Διάσημες πειρατείες: Ο Μπαρμπαρόσσα μένει... Σομαλία

Όσο μακρινό από εμάς και να ακούγεται, πειρατές και κουρσάροι δεν υπάρχουν μόνο στις ταινίες και τα παραμύθια. Το περιστατικό της Σομαλίας πριν λίγο καιρό μας έδωσε την αφορμή να θυμηθούμε κάποιες από τις διασημότερες ναυτικές πειρατείες όλων των εποχών.
Διάσημες πειρατείες: Ο Μπαρμπαρόσσα μένει... Σομαλία
Οι ρίζες της πειρατείας χάνονται στα βάθη των αιώνων. Πειρατές υπήρξαν από τότε που οι άνθρωποι άρχισαν να χρησιμοποιούν τους ωκεανούς ως εμπορικές οδούς. Οι πρώτες τεκμηριωμένες περιπτώσεις πειρατείας χρονολογούνται τον 13ο αιώνα π.Χ. Κατά την κλασσική αρχαιότητα οι Τυρέννιοι και οι Θράκες θεωρούνταν από τους πρώτοι πειρατές. Επίσης οι Φοίνικες αρκετές φορές κατέφευγαν στην πειρατεία κατά την διάρκεια των ταξιδιών τους, απαγάγοντας κυρίως μικρά αγόρια και κορίτσια τα οποία μετά πουλούσαν σαν σκλάβους. Με την πάροδο των χρόνων ολοένα και περισσότερες φυλές κατέφυγαν στην πειρατεία τρομοκρατώντας τους κάθε λογής ταξιδιώτες και έγιναν ο φόβος και ο τρόμος τον καπετάνιων. Ταυτόχρονα, γίνανε οι ήρωες των κάθε λογής καταπιεσμένων και φτωχών, κάτι που τους έκανε ίσως από τους πιο αγαπημένους «κακούς» της ιστορίας.

Με αφορμή την πρόσφατη κατάληψη του σαουδαραβικού σούπερ-τάνκερ από Σομαλούς πειρατές, βρήκαμε τις πιο μεγάλες ιστορίες πειρατείας από τους προ Χρηστού αιώνες μέχρι σήμερα.

Η απαγωγή του Ιουλίου Κάισαρα

Το 75 π.Χ, στη θάλασσα του Αιγαίου, μία ομάδα Κιλίκιων πειρατών φάνηκε πως είχαν κάνει την τύχη τους. Είχαν μόλις απαγάγει έναν 25χρονο ρωμαίο αριστοκράτη στον δρόμο τους για την Ρόδο και όλα έδειχναν ότι η «λεία» τους θα τους έφερνε πολλά λύτρα. Έμελλε όμως να γίνει και η καταδίκη τους. Ο νεαρός τότε Ιούλιος Καίσαρας, κατάφερε να τους παρασύρει να ζητήσουν τα διπλάσια λύτρα, ενώ τους είπε αστειευόμενος ότι όταν τον ελευθερώσουν θα τους σκοτώσει όλους. Κανείς τους φυσικά δεν τον πίστεψε. Οι πειρατές αφού πήραν τα λύτρα τον άφησαν ελεύθερο αγνοώντας την απειλή του. Δεν ήξεραν όμως τι τους περίμενε… Επιστρέφοντας στην Ρώμη, ο Ιούλιος Καίσαρας έγινε αρχηγός του ρωμαϊκού στόλου και όπως ήταν αναμενόμενο δεν ξέχασε την «υπόσχεσή» του. Κυνήγησε με μανία τους απαγωγείς του και αφού τους συνέλαβε τους σταύρωσε έναν έναν προς παραδειγματισμό.

