Ελσίνκι: Ανοιξιάτικη απόδραση στην παγωμένη «κόρη της Βαλτικής»

"Παρεξηγημένη" ως χειμερινός προορισμός, η φιλανδική πρωτεύουσα επιφυλάσσει εκπλήξεις για τον υποψιασμένο ταξιδιώτη που δε χρειάζεται flyers με τον Άι Βασίλη για να την επισκεφθεί. Ακολουθήστε μας, στην εξερεύνηση του γραφικού λιμανιού, των πολύβουων δρόμων και των cozy café της.
της Κατερίνας Σφοντούρη

Σίγουρα δεν είναι ο νούμερο ένα πασχαλινός προορισμός των Ελλήνων, όμως η φιλανδική πρωτεύουσα μας αποζημίωσε από όλες τις πλευρές τις μέρες της Μεγάλης εβδομάδας. Βάλαμε χοντρά ρούχα στις βαλίτσες μας, καθότι η θερμοκρασία κυμαινόταν από 3 έως το πολύ 5 βαθμούς το πρωί ενώ τη νύχτα άγγιζε άνετα τους -2, κι απογειωθήκαμε με τις ουγγρικές αερογραμμές Malev. Με μια ενδιάμεση στάση στη Βουδαπέστη, συνεχίσαμε το ταξίδι μας και ύστερα από συνολικά τέσσερις ώρες φτάσαμε στη Vantaa, όπου βρίσκεται το αεροδρόμιο του Ελσίνκι.

Η καρδιά του Ελσίνκι
Ξεκινήσαμε την περιπλάνησή μας στη σύγχρονη αυτή πόλη, που ιδρύθηκε μόλις το 1550 από το λιμάνι. Εκεί βρεθήκαμε στην πολύβουη πλατεία της αγοράς Kauppatori, γνωστή και ως ψαραγορά, και θαυμάσαμε τα ελάχιστα κτήρια που σώθηκαν ύστερα από τις καταστροφές του Β’παγκοσμίου πολέμου. Στο μέσο της πλατείας ο λίθινος οβελίσκος με έναν χρυσό αετό στην κορυφή του συγκέντρωσε την προσοχή μας. Ονομάζεται η Πέτρα της Τσαρίνας κι αποτελεί το παλαιότερο μνημείο του Ελσίνκι.

Τσιμπολογώντας λαχταριστά blueberries και raspberries από τους πάγκους της αγοράς, φωτογραφίσαμε το σύμβολο του Ελσίνκι, τη γνωστή Manta. Πρόκειται για ένα συντριβάνι με το άγαλμα της γοργόνας, η οποία προσωποιεί την πόλη του Ελσίνκι να ανέρχεται από τη θάλασσα. Κατευθυνθήκαμε ανατολικά όπου σε έναν λόφο πάνω από το λιμάνι δεσπόζει ο μεγαλύτερος ορθόδοξος μητροπολιτικός ναός στην δυτική Ευρώπη, ο Uspenski. Οι κρεμμυδόσχημοι τρούλοι της επιβεβαιώνουν την ρωσική επιρροή στη φιλανδική ιστορία ενώ τα κόκκινα τούβλα την κάνουν πλήρως αναγνωρίσιμη από μακριά.

Οι φαν της νεοκλασσικής αρχιτεκτονικής θα βρουν καθαρά δείγματα κτηρίων στην κεντρική πλατεία Senaatintori. Σχεδιασμένα από τον Carl Ludvig Engel ανάμεσα στο 1822 και 1852, ο καθεδρικός ναός της πόλης, Tuomiokirkko, η Εθνική Βιβλιοθήκη και το κυρίως κτήριο του Πανεπιστημίου του Ελσίνκι κέρδισαν τις εντυπώσεις με την χαρακτηριστική απλότητά τους.

Προχωρώντας, κάναμε μια στάση για να επισκεφτούμε το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Kiasma, στην οδό Mannerheiminaukio 2. Το πενταόροφο καμπυλόγραμμο κτήριο, με το λευκό παστέλ χρώμα, φιλοξενεί εκθέσεις ζωγραφική και πολυμέσων. Μη λησμονήσετε ένα πέρασμα από το κατάστημα του μουσείου, όπου πλήθος βιβλίων για design και αρχιτεκτονική σας περιμένουν καθώς και μοντέρνες, διακοσμητικές αφίσες.

