Είδαμε τη Βουγονία του Γιώργου Λάνθιμου και γίναμε για λίγο εξωγήινοι
Ο Λάνθιμος βλέπει τον κόσμο μας μέσα από τις μέλισσες και το αίμα και υπογράφει ίσως την πιο πολιτικά φορτισμένη και συναισθηματικά αμφίθυμη ταινία του μέχρι σήμερα.
Ο Λάνθιμος βλέπει τον κόσμο μας μέσα από τις μέλισσες και το αίμα και υπογράφει ίσως την πιο πολιτικά φορτισμένη και συναισθηματικά αμφίθυμη ταινία του μέχρι σήμερα.
Μετά το άνισο Kinds of Kindness, ο Γιώργος Λάνθιμος επιστρέφει με τη «Βουγονία» του, μια ταινία που ισορροπεί με το γνώριμο λανθιμικό στιλ ανάμεσα στη μαύρη κωμωδία, την υπαρξιακή αγωνία, το splatter και την αποδόμηση κάθε σύγχρονης πολιτικής και μη ιδεολογίας.
Ο Τέντι, ένας μελισσοκόμος κλεισμένος στον παραλογισμό του διαδικτύου, απάγει τη Μισέλ, μια «αποστειρωμένη» CEO που ενσαρκώνει την κυνική πλευρά του σύγχρονου καπιταλισμού, πιστεύοντας πως αφ΄ενός πως είναι εξωγήινη και αφ’ ετέρου πως εξαιτίας των φαρμάκων της εταιρείας της, οι μέλισσες του πλανήτη απειλούνται.
Ο παραλογισμός του σχεδίου που στήνει μαζί με τον χαζούλη ξάδερφό του, να σώσει τον κόσμο πείθοντας τον «Αυτοκράτορα της Ανδρομέδας» πως οι άνθρωποι αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία, μετατρέπεται σε σπουδή πάνω στην τρέλα και τη λογική, τον ιδεαλισμό και την εξουσία.
Τι διάολο συμβαίνει; Πώς θα τελειώσει όλο αυτό; Για όλη τη διάρκεια της ταινίας ο θεατής δεν εφησυχάζει ούτε στιγμή και σε αυτό συμβάλλουν άπαντες οι συντελεστές.
Η σκηνοθεσία του Λάνθιμου, ως συνήθως, είναι άψογη και σε υπνωτίζει. Συμμετρικά κάδρα, πανοραμικοί φακοί, και βίαιες εναλλαγές ύφους κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον, ενώ η ατμοσφαιρική μουσική του Jerskin Fendrix που βουίζει σαν μελίσσι και το φοβερό μοντάζ του Γιώργου Μαυροψαρίδη, μόνιμου συνεργάτη του σκηνοθέτη, δημιουργούν μια απόκοσμη ατμόσφαιρα.
Ο Jesse Plemons δίνει μια βαθιά ανθρώπινη ερμηνεία στον ρόλο ενός ανθρώπου διαλυμένου από το σύστημα που μισεί και μετατρέπει έναν ψεκασμένο συνωμοσιολόγο σε τραγική φιγούρα. Η Emma Stone, ψυχρή και απρόσιτη, είναι το τέλειο αντίβαρο: η προσωποποίηση μιας εταιρικής μηχανής που έμαθε να μιλά για «ενσυναίσθηση» χωρίς να την αισθάνεται. Που λέει στους εργαζομένους πως μπορούν να φεύγουν νωρίτερα, αν φυσικά έχουν τελειώσει τη δουλειά τους. Που μιλά για συμπερίληψη επειδή έτσι της είπαν να μιλά.
Υπέροχοι στην ερμηνεία τους ο αυτιστικός ηθοποιός Aidan Delbis που ερμηνεύει συγκινητικά τον ξάδελφο Don, αλλά και ο δικός μας Σταύρος Χαλκιάς στον μικρό αλλά καταλυτικό ρόλο του αστυνομικού.
Η «Βουγονία» του Λάνθιμου είναι ταυτόχρονα θρίλερ επιστημονικής φαντασίας, μαύρη κωμωδία και φιλοσοφικό παραλήρημα. Ο Λάνθιμος, μέσα από τον φιλάνθρωπο… μισανθρωπισμό του μάς κάνει να γελάμε και να τρομάζουμε με τα ίδια πλάνα, γιατί ξέρει πως πάντα υπάρχει κάτι το κωμικό στην παρακμή του ανθρώπινου γένους.
Το φινάλε –μια συγκλονιστική, ποιητική σεκάνς υπό τη φωνή της Μάρλεν Ντίτριχ– λειτουργεί σαν καθαρτήριο για τον θεατή. Γιατί όπως και στον μύθο της Βουγονίας, σύμφωνα με τον οποίο οι μέλισσες ξαναγεννιούνται από το κουφάρι ενός βοδιού, έτσι και στο λανθιμικό σύμπαν η ανθρωπότητα μπορεί να αναγεννηθεί καλύτερη, αρκεί να έχουμε στο νου μας τις μέλισσες.
Δες πού παίζεται η Βουγονία εδώ.