Φεστιβάλ Αθηνών: Τι να δεις αυτή την εβδομάδα (17-23 Ιουλίου)
Από τον Dave Holland στο Ηρώδειο μέχρι τον Κουρεντζή στην Επίδαυρο αυτή η εβδομάδα στο Φεστιβάλ Αθηνών είναι γεμάτη δυνατές συγκινήσεις.

Από τον Dave Holland στο Ηρώδειο μέχρι τον Κουρεντζή στην Επίδαυρο αυτή η εβδομάδα στο Φεστιβάλ Αθηνών είναι γεμάτη δυνατές συγκινήσεις.
Το Φεστιβάλ Αθηνών κορυφώνει τις καλοκαιρινές του εκδηλώσεις με μια εβδομάδα γεμάτη συγκλονιστικές παραστάσεις, παγκόσμιας εμβέλειας μουσικούς και έργα που συνομιλούν με τη μνήμη, την ταυτότητα και το σώμα.
Δες τις σημαντικότερες παραστάσεις και κάνε κλικ στους τίτλους για να βγάλεις εισιτήρια.
Kismet: Ο Dave Holland και οι θρύλοι της τζαζ ζωντανεύουν στο Ηρώδειο
Στις 17 Ιουλίου 2025, το Ηρώδειο θα πλημμυρίσει από τον ήχο της σύγχρονης τζαζ, καθώς το κουαρτέτο Kismet με επικεφαλής τον θρυλικό κοντραμπασίστα Dave Holland θα πραγματοποιήσει την πρώτη του εμφάνιση στην Ευρώπη. Μαζί του, τρεις κορυφαίοι μουσικοί της διεθνούς σκηνής: ο σαξοφωνίστας Chris Potter, ο κιθαρίστας Kevin Eubanks και ο ντράμερ Obed Calvaire. Ο Holland, εμβληματική μορφή της τζαζ από την εποχή που συνεργάστηκε με τον Miles Davis στο ιστορικό Bitches Brew, έχει αφήσει ανεξίτηλο στίγμα στη μουσική με το καινοτόμο παίξιμό του και τη δημιουργία ρηξικέλευθων συνόλων. Ο Chris Potter, μακροχρόνιος συνοδοιπόρος του και ένας από τους σημαντικότερους σαξοφωνίστες της γενιάς του, συναντά επί σκηνής τον δεξιοτέχνη Eubanks και τον εκρηκτικό Calvaire για μια βραδιά γεμάτη αυτοσχεδιασμό, ένταση και μουσική επικοινωνία υψηλής τάξης.
Ηλέκτρα 7: Eπτά σκηνοθέτες, μία Ηλέκτρα, ένας κινηματογραφικός φόρος τιμής στο αρχαίο δράμα
Στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου τιμά τα 70 του χρόνια με την προβολή στις 18 Ιουλίου της κινηματογραφικής ταινίας Ηλέκτρα 7, διάρκειας 50 λεπτών, η οποία εντάσσεται στον κύκλο Contemporary Ancients και αντλεί έμπνευση από την Ηλέκτρα του Σοφοκλή. Η ταινία αποτελείται από επτά ξεχωριστά κεφάλαια, το καθένα σκηνοθετημένο από έναν/μία σημαντικό/ή δημιουργό της σύγχρονης ελληνικής κινηματογραφίας: Αλέξανδρος Βούλγαρης, Σοφία Εξάρχου, Νεριτάν Ζιντζιρία, Χριστίνα Ιωακειμίδη, Μπάμπης Μακρίδης, Αργύρης Παπαδημητρόπουλος και Ελίνα Ψύκου. Κοινό σε όλα τα επεισόδια είναι το σενάριο του Παναγιώτη Χριστόπουλου και ένα πολυμελές καστ που επανεφευρίσκει τους ήρωες του αρχαίου δράματος σε σύγχρονες, καθημερινές και ανατρεπτικές εκδοχές.
