5 ταινίες του Λάνθιμου που πρέπει να δεις στο Cinobo

Είσαι έτοιμος/η για μια βουτιά στο σύμπαν του Γιώργου Λάνθιμου; Σου φτιάξαμε ένα απολύτως υποκειμενικό top-5 για να κάνεις μαραθώνιο.
5 ταινίες του Λάνθιμου που πρέπει να δεις στο Cinobo
της Ηρώς Κουνάδη

Αν δεν ζεις σε κάποιο άλλο πλανήτη τα τελευταία είκοσι χρόνια, πιθανότατα ξέρεις ότι το σινεμά του Γιώργου Λάνθιμου δεν είναι απλή υπόθεση. Ο ένας και μοναδικός σκηνοθέτης του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου που έφτασε ως τα Όσκαρ και τις Κάννες, πρωτοστάτησε στο περιώνυμο Greek weird wave, με τις περίεργες, αποστασιοποιημένες, βαθιά αλληγορικές ταινίες που δεν σου δίνουν κανένα νόημα στο πιάτο. Σε ανταμείβουν όμως όταν μπεις στον κόπο να ψάξεις για να το βρεις.

Πάρε μια βαθιά ανάσα, ρίξε μια ματιά εδώ, και μετά μπες στο Cinobo και κάνε κλικ εδώ. Θα βρεις πέντε ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου σε χρονολογική σειρά. Εμείς εδώ θα σου τις βάλουμε σε σειρά προσωπικής προτίμησης, από την κορυφαία στη λιγότερο αγαπημένη μας. Εσύ αποφασίζεις με ποια σειρά θα τις δεις.

Ο Αστακός

Η ταινία που θα ξεχωρίσουν ως αγαπημένη τους οι 8 στους 10 λανθιμικοί που θα ρωτήσεις, είναι μια συγκλονιστική αλληγορία για τον έρωτα και τον τρόπο με τον οποίο έχουμε διαρθρώσει τις σύγχρονες κοινωνίες μας γύρω από την έννοια του ζευγαριού. Είναι πολύ πιο εύκολα κατανοητή από τις άλλες, αν και όχι λιγότερο… ταραχτική, και έχει για απολαυστικούς πρωταγωνιστές της τον Κόλιν Φάρελ, τη Ρέιτσελ Βάιας και την Λεά Σεϊντού.

Η υπόθεση έχει ως εξής: «Στο εγγύς μέλλον και σύμφωνα με τους κανόνες της Πόλης, όσοι χωρίζουν ή χηρεύουν και μένουν μόνοι, συλλαμβάνονται και μεταφέρονται στο Ξενοδοχείο. Εκεί είναι υποχρεωμένοι να βρουν ένα σύντροφο μέσα σε 45 μέρες. Αν αποτύχουν, μεταμορφώνονται σε κάποιο ζώο της επιλογής τους και αφήνονται ελεύθεροι στο ∆άσος. Ένας απεγνωσμένος Άντρας δραπετεύει από το Ξενοδοχείο, βρίσκεται στο ∆άσος όπου ζουν οι Μοναχικοί, και ερωτεύεται, παρ’ όλο που κάτι τέτοιο είναι ενάντια στους κανόνες τους».



Ο θάνατος του ιερού ελαφιού

Η έννοια της εκδίκησης βρίσκεται στο κέντρο αυτής της ανατριχιαστικά κλινικής μεταφοράς μιας αρχαίας τραγωδίας στο σήμερα, που πήρε το Βραβείο Σεναρίου στις Κάννες. Πρωταγωνιστούν ο Κόλιν Φάρελ, η Νικόλ Κίντμαν, η Αλίσια Σίλβερστοουν και ο Μπάρι Κέγκαν, το βλέμμα του οποίου θα σου παγώνει το αίμα εις τους αιώνες τον αιώνων.

Στην υπόθεση διαβάζουμε τα εξής: «Ένας διαπρεπής καρδιοχειρουργός και μία καταξιωμένη οφθαλμίατρος ζουν (μάλλον) ευτυχισμένοι με τα δύο τους παιδιά, μία έφηβη και έναν 12χρονο. O γιατρός έχει αναπτύξει φιλική σχέση με ένα έφηβο αγόρι, ορφανό από πατέρα, το οποίο έχει υπό την προστασία του. Τα πράγματα παίρνουν ολέθρια τροπή όταν συστήνει το αγόρι στην οικογένειά του. Εκείνο, τον υποχρεώνει να επιλέξει ανάμεσα σε μια ακραία θυσία ή να χάσει τα πάντα».

