Έρευνα: Δε μαθαίνουμε όλοι από τα λάθη μας

Τα παθήματα δε γίνονται πάντα μαθήματα, λέει νέα έρευνα του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, που κατέληξε ότι κάποιοι εξ ημών θεωρούμε την νοημοσύνη μας πεπερασμένη, και άρα παραιτούμαστε της προσπάθειας στην πρώτη αποτυχία.
Έρευνα: Δε μαθαίνουμε όλοι από τα λάθη μας
Κάποιοι άνθρωποι είναι «προγραμματισμένοι» να μαθαίνουν από τα λάθη τους, ενώ άλλοι παραιτούνται της προσπάθειας με την πρώτη αποτυχία, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα. Ο τρόπος με τον οποίο αντιδρούμε στα λάθη μας, και το αν πιστεύουμε ότι αξίζει να προσπαθήσουμε περισσότερο αφού αποτύχουμε σε μια δοκιμασία, είναι θέμα νοοτροπίας, λένε οι ψυχολόγοι.

Η έρευνα, που πρόκειται να δημοσιευτεί σε προσεχές τεύχος του Psychological Science, κατέληξε ότι ο εγκέφαλος των ανθρώπων που πιστεύουν ότι μπορούν να μάθουν από τα λάθη τους αντιδρά διαφορετικά στα λάθη.

«Η διαφορά μεταξύ των ανθρώπων που πιστεύουν ότι η νοημοσύνη τους μπορεί να “σφυρηλατηθεί” και εκείνων που την θεωρούν πεπερασμένη είναι ο τρόπος με τον οποίο αντιδρούν στα λάθη» εξηγεί ο Jason S. Moser, του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν.

Οι σχετικές μελέτες έχουν βρει ότι οι άνθρωποι που πιστεύουν πως η νοημοσύνη είναι εύπλαστη συμφωνούν με φράσεις όπως «όταν τα πράγματα δυσκολεύουν, προσπαθώ περισσότερο» ή «αν κάνω ένα λάθος, προσπαθώ να μάθω και να το διορθώσω». Αντιθέτως, εκείνοι που πιστεύουν ότι δεν μπορούν να γίνουν εξυπνότεροι δεν εκμεταλλεύονται την ευκαιρία να μάθουν από τα λάθη τους.

Αυτό μπορεί να είναι πρόβλημα, για παράδειγμα, στο σχολείο: όταν ένας μαθητής θεωρεί ότι οι ικανότητές του φτάνουν μέχρι ένα σημείο, πιστεύει πως δεν αξίζει τον κόπο να προσπαθήσει περισσότερο αφού αποτύχει σε ένα τεστ.

Για τις ανάγκες της συγκεκριμένης έρευνας, ο Moser και οι συνεργάτες του έδωσαν στους συμμετέχοντες ένα τεστ στο οποίο ήταν εύκολο να κάνει κανείς λάθος, και συνέκριναν τις αντιδράσεις τους, καταλήγοντας στα παραπάνω συμπεράσματα.

Πηγή: Telegraph.co.uk
Η.Κ.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v