20 χρόνια Μέγαρο: Δύο εκθέσεις με άρωμα... μουσικής

Με δύο ενδιαφέρουσες εκθέσεις γιορτάζει το Μέγαρο Μουσικής τα εικοστά γενέθλιά του. Η πρώτη αφορά τις σημαντικότερες παραστάσεις του και η δεύτερη παρουσιάζει, για πρώτη φορά εκτός Ιταλίας, σπάνιο υλικό από τις παραστάσεις της Μαρίας Κάλλας στη Σκάλα του Μιλάνο.
20 χρόνια Μέγαρο: Δύο εκθέσεις με άρωμα... μουσικής
Μια έκθεση που λειτουργεί σε όλα τα επίπεδα του Μεγάρου και καλεί τους επισκέπτες του να "αναβιώσουν" μερικές από τις σημαντικότερες καλλιτεχνικές του παραγωγές, περιλαμβάνεται στη σειρά εκδηλώσεων με τις οποίες εορτάζεται η πρώτη εικοσαετία του πρώτου πολιτιστικού κέντρου της χώρας. Η Έκθεση που περιλαμβάνει κοστούμια, τρισδιάστατες μακέτες, φωτογραφίες και βίντεο από τη εικοσάχρονη γόνιμη καλλιτεχνική πορεία του Μεγάρου, λειτουργεί σχεδόν σε όλους τους χώρους του.

Τρισδιάστατες μακέτες που φέρουν την υπογραφή σκηνογράφων όπως οι: Παντελής Δεσύλλας, Ρομπέρτο Πλατέ, Νίκος Πετρόπουλος, Δαμιανός Ζαρίφης, Νίκος Γεωργιάδης, Γιώργος Ζιάκας, Βόλφγκανκ Ρόιτερ, Ρόμπιν Ντον, Γκράχαμ Μακ Γκιλ, Χανς Σάβερνοχ, Λουκίνο Βισκόντι και Μίκαελ Χάμπε αποτυπώνουν σε μικρογραφία το σκηνικό τοπίο παραστάσεων όπως: η Ηλέκτρα του Ρίχαρντ Στράους, ο Ιπτάμενος Ολλανδός του Ρίχαρντ Βάγκνερ, η επιστροφή της Ελένης του Θάνου Μικρούτσικου, η Αριάδνη στη Νάξο του Ρίχαρντ Στράους, οι Γάμοι του Φίγκαρο η Καβαλλερία Ρουστικάνα του Πιέτρο Μασκάνι, Τραβιάτα του Τζουζέπε Βέρντι, Κάρμεν του Ζωρζ Μπιζέ, Το ταγκό των σκουπιδιών του Αρκά, Βάκχες του Αργύρη Κουνάδη, Μάκβεθ του Τζουζέππε Βέρντι, Ο Κουρσάρος του Τζουζέπε Βέρντι, η Γυναίκα δίχως σκιά του Ρίχαρντ Στράους, Τουραντότ του Τζιάκομο Πουτσίνι, Ντον Κάρλο του Τζουζέπε Βέρντι και Ηλέκτρα του Ρίχαρντ Στράους. Εκτίθεται επίσης η μακέτα για την όπερα του Στράους Γυναίκα χωρίς σκιά (Βερολίνο 1930) του Πάνου Αραβαντινού(1884-1930) από τη συλλογή του Χρήστου Λαμπράκη.

Από το περίφημο ανέβασμα του Προμηθέα σε σκηνοθεσία Μπόμπ Ουίλσον παρουσιάζονται ενδιαφέροντα σκηνικά στοιχεία, ενώ εκτίθενται κοστούμια των: Κλαιρ Μπρίζγουελ(για τη Σκηνή θαυμάτων), Δαμιανού Ζαρίφη(γάμοι του Φίγκαρο, επιστροφή της Ελένης), Νίκου Γεωργιάδη (Αντιγόνη του Μίκη Θεοδωράκη και Τραβιάτα), Ντομινίκ Μποργκ (επιστροφή της Ελένης), Διονύση Φωτόπουλου(Ηλέκτρα του Χόφμανσταλ), Πιερ Κονστάν (θεατρικοί περίπατοι, Γαλλική εβδομάδα), Δημήτρη Παπαϊωάννου(Μήδεια του Κερουμπίνι) και Μάρτιν Ρούπρεχτ (από τον Ιδομενέα του Μότσαρτ).

Στα Φουαγιέ
Στο Φουαγιέ των Μουσών εκτίθενται εντυπωσιακά κοστούμια και τρισδιάστατες μακέτες από παραστάσεις όπερας που άφησαν εποχή, ενώ σε ειδικά επιλεγμένο χώρο οι θεατές μπορούν να απολαύσουν βιντεοσκοπημένες επιλογές από μεγάλες παραγωγές όπερες του Μεγάρου.

Στο Φουαγιέ Πλατείας της Αίθουσας Χρήστος Λαμπράκης οι επισκέπτες του Μεγάρου μπορούν να δουν και ν’ ακούσουν βιντεοσκοπημένες επιλογές από παραστάσεις συμφωνικής μουσικής που έγραψαν ιστορία στο Μέγαρο, καθώς και φωτογραφικό υλικό και βίντεο για τις δραστηριότητες της δημοφιλούς πολύ-θεματικής Σειράς Megaron Plus. Στο Φουαγιέ Θεωρείων της Αίθουσας Χρήστος Λαμπράκης θα προβάλλεται ντοκυμανταίρ για τις εκθέσεις που έχει διοργανώσει το Μέγαρο στην εικοσάχρονη πορεία του.