Άλπεις

Ένα απολύτως weird, σχεδόν σουρεαλιστικό σχόλιο πάνω στη διαχείριση του πένθους, τον φόβο του θανάτου και τους ρόλους που παίζουμε όλοι στην καθημερινότητά μας, οι Άλπεις έχουν ίσως τα περισσότερα comic relief από κάθε άλλη ταινία του δημιουργού της καρδιάς μας. Μην ξεγελαστείς, όμως, ανάλαφρο δεν είναι τίποτα –πόσο μάλλον η λανθιμική σπουδή πάνω στη διαχείριση του θανάτου (και κατ’ επέκταση της ζωής). Πρωταγωνιστούν οι Αριάν Λαμπέντ, Αγγελική Παπούλια, Άρης Σερβετάλης.

Η υπόθεση έχει ως εξής: «Μια νοσοκόμα, ένας τραυματιοφορέας, μια αθλήτρια ρυθμικής γυμναστικής και ο προπονητής της έχουν δημιουργήσει μια ομάδα. Προσλαμβάνονται από τους φίλους και συγγενείς νεκρών ανθρώπων για να «αντικαταστήσουν» τους πεθαμένους. Η ομάδα ονομάζεται Άλπεις και αρχηγός είναι ο τραυματιοφορέας. Τα μέλη της ομάδας είναι υποχρεωμένα να λειτουργούν σύμφωνα με κάποιους κανόνες που έχει ορίσει αυτός, αλλά η νοσοκόμα δεν τους εφαρμόζει».



Κυνόδοντας

Η ταινία που έχτισε τα θεμέλια της αναβίωσης του ελληνικού κινηματογράφου, φτάνοντας στις υποψηφιότητες του Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας, είναι ο απόλυτος λανθιμικός γρίφος. Είμαστε σχεδόν βέβαιοι πως την έχεις ήδη δει, αλλά αν κάνεις μαραθώνιο ξαναδές την. Βλέπεται αλλιώς μετά από δώδεκα χρόνια εμπειρίας. Πρωταγωνιστούν οι Χρήστος Στέργιογλου, Μισέλ Βάλεϊ, Αγγελική Παπούλια, Χρήστος Πασσαλής, Μαίρη Τσώνη, Αννα Καλαϊτζίδου.

Η υπόθεση είναι αυτή: «Μια οικογένεια αποτελείται από τους γονείς, δύο κόρες κι ένα γιο, ηλικίας μεταξύ 20 και 30. Τα "παιδιά" ζουν υπό καθεστώς αιχμαλωσίας στο απομονωμένο σπίτι της οικογένειας, μην έχοντας επαφή με τον έξω κόσμο. Εκπαιδεύονται μέσω μαγνητοφωνημένων μαθημάτων και για να πειστούν ότι δεν πρέπει να ξεμυτίσουν, τους λένε ότι είχαν έναν αδελφό που έφυγε από το σπίτι με αποτέλεσμα να τον κατασπαράξει μία γάτα. Σύμφωνα με τον πατέρα, ένα παιδί είναι έτοιμο να φύγει από το σπίτι μόνο αν πέσει ο αριστερός ή ο δεξιός κυνόδοντάς του».

Κινέττα

Θα είμαστε ειλικρινείς. Δεν είμαστε βέβαιοι τι ακριβώς πραγματεύεται η πρώτη ταινία που γύρισε το μακρινό 2005 ένας πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης με το όνομα Γιώργος Λάνθιμος. Ίσως την νοηματοδότηση μιας κενής ζωής μέσα από την ελεγχόμενη έκρηξη αδρεναλίνης που προσφέρουν πράγματα όπως το αστυνομικό δελτίο; Αυτό που δεν χωρά αμφιβολία είναι πως όλα εκείνα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που θα τον εκτόξευαν λίγα χρόνια αργότερα στη στρατόσφαιρα του κινηματογράφου είναι όλα εδώ, στην πρωτόλεια μορφή τους, κι αυτό από μόνο του κάνει την Κινέττα σαφέστατα ενδιαφέρουσα. Πρωταγωνιστούν οι Άρης Σερβετάλης, Ευαγγελία Ράντου, Κώστας Ξυκομηνός.

Η υπόθεση έχει ως εξής: «Σε ένα έρημο τουριστικό θέρετρο στην Κινέτα, ένας αστυνομικός που έχει πάθος με τις Ρωσίδες, τα αυτοκίνητα και τα κασετόφωνα, διερευνά μια σειρά από δολοφονίες που συνέβησαν πρόσφατα στην περιοχή. Για να λύσει τα εγκλήματα, επιστρατεύει μια νεαρή καθαρίστρια ξενοδοχείου, έναν παράξενο τύπο που κάνει βιντεοσκοπήσεις κι έναν υπάλληλο φωτογραφείου. Η ιδιόμορφη αυτή ομάδα στήνει αναπαραστάσεις των φόνων ψάχνοντας να βρει την αλήθεια –ή και όχι».
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v