Ντανιίλ Τρίφονοφ στο Ηρώδειο: Ρεσιτάλ από τον μεγαλύτερο πιανίστα της εποχής μας
Στις 19 Ιουλίου, ο κορυφαίος Ρώσος πιανίστας Ντανιίλ Τρίφονοφ επιστρέφει στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού για ένα μοναδικό ρεσιτάλ στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. Έχοντας χαρακτηριστεί από τους Times ως «ο μεγαλύτερος πιανίστας της εποχής μας» και με εγκωμιαστικά σχόλια από τη Μάρτα Άργκεριχ, ο Τρίφονοφ συνδυάζει εντυπωσιακή δεξιοτεχνία με βαθιά εκφραστικότητα και σπάνια ερμηνευτική ωριμότητα. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει έργα υψηλής τεχνικής και συναισθηματικής πυκνότητας: τη Σονάτα σε ντο δίεση ελάσσονα του Τσαϊκόφσκι, μια επιλογή από βαλς του Σοπέν, τη δυναμική Σονάτα του Μπάρμπερ, καθώς και την πιανιστική διασκευή της Ωραίας Κοιμωμένης του Τσαϊκόφσκι από τον Μιχαήλ Πλετνιόφ.
Utopia του Θεόδωρου Κουρεντζή στην Επίδαυρο
Το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου υποδέχεται τον διεθνούς φήμης μαέστρο Θεόδωρο Κουρεντζή και την ορχήστρα Utopia, σε μια βραδιά υψηλής συγκίνησης και μουσικής τελειότητας. Η συναυλία περιλαμβάνει δύο από τα σημαντικότερα έργα του Γκούσταβ Μάλερ: την Τέταρτη Συμφωνία, με τη διαυγή και αιθέρια ερμηνεία της Ελβετής σοπράνο Regula Mühlemann στο τέταρτο μέρος, και τον σπαρακτικό κύκλο τραγουδιών Kindertotenlieder («Τραγούδια για τα νεκρά παιδιά»), με τη βαθιά, εκφραστική φωνή της μεσόφωνου Eve-Maud Hubeaux. Η Utopia, η ανεξάρτητη ορχήστρα που ίδρυσε ο Κουρεντζής το 2022, συνεχίζει να εντυπωσιάζει με την έντονη εκφραστικότητα και τη φιλοσοφική της προσέγγιση στη μουσική ερμηνεία. Μια σπάνια μουσική εμπειρία, σε έναν από τους πιο φορτισμένους ιστορικά και ακουστικά χώρους της Ελλάδας, που υπόσχεται να χαραχθεί βαθιά στη μνήμη του κοινού.
Phenomenon: Ένα ψυχεδελικό ταξίδι στην επικράτεια της αμφιβολίας
Το «Phenomenon», που παρουσιάζεται από τις 21 έως τις 24 Ιουλίου στον χώρο Πειραιώς 260, είναι μια σύγχρονη θεατρική παράσταση που συνομιλεί με τις αγωνίες της εποχής μας για την αλήθεια, τη γνώση και την τεχνολογία. Με αφετηρία το φιλοσοφικό έργο Περί βεβαιότητας του Λούντβιχ Βίτγκενσταϊν, η σκηνοθέτις Κατερίνα Γιαννοπούλου και ο συγγραφέας Γρηγόρης Λιακόπουλος στήνουν ένα πολυδιάστατο θεατρικό σύμπαν, όπου η μυθοπλασία, η προσομοίωση και η πραγματικότητα συνυπάρχουν και αλληλοαμφισβητούνται. Ένας συγγραφέας που δεν μπορεί πια να γράψει ξεκινά ένα ταξίδι αυτογνωσίας μέσα σε έναν μεταβαλλόμενο, τεχνητό κόσμο, συντροφιά με σκεπτόμενες μηχανές και φανταστικές φιγούρες. Η παράσταση, διάρκειας 105 λεπτών, εντάσσεται στο πλαίσιο της πλατφόρμας grape του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, μιας γέφυρας ανάμεσα στη σύγχρονη ελληνική σκηνή και το διεθνές κοινό.