H πλατεία των σιδηροδρόμων Rautatientori είναι από τα πιο κομβικά σημεία της πόλης, καθώς από εκεί ξεκινούν οι περισσότερες λεωφορειακές γραμμές που εξυπηρετούν τις καθημερινές μετακινήσεις των Φινλανδών. Για τους λάτρεις του θεάτρου, το Εθνικό Θέατρο βρίσκεται εκεί, σε ένα ρομαντικό κτήριο του 1902 για να παρακολουθήσετε τις παραστάσεις του. Ο πιο διάσημος Φιλανδός μουσικοσυνθέτης Sibelius, έχει το δικό του πάρκο. Στην περιοχή Mechelininkatu, πλήθος τουριστών το επισκέπτονται για να δουν από κοντά το ιδιαίτερο μνημείο-σύμπλεγμα από χαλύβδινους σωλήνες που θυμίζει εκκλησιαστικό όργανο.

Seurasaari: Ξεκούραση στη φύση
Από το πάρκο του Sibelius, επιβιβαστήκαμε στο λεωφορείο 24 και κατευθυνθήκαμε προς το κοντινό νησάκι Seurasaari, το οποίο ενώνεται με το υπόλοιπο Ελσίνκι με μια ξύλινη γέφυρα. Πρόκεται για ένα υπαίθριο μουσείο, όπου μεταφερθήκαμε στην παραδοσιακή Φιλανδία του 18ου και 19ου αιώνα. Ντόπιοι συχνά στήνουν τα δικά τους μπάρμπεκιου ενώ μικρά σκιουράκια αλλωνίζουν και ξαφνιάζουν ευχάριστα τους επισκέπτες.

Πού να φάτε στο Ελσίνκι
Δεν θα φύγετε από τη σκανδιναβική πόλη χωρίς να δοκιμάσετε τον τυπικό τάρανδο. Στο ξύλινο ravintola Lappi της οδού Annankatu 22, κλείστε εγκαίρως τραπέζι και γευτείτε λαπωνικά πιάτα σε αρκετά τσουχτερές τιμές. Για εκλεκτό σολωμό επιλέξτε το Kapelli στην Eteläesplanadi 1. Με εμπειρία 140 χρόνων, το γυάλινο κτήριο συνδυάζει ατμόσφαιρα και γκουρμέ γεύσεις. Εάν προτιμάτε οικονομικότερες επιλογές, η αλυσίδα Stadin προσφέρει κεμπάμ μέχρι αργά το βράδυ.

Για καφέ και ποτό
Ως πρώτη πόλη σε κατανάλωση καφέ-kahvi (4,8 τη μέρα κατά άτομο σύμφωνα με πρόσφατες στατιστικές) δεν θα μπορούσε παρά να διαθέτει μοναδικές καφετέριες. Για καφέ που συνδυάζεται σχεδόν πάντα με ζεστά pulla (ψωμάκια με κανέλλα ή γέμιση κρέμας) ή πεντανόστιμα γλυκά συστήνουμε ανεπιφύλακτα το Engel στην οδό Aleksanterinkatu 26, απέναντι από τον καθεδρικό ναό.

Για να δείτε από ψηλά το Ελσίνκι, αρκεί να ανεβείτε στο μικροσκοπικό καφέ-μπαρ Ateljee που βρίσκεται στον δωδέκατο όροφο του ξενοδοχείου Sokos Torni στην οδό Yrjonkatu 26. Είναι το πρώτο πολυόροφο ξενοδοχείο που χτίστηκε στο Ελσίνκι και μέχρι σήμερα παραμένει το ψηλότερο κτήριο του κέντρου της πόλης. Οι λάτρεις της σοκολάτας έχουν την ευκαιρία να επιλέξουν διαφορετικές γεύσεις και συσκευασίες στο ιστορικό καφέ Fazer της οδού Kluuvikatu 3.

Μια στάση για ένα γρήγορο καφέ και μερικές φωτογραφίες αξίζει να κάνετε στο Helsinge στην περιοχή Vanhakaupunki. Κρυμμένο δίπλα σε καταρράκτες, προσφέρει άφθονα pulla. Η βόλτα μας στο νησάκι Seurasaari συνδυάστηκε με κέικ καρότου και σοκολατόπιτα στη Villa Angelika στην Tamminiementie 3. H φιλόξενη (και ταυτόχρονα τρομακτική) ιδιοκτήτρια στην κυριολεξία μας έβαλε στο σπίτι της.