Ο θρύλος του Μπαρμπαρόσσα

Ο θρυλικότερος κουρσάρος στην ιστορία της πειρατείας, γνωστός και ως Oruç Reis πήρε το όνομά του από το χαρακτηριστικό πλούσιο μούσι του (Barbarossa στα ιταλικά σημαίνει κοκκινοτρίχης).Ο τούρκος πειρατής αποτέλεσε ίνδαλμα για τους μεταγενέστερους και έμεινε στην ιστορία για την πλούσια δράση του. Φόβος και τρόμος για τους μουσουλμάνους, αλλά και για τους χριστιανούς, ο Μπαρμπαρόσσα ακολούθησε την παράδοση των τεσσάρων αδερφών του (που ήταν επίσης πειρατές), ξεπερνώντας τους κατά πολύ σε τόσο σε φήμη όσο και σε δράση. Η πιο μεγάλη του επιτυχία ήταν το 1535, όταν κατέλαβε το πανέμορφο νησί Capri λίγα μόλις μίλια από την Νάπολη, μια από τις πλουσιότερες πόλεις της χριστιανοσύνης. Εκεί έχτισε και το φημισμένο κάστρο του το οποίο σώζεται μέχρι και σήμερα. Όσο κυριάρχησε στις θάλασσες, καθιέρωσε την τουρκική κυριαρχία στην Βόρεια Αφρική, η οποία διήρκεσε σχεδόν 4 αιώνες. Για να τον τιμήσει, η χώρα του, έδωσε το όνομά του σε αρκετά υποβρύχια

Η κατάληψη του Cara Merchant από τον Captain Kidd

Οι περιπέτειες του William Kidd έχουν εμπνεύσει δεκάδες λογοτεχνικά έργα και η φήμη του πέρασε από γενεές γενεών. Πολλοί είναι εκείνοι που ψάχνουν ακόμα τους θησαυρούς που λέγεται πως έκρυψε σε πολλές γωνιές της γης. Η πρώτη αληθινή πειρατική του δράση (αρχικά ήταν πλοίαρχος στον βρετανικό στόλο) ήταν η πειρατεία του αρμενικού πλοίου Cara Merchant το 1698. Το πλοίο ήταν γεμάτο με χρυσό, ασήμι, ακριβά μεταξωτά υφάσματα και ένα σωρό άλλα αντικείμενα ανεκτίμητης αξίας. Όταν όμως ο Kidd συνειδητοποίησε ότι ο καπετάνιος του πλοίου ήταν συμπατριώτης του (ο βρετανός Wright) προσπάθησε να πείσει το πλήρωμά του να επιστρέψουν το πλοίο στους ιδιοκτήτες του. Εκείνοι αρνήθηκαν υποστηρίζοντας ότι το πλοίο ήταν γαλλικών συμφερόντων και άρα έπρεπε να το κρατήσουν σε κάθε περίπτωση. Ήταν άλλωστε γνωστή η αντιπάθεια του Kidd προς τους γάλλους. Ο θρύλος λέει, ότι όσα πολύτιμα αντικείμενα δεν πουλήθηκαν, θάφτηκαν μέσα σε σεντούκια από τον ίδιο τον Kidd σε παραλίες της Hespaniola (η σημερινή Δομινικανή Δημοκρατία).

Ο Αποκλεισμός του Charleston από τον Edward Teach (Blackbeard)

Από τους πιο τρομερούς πειρατές της ιστορίας, ο Edward Teach έδρασε στις ακτές της Βόρειας Καρολίνα, τρομοκρατώντας τα πλοία που μετέφεραν καπνό, βαφές και ζάχαρη προς τις Βρετανικές Αποικίες. Εκτός από το να καταλαμβάνει αυτά τα πλοία και να πουλάει ο ίδιος το φορτίο τους, έκανε αρκετές επιθέσεις και σε πλοία που μετέφεραν σκλάβους. Η πιο φημισμένη του δράση ήταν ο αποκλεισμός του λιμανιού του Τσάρλεστον στην Βόρεια Καρολίνα το 1718. Αφού μπήκε στο λιμάνι με 4 σκάφη του, λεηλάτησε πέντε εμπορικά πλοία που προσπάθησαν να εισέλθουν. Κανένα σκάφος δεν τολμούσε σε να περάσει το λιμάνι, από φόβο μήπως δεχτεί επίθεση από το αδίστακτο πλήρωμά του Blackbeard. Σε ένα από τα πλοία που κατέλαβε, ήταν και μια ομάδα από επιφανείς πολίτες του Τσάρλεστον, τους οποίους κράτησε όμηρους ζητώντας για λύτρα ένα... σεντούκι με φάρμακα. Όταν ικανοποιήθηκε το αίτημά του, άφησε ελεύθερους τους ομήρους και στη συνέχεια διέφυγε βόρεια.   

