Αδύνατοι… από κούνια: Το γονίδιο του «Extra Small»

Μετά από απανωτές ανακαλύψεις γονιδίων που ευθύνονται για την παχυσαρκία, η επιστήμη για πρώτη φορά εντοπίζει την ύπαρξη γονιδίου που ευθύνεται για τα αντίθετα αποτελέσματα. Αν προσπαθείτε να πάρετε κιλά και δεν μπορείτε, μάθετε το γιατί.
Αδύνατοι… από κούνια: Το γονίδιο του «Extra Small»
Όπως θα σας διαβεβαιώσει κάθε άνθρωπος που προσπαθεί με επίπονες δίαιτες να χάσει μερικά περιττά κιλά, δεν υπάρχει χειρότερος εμπαιγμός από την γκρίνια των εξαιρετικά λεπτών ανθρώπων που παραπονιούνται πως τρώνε συνεχώς αλλά δεν βάζουν κιλά. Και ενώ μέχρι σήμερα οι επιστήμονες ανακάλυπταν ένα-ένα τα γονίδια που ευθύνονται για την παχυσαρκία, σήμερα ανακοινώνουν πως εντόπισαν ένα από τα γονίδια με τα αντίθετα αποτελέσματα, εξηγώντας το «παράπονο» των λεπτοκαμωμένων συνανθρώπων μας.

Το περί ου ο λόγος γονίδιο πρόκειται στην ουσία για μια ομάδα 28 γονιδίων που ανήκουν στο χρωμόσωμα υπ’ αριθμόν 16. Σε έναν στους 2.000 ανθρώπους, αυτή η ομάδα αναπαράγεται αφύσικα, προκαλώντας την αδυναμία των μεταφορέων του οργανισμού να συγκρατήσουν το φυσιολογικό βάρος.

Γενετιστές από το Imperial College του Λονδίνου και το Πανεπιστήμιο της Λωζάννης έφτασαν στην παραπάνω ανακάλυψη μετά την ανάλυση του DNA 95.000 ανθρώπων. Πενήντα περίπου από αυτούς παρουσίασαν την συγκεκριμένη γενετική ιδιαιτερότητα.

Κανονικά, κάθε άνθρωπος έχει δύο σειρές από 23 χρωμοσώματα, μία από τον κάθε γονιό. Ωστόσο, μερικά άτομο διαθέτουν επιπλέον γονίδια σε κάποια μέρη του χρωμοσώματος, ενώ άλλοι έχουν λιγότερα. Η έρευνα έδειξε πως τα άτομα με τα επιπλέον γονίδια του χρωμοσώματος 16 έτειναν προς την λιποσαρκία, με δείκτη μάζας σώματος μικρότερο του 18,5 –οι φυσιολογικές τιμές είναι μεταξύ 18,5 και 25.

Η έρευνα υπέδειξε πως το 25% όσων είχαν αυτή την γενετική ιδιαιτερότητα παρουσίαζαν «μικροκεφαλία», κατάσταση που περιγράφει το μικρό σε μέγεθος κεφάλι και συνοδεύεται από νευρολογικά ελαττώματα και μικρότερο προσδόκιμο ζωής.

Έναν χρόνο πριν, η ίδια ερευνητική ομάδα ανακάλυψε πως όσοι έχουν ένα γονίδιο αυτού του είδους λιγότερο, έχουν 43 φορές περισσότερες πιθανότητες από το κανονικό να καταλήξουν «νοσηρά υπέρβαροι».

Ο καθηγητής Philippe Froguel, επικεφαλής της μελέτης που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nature δήλωσε: "Μέχρι τώρα έχουμε ανακαλύψει μεγάλο αριθμό γενετικών μεταβολών που οδηγούν στην παχυσαρκία. Μοιάζει να διαθέτουμε πολλά συστήματα που μας ανοίγουν την όρεξη – μπορείς να καταπιέσεις ένα και να μην δεις αποτέλεσμα. Αυτή είναι η πρώτη γενετική εξήγηση της λιποσαρκίας". Όπως εξηγεί ο επιστήμονας, η έρευνα αποδεικνύει πως όταν ένα παιδί δεν τρώει, δεν φταίνε απαραίτητα οι γονείς. Αποδεικνύει επίσης, πως οι άνθρωποι που φορούν μέγεθος «XS» δεν έχουν λιγότερους λόγους από τους παχύσαρκους να «γκρινιάζουν» για την υγεία τους.

Πηγή: Telegraph