θορύβους της κιθάρας, βάζει τη σφραγίδα στη γνωριμία μας με μια ποιητική φιγούρα που «(…) γνωρίζει τον Χιώτη και τραγουδά το «Φτωχοκάλυβο,(…) ανασαίνει βαριά, κλαίει εύκολα, μιλά για τις αρρώστιες της. Το γραφτό της. Αυτή η νυχτερινή αμαζόνα, Σεβάς Χανούμ. Της οδού των αργών τραγουδιών. Που σβήνουν στο βάθος του δρόμου».

INFO: Αγγέλων Βήμα, Σατωβριάνδου 36,Ομόνοια, Τηλ.: 2105242211. Παραστάσεις: Βραδ: Δευτ., Τρ. 8 μ.μ. Εισ.: € 15, φοιτ.: € 10. Διάρκεια: 70'

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v