Τέλος, στα Φουαγιέ της Αίθουσας Δημήτρης Μητρόπουλος θα εκτεθούν δύο ακόμη κοστούμια και μια τρισδιάστατη μακέτα ενώ στο Φουαγιέ της Αίθουσας Νίκος Σκαλκώτας θα υπάρχουν αφίσες από παραστάσεις χορού και κοστούμια. Την επιμέλεια της έκθεσης έκανε η Έφη Ανδρεάδη.

Η περιήγηση στους χώρους όπου βρίσκεται το αφιέρωμα στην εικοσαετία του Μεγάρου θα είναι ελεύθερη για το κοινό. Η Έκθεση δεν θα έχει συγκεκριμένες ώρες λειτουργίας, αλλά θα συμβαδίζει με την "καθημερινή ζωή" του Μεγάρου. Οι κάτοχοι των εισιτηρίων των εκδηλώσεων θα έχουν τη δυνατότητα να περιηγηθούν στα εκθέματα των Φουαγιέ.

Ειδικά για το μέρος της Έκθεσης που λειτουργεί στο Φουαγιέ των Μουσών, το κοινό μπορεί να το επισκέπτεται και στη διάρκεια το ωραρίου λειτουργίας της βιβλιοθήκης (Δευτέρα-Παρασκευή 10.00-17.00 και Τετάρτη 10.00 – 18.45).

«Η Μαρία Κάλλας και η Σκάλα του Μιλάνου»
9 Μαρτίου – 8 Μαΐου 2011
Φουαγιέ Ισογείου
Καθημερινά 10:00 – 18:00
Γενική Είσοδος: € 6,00
Φοιτητικά – Παιδικά: € 3,00
Οικογενειακό εισιτήριο: € 10,00
Τη δεκαετία του ’50, την ιλιγγιώδη δεκαετία στη ζωή της Κάλλας, αλλά και της Σκάλας του Μιλάνου, αφηγείται η μεγάλη έκθεση που παρουσιάζεται με μεγάλη επιτυχία στο Φουαγιέ του Ισογείου του Μεγάρου Μουσικής. Το Μέγαρο, με την ευκαιρία του εορτασμού της 20ετίας από την έναρξη λειτουργίας του, φιλοξενεί την Έκθεση αυτή που οργανώθηκε, στο πλαίσιο της υλοποίησης του πρωτοκόλλου πολιτιστικής συνεργασίας μεταξύ του Μεγάρου και της Σκάλας.

Η Έκθεση τελεί υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Ιταλίας στην Αθήνα με την ευκαιρία του εορτασμού των 150 χρόνων από την ένωση της Ιταλίας.

Το υλικό, που δεν έχει ποτέ παρουσιαστεί εκτός Ιταλίας, περιλαμβάνει είκοσι βαρύτιμα κοστούμια που φόρεσε η Κάλλας σε 12 παραστάσεις της Σκάλα, ενσαρκώνοντας μεγάλους ρόλους της όπερας, σπάνιο φωτογραφικό υλικό, αντικείμενα, βίντεο και πρωτότυπο ηχητικό υλικό από τις παραστάσεις της Κάλλας. Ένα μικρό σύνολο εκθεμάτων θα ανατρέχει στην ιστορία της Σκάλας του Μιλάνου, του μοναδικού αυτού ναού της μουσικής. Την επιμέλεια της έκθεσης έκανε η Έφη Ανδρεάδη.

Στο Μέγαρο παρουσιάζονται δώδεκα κοστούμια που φέρουν την υπογραφή του: για τη Λαίδη Μάκβεθ στην όπερα Μάκβεθ του Τζουζέππε Βέρντι(1952), Ελισάβετ του Βαλουά από τον Ντον Κάρλο του Βέρντι το 1954 (δύο κοστούμια), Φεντόρα Ρομάζοφ από τη Φεντόρα του Ουμπέρτο Τζορντάνο το 1956 (τέσσερα αριστουργηματικά κοστούμια), Αννα Μπολένα από την Αννα Μπολένα του Γκαετάνο Ντονιτσέτι το 1957, Ιφιγένεια από την Ιφιγένεια εν Ταύροις του Κρίστοφ Βίλλιμπαλντ Γκλουκ το 1957, Αμέλια από τον Χορό των Μεταμφιεσμένων του Βέρντι το 1957 και Παυλίνα για τον Πολύευκτο του Ντονιτσέτι το 1960 (δύο κοστούμια).

Τα κοστούμια του ενδυματολόγου Σαλβατόρε Φιούμε, διάσημου Σικελού ζωγράφου, είχαν χαρακτήρα, έντονες γραμμές και αρμονικά χρώματα. Στο Μέγαρο θα δούμε το μεταξωτό, ζωγραφισμένο στο χέρι, κοστούμι της Μήδειας από τη Μήδεια του Κερουμπίνι το 1953.
Εκτίθενται επίσης κοστούμια του Πιέρο Τζούφφι για την Άλκηστη, από την Άλκηστη του Κρίστοφ Βίλλιμπαλντ Γκλουκ το 1954, για την Ιουλία από την Εστιάδα του Γκάσπαρε Σποντίνι το 1954 και την Ιμογένη από τον Πειρατή του Βιντσέντσο Μπελλίνι το 1958 (δύο κοστούμια). Την Έκθεση ολοκληρώνουν δύο υπέροχα κοστούμια του Φράνκο Τζεφιρέλλι, για τη Φιορίλλα από τον Τούρκο στην Ιταλία του Τζοακίνο Ροσσίνι το 1954.

Επιμέλεια: Μάνια Ζούση
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v