Στην περιοχή Kallio συχνάζει η νεολαία του Ελσίνκι, αφού εκεί τα ποτά κοστίζουν πολύ λιγότερο σε σχέση με το κέντρο. Τζουκ μποξ, «φρουτάκια» και άλλα τυχερά παιχνίδια κοσμούν το εσωτερικό των περισσοτέρων μπαρ και παρασύρουν τους θαμώνες στην κατανάλωση άφθονης ποσότητας αλκοόλ. Μας άρεσε το Omipu στην οδό Siltasaarenkatu. Στο κέντρο διασκεδάστε στην τυπική ιρλανδέζικη παμπ Molly Malone’s (οδός Kaisaniemenkatu 1C) όπου σχεδόν κάθε βράδυ παίζεται ζωντανή μουσική από διάφορα συγκροτήματα.

Πού να μείνετε
Μια καλή επιλογή αποτελεί το τριών αστέρων ξενοδοχείο Cumulus (από 200 ευρώ το δίκλινο) στην Kaisaniemenkatu 7, αφού βρίσκεται δίπλα σε σταθμό του μετρό. Το ξενοδοχείο Finn στην Kalevankatu 3 B μπορεί να μην παρέχει ιδιαίτερες ανέσεις αφού είναι μόλις δύο αστέρων, είναι όμως ατμοσφαιρικό, φιλόξενο και οικονομικό (από 80 ευρώ το δίκλινο, ή 65 ευρώ με κοινόχρηστο μπάνιο). Στη γνωστή αλυσίδα Best Western ανήκει το Premier Hotel Katajanokka στην Vyökatu 1, στο κτήριο του οποίου παλαιότερα στεγάζονταν φυλακές. Τεσσάρων αστέρων, εξασφαλίζει κάθε είδους πολυτέλεια στους πελάτες του, ενώ κατά καιρούς πραγματοποιεί ειδικές προσφορές, ρίχνοντας την τιμή στα επίπεδα των 80-90 ευρώ για το δίκλινο δωμάτιο.

Αφορμή για εκδρομές
Porvoo
Αν έχετε τον χρόνο και τη διάθεση για μετακινήσεις, το Ελσίνκι δίνει τη δυνατότητα για μικρές, μονοήμερες αποδράσεις. Πρώτος σταθμός η παλιά περιοχή του χωριού Porvoo, μόλις μία ώρα μακριά με το λεωφορείο. Το ιστορικό αυτό μέρος είναι γεμάτο από σπίτια διαφόρων χρωμάτων, από τα οποία τα περισσότερα κοιτούν στον ποταμό Porvoonjoki. Οι στενοί λιθόστρωτοι δρόμοι μας οδήγησαν σε όμορφα καφέ, ένα από τα οποία είναι το Helmi της οδού Valikatu 7. Ρωσικό τσάι και γλυκά σε ένα ζεστό περιβάλλον. Για ζουμερά σαλιγκάρια επισκεφθείτε το Timbaali (Valikatu 8). Αφεθείτε στην μοναδική ατμόσφαιρα που προσφέρει το χωριό και αγοράστε ενθύμια από τα πολυάριθμα μαγαζάκια της οδού Kirkkokatu.

Tallin
Μόλις δυόμιση με τρεις ώρες απέχει με το πλοίο το Ταλίν της Εσθονίας από το Ελσίνκι. Επιβιβαστήκαμε νωρίς το πρωί στα πλοίο της Eckero Lines, μετατρέψαμε τα ευρώ μας σε εσθονικές κορόνες και αποβιβαστήκαμε στη μεσαιωνική πόλη. Πλακόστρωτοι δρόμοι, τοπικές ενδυμασίες, χαρακτηριστικές μυρωδιές από την εσθονική παραδοσιακή κουζίνα μας παρέσυραν σε ατέλειωτες βόλτες.

Ανακαλύψαμε το εστιατόριο Olde Hansa Gild, λίγο πριν φτάσουμε στην κεντρική πλατεία και γευτήκαμε αγριογούρουνο με σως από μπύρα. Στο δρόμο τσιμπολογήσαμε φρεσκοψημένους ψηρούς καρπούς και παρακολουθήσαμε έκπληκτοι τους Φιλανδούς επισκέπτες να σχηματίζουν ουρές στις κάβες, προκειμένου να επωφεληθούν από τις χαμηλές τιμές των οινοπνευματωδών ποτών. Επιστρέψαμε με το απογευματινό δρομολόγιο των ιδίων ακτοπλοϊκών γραμμών (κόστος μετ’επιστροφής 25 ευρώ το άτομο).