Πειρατεία στο Lough Foyle

Τον Φεβρουάριο του 1981 και τον Μάρτιο του 1982 ο IRA πραγματοποίησε δύο βομβιστικές επιθέσεις σε έναν μεγάλο κόλπο ανάμεσα στην Βόρεια Ιρλανδία και την επαρχία Donegal. Και τα δύο πλοία, το Nellie M και το St. Bedan βυθίστηκαν αλλά το πλήρωμά τους τα κατάφερε φτάνοντας χάρη στις σωστικές λέμβους στις ακτογραμμές. Σκοπός του IRA ήταν να διακόψει το λαθρεμπόριο των πλοίων από και προς το λιμάνι Londonderry στην ανατολική όχθη του Lough, καθώς και να πιέσει τις βρετανικές και ιρλανδικές αρχές να παρατάξουν φρουρούς ασφαλείας στα εμπορικά πλοία. Αυτές ήταν και οι τελευταίες πειρατικές επιθέσεις του IRA, καθώς οι αρχές διπλασίασαν την επιτήρηση στην ιρλανδική πλευρά του Lough και έτσι εμπόδισαν την πειρατική δραστηριότητα.

Κινέζοι πειρατές που… πιάστηκαν στα δίχτυα

Έντονη η πειρατική δραστηριότητα και στα ανοιχτά της Κίνας, αλλά φαίνεται πως οι αρμόδιες αρχές δεν το αφήνουν περάσει έτσι. Το 2000 η κινεζική κυβέρνηση, μετά την μεγαλύτερη πειρατική δίκη όλων των εποχών, εκτέλεσε 13 άτομα στη νότια πόλη Shanwei. Οι πειρατές, 12 Κινέζοι και ένα Ινδονήσιος, καταδικάστηκαν επειδή αναχαίτισαν ένα φορτηγό πλοίο τον Νοέμβριο του 1998. Λέγεται ότι συγκεκριμένοι επιβιβάστηκαν στο πλοίο Cheung Son, μασκαρεμένοι ως Κινέζοι αστυνομικοί και αφού σκότωσαν 23 ναύτες, πέταξαν τα πτώματά τους στην θάλασσα και το έσκασαν με το πλοίο πουλώντας το εμπόρευμά του, το οποίο αποτελούνταν από μεταλλεύματα εξόρυξης, για 300.000 δολάρια. Το εν λόγω πλοίο δεν εντοπίστηκε ποτέ.

Σομαλοί Πειρατές σε... έξαρση

Στις 19 Νοεμβρίου 2008, το φορτωμένο με δύο εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου, ποσότητα ίση με την ημερήσια κατανάλωση της Γαλλίας, το σαουδαραβικό Sirius Star, γίνεται το πρώτο υπερδεξαμενόπλοιο που πέφτει στα χέρια των όλο και αποτελεσματικότερων Σομαλών πειρατών. Η αξία της λείας τους; Κόστος πλοίου 150 εκατ. δολάρια, κόστος φορτίου 100 εκατ. δολάρια. Πρόκειται επίσης για το μεγαλύτερο πλοίο που καταλαμβάνετε απο πειρατές στην ιστορία, μιας και το μήκος του ξεπερνάει τα 300 μέτρα ενώ το πλάτος του είναι τρείς φορές μεγαλύτερο από το πλάτος ενός αεροπλανοφόρου Nimitz- τα μεγαλύτερα ναυτικά πλοία στον κόσμο. Η Σομαλοί πειρατές  δεν σταμάτησαν εκεί. Λίγες ώρες αφότου υποχρέωσαν το υπερδεξαμενόπλοιο Sirius Star να αγκυροβολήσει στο πειρατικό λιμάνι του Χαραντέιρ, εξαπέλυσαν ένα ακόμη πλήγμα, καταλαμβάνοντας ένα ακόμη πλοίο στα ανοικτά του κόλπου του Αντεν και όπως όλα δείχνουν δεν διατίθενται να σταματήσουν...

Επιμέλεια: Νικόλας Γεωργιακώδης, Έλενα Μπούλια
 
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v