Η ζωή, τα γηρατειά και ο θάνατος μιας γυναίκας του λαού: Μνήμη, ποίηση και ταξική συνείδηση
Η Σοφία Αντωνίου παρουσιάζει στο Πειραιώς 260, από 21 έως 24 Ιουλίου, τη σκηνική μεταφορά του συγκλονιστικού έργου του Ντιντιέ Εριμπόν Η ζωή, τα γηρατειά και ο θάνατος μιας γυναίκας του λαού, σε μία παράσταση που μετατρέπει την ατομική μνήμη σε πολιτική πράξη. Το έργο, βασισμένο σε προσωπικές αναμνήσεις του συγγραφέα για τη μητέρα του, αποτελεί μια βαθιά ταξική και φεμινιστική τοιχογραφία, όπου η ζωή μιας γυναίκας της εργατικής τάξης γίνεται ο φακός μέσα από τον οποίο φωτίζονται οι ανισότητες, οι ματαιώσεις, αλλά και τα όνειρα που δεν έσβησαν ποτέ. Η παράσταση ισορροπεί ανάμεσα στον ρεαλισμό και την ποιητική αφαίρεση, καθώς μια ομάδα ηθοποιών τρίτης ηλικίας αναβιώνει επί σκηνής τα ίχνη μιας ζωής που υπήρξε αθέατη για πολλούς, αλλά βαθιά ανθρώπινη. Ενταγμένο στο πρόγραμμα του grape του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, το έργο απευθύνεται όχι μόνο στους θεατές, αλλά και στους διανοούμενους και καλλιτέχνες, καλώντας τους να επανεξετάσουν τον ρόλο τους στη δημόσια σφαίρα.
Κλημεντίνες χωρίς κουκούτσι: Μια θεατρική λαϊκή αγορά με άρωμα… χώματος
Η παράσταση Κλημεντίνες χωρίς κουκούτσι της Νοεμής Βασιλειάδου, που παρουσιάζεται στο Φεστιβάλ Αθηνών (21–24 Ιουλίου) στο Πειραιώς 260, αντλεί έμπνευση από τη λαϊκή αγορά ως τελευταίο αυθεντικό χώρο ανθρώπινης αλληλεπίδρασης και τον μετατρέπει σε σκηνικό σχόλιο για τον τρόπο με τον οποίο καταναλώνουμε. Μέσα σε έναν σκηνικό κόσμο που συντίθεται και διαλύεται σαν παζάρι, οι ηθοποιοί αναστοχάζονται με χιούμορ και στοχαστικότητα πάνω στην αισθητική του «ατελούς», τη σύγκριση του θεάτρου με τα συστήματα μαζικής παραγωγής και την αξία του αυθόρμητου. Οι πατάτες συνυπάρχουν με την ποίηση του δρόμου, τα καφάσια με τις αφηρημένες ιδέες, και το παζάρι με τις ερωτήσεις για το πώς "πουλιέται" σήμερα η τέχνη. Η Βασιλειάδου, μέσα από ένα έργο που ισορροπεί ανάμεσα στο κοινωνικό σχόλιο και τη γήινη φαντασία, προτείνει μια σκηνική χειρονομία γεμάτη πολιτισμικό πείσμα, υπενθυμίζοντας ότι η τέχνη δεν χρειάζεται πάντα να είναι λουστραρισμένη – αρκεί να μυρίζει ακόμα χώμα.
Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα: Η μυστική γυναικεία σοφία της Θεσσαλίας
Από τις 21 έως τις 24 Ιουλίου, η παράσταση Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα από την Πειραματική Σκηνή του Θεσσαλικού Θεάτρου προσκαλεί το κοινό σε μια ποιητική και πολιτική κατάδυση στον κόσμο της λαϊκής μαγείας, της μαγειρικής και της γυναικείας εμπειρίας. Σε σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία του Κωνσταντίνου Ντέλλα, το έργο αντλεί από τη θεσσαλική προφορική παράδοση, τις αναμνήσεις από τις γιαγιάδες των ηθοποιών, αλλά και από κείμενα της κλασικής και νεότερης γραμματείας, για να φωτίσει τη «λανθάνουσα εξουσία» των γυναικών: τη δύναμη της τροφού, της θεραπεύτριας, της μάγισσας. Μέσα από την τελετουργική πράξη της παρασκευής πίτας και με εργαλεία το σώμα, τη μάσκα και τον ήχο, τρεις νεαροί ηθοποιοί αναμετριούνται με τη μνήμη και τη σιωπηλή σοφία που ενσωματώθηκε στις κινήσεις και τις πρακτικές των γυναικών που δεν είχαν φωνή στον δημόσιο λόγο. Η παράσταση λειτουργεί σαν ένα σκηνικό ξόρκι: μια γιορτή για την αόρατη γνώση που επιβιώνει μέσα από τις πιο απλές πράξεις.
Darkest White: Ένα τελετουργικό μνήμης και υπέρβασης από τη Δαφίν Αντωνιάδου
Από τις 21 έως τις 24 Ιουλίου, το Darkest White της Δαφίν Αντωνιάδου προσκαλεί το κοινό σε μια βαθιά σωματική και οπτικοακουστική εμπειρία που διασταυρώνει τη συλλογική μνήμη με έναν μεταφυσικό στοχασμό για το μέλλον. Βασισμένο στη σλαβομακεδονική κληρονομιά της δημιουργού, το έργο ξετυλίγεται ως μια τελετουργική χορογραφία γύρω από το αρχέγονο γυναικείο σώμα, το οποίο ενσαρκώνει ταυτόχρονα την πρόγονο, την επιζήσασα και τη φασματική μαρτυρία του ξεριζωμού. Μέσα σε ένα ψυχρό, σχεδόν κυβερνοχώρο τοπίο, μια μυστηριώδης μορφή καθοδηγεί τους θεατές σε έναν κύκλο γέννησης, ένωσης και θανάτου, όπου η γη, η φωνή και το σώμα γίνονται τα μέσα μιας κοσμικής λύτρωσης. Με σύμμαχο τον ήχο και τη συμβολική δύναμη της εικόνας, η παράσταση αναμετριέται με τα όρια της εξουσίας, της θυσίας και της ελευθερίας, υφαίνοντας ένα υλικό και άυλο σύμπαν ευθραυστότητας, αντίστασης και ελπίδας.
Hystory: Μια σωματική περιπλάνηση στη μνήμη, την ταυτότητα και την αντίσταση των γυναικών
Από τις 21 έως τις 24 Ιουλίου, το Hystory, το νέο έργο της Πατρίσιας Απέργη, φέρνει στο προσκήνιο τις αόρατες διαδρομές της γυναικείας εμπειρίας, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, μέσα από έναν χορογραφικό λόγο γεμάτο ένταση, ευαισθησία και πολιτική φόρτιση. Αντλώντας από τη σύνθετη σημασιολογία του τίτλου, από τη «μήτρα» και την «υστερία» ως βιολογικές και κοινωνικές κατασκευές, έως τη "ιστορία" ως καταγραφή του ανείπωτου – η παράσταση ανασυνθέτει την πορεία των γυναικών που βγήκαν από τον ρόλο του "καλού κοριτσιού", αμφισβητώντας την υποταγή και τη σιωπή. Οι γυναίκες-πλανήτες του Hystory κινούνται σε πραγματικούς και συμβολικούς δρόμους, ανάμεσα στη φωνή και στη φίμωση, στη μνήμη και στην επανάσταση. Με πυρήνα τη σωματικότητα και την τελετουργική ενέργεια, το έργο αποτίνει φόρο τιμής στις γυναίκες που υπήρξαν «παραβάτισσες» και δαιμονοποιήθηκαν, μα ίσως και να δοξάστηκαν γι' αυτό. Μια παράσταση-κραυγή, που φέρνει στο φως τη λησμονημένη ιστορία του σώματος και της ψυχής.