Αθήνα: Οι πολλές όψεις της πόλης
                                        Ποια είναι η αισθητική ταυτότητα της ελληνικής πρωτεύουσας και πώς μεταμορφώνεται με την κρίση; Αναζητούμε τα πολλά πρόσωπα της πόλης με την βοήθεια του αρχιτέκτονα Ζήση Κοτιώνη, που μας μιλά για την αστική κουλτούρα της Αθήνας.
                                    
                                    
                                    
                                                                        
                                    
                                         
                                                


 Ταυτόχρονα, οι μετανάστες που έφτασαν κατά χιλιάδες συνωστίστηκαν στις περιοχές γύρω από την Βικτώρια, τον Άγιο Παντελεήμονα και τα Πατήσια, και η αστική κουλτούρα γνώρισε μέρες πολέμου. Κάπως έτσι είχαμε τα περσινά βίαια επεισόδια μεταξύ Ελλήνων και μεταναστών κατοίκων του Αγίου Παντελεήμονα. «Τα πλουσιότερα αστικά στρώματα άρχισαν να φεύγουν προς τα βόρεια προάστια τις τελευταίες δεκαετίες, και έμειναν μόνο τα πιο χαμηλά στρώματα, πιο επιρρεπή στον ρατσισμό»,
Ταυτόχρονα, οι μετανάστες που έφτασαν κατά χιλιάδες συνωστίστηκαν στις περιοχές γύρω από την Βικτώρια, τον Άγιο Παντελεήμονα και τα Πατήσια, και η αστική κουλτούρα γνώρισε μέρες πολέμου. Κάπως έτσι είχαμε τα περσινά βίαια επεισόδια μεταξύ Ελλήνων και μεταναστών κατοίκων του Αγίου Παντελεήμονα. «Τα πλουσιότερα αστικά στρώματα άρχισαν να φεύγουν προς τα βόρεια προάστια τις τελευταίες δεκαετίες, και έμειναν μόνο τα πιο χαμηλά στρώματα, πιο επιρρεπή στον ρατσισμό»,  Όπως για παράδειγμα η πλατεία Καρύτση, που κυριάρχησε την τελευταία πενταετία στον χάρτη των «εναλλακτικών», για να δώσει πλέον την σκυτάλη λίγους δρόμους παρακάτω, στην πλατεία της Αγίας Ειρήνης και στις παρυφές του Μοναστηρακίου. Εκεί που τα εγκαταλειμμένα κτίρια του εμπορικού κέντρου πλέον περιβάλλουν ζωντανά café και μπαράκια με προσωπικότητα. Εκεί δηλαδή που κρύβονταν επί χρόνια το παρεμπόριο και οι άχαρες «υπαίθριες μαύρες αγορές» πριν κινηθούν προς το Πανεπιστήμιο (
Όπως για παράδειγμα η πλατεία Καρύτση, που κυριάρχησε την τελευταία πενταετία στον χάρτη των «εναλλακτικών», για να δώσει πλέον την σκυτάλη λίγους δρόμους παρακάτω, στην πλατεία της Αγίας Ειρήνης και στις παρυφές του Μοναστηρακίου. Εκεί που τα εγκαταλειμμένα κτίρια του εμπορικού κέντρου πλέον περιβάλλουν ζωντανά café και μπαράκια με προσωπικότητα. Εκεί δηλαδή που κρύβονταν επί χρόνια το παρεμπόριο και οι άχαρες «υπαίθριες μαύρες αγορές» πριν κινηθούν προς το Πανεπιστήμιο ( «Το βασικό πρόβλημα της αθηναϊκής αστικής κουλτούρας είναι το γεγονός πως τα ήθη της δεν επιτρέπουν την «κατοίκηση» του υπαίθριου χώρου. Οι Αθηναίοι έμαθαν να αρκούνται στο διαμέρισμα και στο αυτοκίνητό τους», εξηγεί ο Ζήσης Κοτιώνης. Η εμφάνιση κινημάτων, όπως οι ποδηλάτες και οι ομάδες τύπου Atenistas είναι ένα θετικό βήμα σύμφωνα με τον αρχιτέκτονα, γιατί καταδεικνύει μια μετατόπιση προς νέες μορφές μετακίνησης. «Μπορεί να καθυστέρησαν να γίνουν όλα αυτά σε σχέση με άλλες μητροπόλεις, αλλά το καλό είναι ότι εξελίσσονται με τον δικό τους τρόπο και τα δικά τους ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στην πόλη», μας λέει.
«Το βασικό πρόβλημα της αθηναϊκής αστικής κουλτούρας είναι το γεγονός πως τα ήθη της δεν επιτρέπουν την «κατοίκηση» του υπαίθριου χώρου. Οι Αθηναίοι έμαθαν να αρκούνται στο διαμέρισμα και στο αυτοκίνητό τους», εξηγεί ο Ζήσης Κοτιώνης. Η εμφάνιση κινημάτων, όπως οι ποδηλάτες και οι ομάδες τύπου Atenistas είναι ένα θετικό βήμα σύμφωνα με τον αρχιτέκτονα, γιατί καταδεικνύει μια μετατόπιση προς νέες μορφές μετακίνησης. «Μπορεί να καθυστέρησαν να γίνουν όλα αυτά σε σχέση με άλλες μητροπόλεις, αλλά το καλό είναι ότι εξελίσσονται με τον δικό τους τρόπο και τα δικά τους ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στην πόλη», μας λέει. 


 
 
