ΔΙΑΤΡΟΦΗΒΙΤΑΜΙΝΕΣ & ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ

Μελομακάρονο ή κουραμπιές: Διατροφικό crash test

Επιχειρούμε ένα διατροφικό crash test μεταξύ μελομακάρονων και κουραμπιέδων και μαθαίνουμε όσα πρέπει να προσέχουμε με τα γλυκά των γιορτών.

Μελομακάρονο ή κουραμπιές: Διατροφικό crash test

Όπως οι περισσότεροι μάλλον υποθέτετε και μόνο γνωρίζοντας τα υλικά για την παρασκευή αυτών των γλυκών, τα μελομακάρονα περιέχουν λιγότερες θερμίδες από τους κουραμπιέδες. Η θερμιδική διαφορά μεταξύ των δυο γλυκών οφείλεται στην περιεκτικότητα τους σε μέλι και ζάχαρη αντίστοιχα, με το μελομακάρονο να περιέχει λιγότερα απλά σάκχαρα, αλλά και στη διαφοροποίηση στα λιπαρά, καθώς τα μελομακάρονα περιέχουν ελαιόλαδο και λιγότερα γραμμάρια λίπους, ενώ οι κουραμπιέδες περιέχουν βούτυρο και συνολικά περισσότερα γραμμάρια λίπους.

Έτσι λοιπόν τα μελομακάρονα ανά 100 γρ. παρέχουν 441 θερμίδες, 63 γρ. υδατανθράκων, 5 γρ. πρωτεϊνών και 19 γρ. λίπους ενώ οι κουραμπιέδες ανα 100 γρ. παρέχουν 534 θερμίδες, 77 γρ. υδατανθράκων, 3 γρ. πρωτεϊνών και 23 γρ. λίπους.

Από άποψη θρεπτικών συστατικών, το μελομακάρονο αποτελεί καλή πηγή βιταμίνης Ε, μονοακόρεστων και πολυακόρεστων λιπαρών καθώς και κάποιες βιταμίνες του συμπλέγματος Β, καθώς περιέχει ελαιόλαδο, μέλι και καρύδια. Από την άλλη οι κουραμπιέδες είναι πλούσιοι σε κορεσμένα λιπαρά και απλά σάκχαρα λόγω του βουτύρου και της ζάχαρης.

Σε κάθε περίπτωση, για άτομα που προσέχουν τη διατροφή τους, τα μελομακάρονα είναι πλεονεκτικότερο γλυκό, ενώ ειδικά για άτομα που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη, υπερχοληστερολαιμία, καρδιαγγειακές παθήσεις, μόνο τα μελομακάρανα και σε πολύ μικρές ποσότητες θα πρέπει να επιτρέπονται.

Υπάρχει ιδανική ώρα κατανάλωσης των γλυκών;
Υπάρχει σίγουρα ώρα που δεν πρέπει να τα τρώει κάποιος, και αυτή είναι αμέσως μετά το πέρας ενός γεύματος, όπου και είθισται να καταναλώνονται τα γλυκά. Όταν κάποιος τρώει γλυκό αμέσως μετά το γεύμα εμφανίζεται συσσώρευση γλυκόζης στο αίμα με αποτέλεσμα αυξημένη έκκριση ινσουλίνης, κατάσταση η οποία οδηγεί σε αύξηση επικάθισης λίπους, κακή λειτουργία του μεταβολισμού, επιβάρυνση της γαστρεντερικής και ηπατικής λειτουργίας και επιπλέον θα έχουν σαν αποτέλεσμα την υπογλυκαιμία αργότερα η οποία μπορεί να οδηγήσει σε εκ νέου υπερκατανάλωση τροφής.

Ιδανικά, το γλυκό πρέπει να καταναλωθεί τουλάχιστον 2 ώρες μετά από κάποιο γεύμα και πριν από κάποιο άλλο, σαν ενδιάμεσο σνακ. Πολλοί επιλέγουν να τρώνε τα γλυκά σαν πρωινό πιστεύοντας ότι θα τα “κάψουν” κατά τη διάρκεια της ημέρας, ωστόσο θυμίζουμε ότι οι θερμίδες είναι θερμίδες πρωί ή βράδυ, οποιαδήποτε ώρα της ημέρας.

Μέχρι πόσο μπορούμε να φάμε;
Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει η κατανάλωση μελομακάρονου ή κουραμπιέ να ξεπερνά το ένα τεμάχιο την ημέρα ή τα δύο αν είναι πολύ μικρά (ή αλλιώς μέχρι 30-40 γραμμάρια την ημέρα). Φυσικά η κατανάλωση γλυκών σαν ενδιάμεσα γεύματα ακόμα και αν σε θερμιδικό επίπεδο δεν υπερβαίνει τα προσδοκώμενα, δεν είναι ιδανική επιλογή από άποψη ενεργοποίησης μεταβολισμού, ρύθμισης πείνας και πρόσληψης απαραίτητων βιταμινών και στοιχείων.

Καλές γιορτές με σύνεση!

Δημητρούλης Μάνος,
Κλινικός Διαιτολόγος- Διατροφολόγος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου,
Msc Αθλητικής Διατροφής Χαροκοπείου Πανεπιστημίου
Dietstories 2014 
www.dietstories.gr

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

σχετικά άρθρα

"Αυτό που θεωρούμε τάξη είναι η επικρατούσα μορφή χάους."

Kerry Thornley

  • 1964 - Ανεξαρτησία της Μάλτας από το Ηνωμένο Βασίλειο.

    1991 - Ανεξαρτησία της Αρμενίας από την ΕΣΣΔ.

© 2002-2019 MEDIA2DAY