ΤΕΧΝΕΣΘΕΑΤΡΟ - ΧΟΡΟΣ

Φεστιβάλ Καλαμάτας 2012: Όσα θα… μας βάλουν στον χορό

Δέκα παραστάσεις, δέκα δημιουργοί από τρεις διαφορετικές ηπείρους, τρία σεμινάρια, πολλές παράλληλες εκδηλώσεις και… μόνο καλά νέα είχε να ανακοινώσει το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας στη σημερινή συνέντευξη τύπου.

«Δε φοβόμαστε τίποτα. Εφόσον κάνουμε φέτος, σε μια τόσο δύσκολη συγκυρία, το 18ο Φεστιβάλ Καλαμάτας, θα κάνουμε και το 118ο». Σε αυτόν τον αισιόδοξο τόνο ξεκίνησε σήμερα ο Δήμαρχος Καλαμάτας, Παναγιώτης Νίκας, την συνέντευξη τύπου για το 18ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.

Είχε, άλλωστε, πολλά ευχάριστα νέα να μοιραστεί: Κατ’ αρχήν, οι περικοπές του προϋπολογισμού δεν έχουν επηρεάσει στο ελάχιστο τον προγραμματισμό αυτού του «χειροποίητου» φεστιβάλ, όπως το χαρακτηρίζει η εμπνευστής και καλλιτεχνική του διευθύντρια Βίκυ Μαραγκοπούλου. Το 18ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας περιλαμβάνει στο πρόγραμμά του δέκα παραγωγές, τις οποίες παρουσιάζουν σχήματα και δημιουργοί από τρεις ηπείρους: την Ευρώπη (Γαλλία, Κύπρος, Ελλάδα), την Αφρική (Νότιος Αφρική) και την Αμερική (ΗΠΑ). Οι παραστάσεις φιλοξενούνται στο ατμοσφαιρικό Κάστρο της Καλαμάτας, και στο Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο της πόλης.

Ένα ακόμη ευχάριστο νέο είναι ότι το Φεστιβάλ είναι πλέον διασφαλισμένο για τα επόμενα τρία χρόνια, εφόσον εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ εξασφαλίζοντας χρηματοδότηση 350.000€ τον χρόνο –τα υπόλοιπα 150.000€ ετησίως τα συνεισφέρει ο Δήμος Καλαμάτας.

Και τέλος, το νέο που πανηγύρισε μεγάλο μέρος του κοινού ήταν ότι το τελευταίο κομμάτι του υπερσύγχρονου αυτοκινητόδρομου Τρίπολης-Καλαμάτας παραδίδεται αισίως στην κυκλοφορία στις 23 Ιουνίου, φέρνοντας τη μεσσηνιακή πρωτεύουσα ακόμα πιο κοντά, «μόλις δυο ωρίτσες», σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Δημάρχου. Ό,τι πρέπει δηλαδή για ένα καλοκαιρινό weekend γεμάτο τέχνη.

Και τι θα δούμε;



Το Φεστιβάλ ανοίγει με τη νέα παράσταση του Φιλίπ Ντεκουφλέ με τίτλο Panorama. Ο γνώριμος στο κοινό της Καλαμάτας Γάλλος χορογράφος επανέρχεται με μια παράσταση που θα τον συστήσει και στους νεότερους, αφού με χιούμορ, αυτοσαρκασμό και την τόσο οικεία αγάπη του για τον κόσμο του θεάματος αναδιφεί στις καλύτερες στιγμές του τριαντάχρονου έργου του. Το σύμπαν του ευρηματικού, διάσημου πλέον, καλλιτέχνη, γεμάτο παράξενα πλάσματα που ξεφυτρώνουν στη σκηνή ή ίπτανται, γεμάτο με τον ενθουσιασμό του δημιουργού για τις παλιές αναζητήσεις της κινούμενης εικόνας, για τις πρώτες μέρες του κινηματογράφου, για το τσίρκο των ακροβατών και των κλόουν, θα πλημμυρίσει τη σκηνή του Κάστρου με θεαματικές εικόνες σε μια παράσταση που θα ικανοποιήσει και τον πιο απαιτητικό θεατή.

Παραμένοντας στο γαλλικό περιβάλλον του σύγχρονου χορού, το Φεστιβάλ παρουσιάζει φέτος για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό τον Πιερ Ριγκάλ, έναν χορογράφο που έχει αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια χάρη στο ευφυές κινησιολογικό του λεξιλόγιο, την ευρηματική χρήση της τεχνολογίας και το σουρεαλιστικό του χιούμορ. Η παράσταση Press βασίζεται σε μια έξυπνη μεταφορά: ο σύγχρονος άνθρωπος που βλέπουμε στη σκηνή «πιέζεται» από τις καταστάσεις, μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά, αφού βρίσκεται στην «πρέσα» ενός χώρου που διαρκώς μικραίνει! Διερευνώντας τη σχέση της κοινωνίας μας με την «πίεση», ή αλλιώς με τη «σύνθλιψη», ο Ριγκάλ δημιουργεί μια παράσταση γεμάτη έξυπνες εικόνες και νόημα.

Τη σκυτάλη παίρνει ο Νοτιοαφρικανός Γκρέγκορυ Μακόμα, επίσης γνώριμος του κοινού της Καλαμάτας. Ο Μακόμα, με το διεισδυτικό και ποιητικό του βλέμμα, επανέρχεται με την νέα του παραγωγή Exit/ Exist, μια παράσταση για έναν χορευτή, έξι μουσικούς και το πνεύμα ενός προγόνου. Συνδυάζοντας τη δυτική εκπαίδευσή του με την αφρικανική μνήμη του, ο Μακόμα δημιουργεί μια παράσταση για τη μνήμη και την Ιστορία, που μας ζητά να σταματήσουμε για μια στιγμή και να κοιτάξουμε πίσω, να παρατηρήσουμε τη γενναία στάση ενός προγόνου για να μπορέσουμε ν’ ατενίσουμε το μέλλον με άλλο βλέμμα. Για να μας οδηγήσει εκεί, ο Μακόμα επανεφευρίσκει τη μαγεία που έχει η γλώσσα των ποιητικών εικόνων και της μουσικής.

Η Κύπρια Λία Χαράκη, χορογράφος με έντονο καλλιτεχνικό στίγμα και χαρισματική ερμηνεύτρια, είναι από τους καλλιτέχνες που την εξέλιξή τους το Φεστιβάλ την έχει παρακολουθήσει στενά. Ξαναγυρίζει στην Καλαμάτα με το σόλο της Tune in, σπουδή πάνω στο πώς μια μινιμαλιστική, επαναληπτική κίνηση μπορεί να γεννήσει συναίσθημα στον ερμηνευτή και κατ’ επέκταση στον θεατή. Δείγμα μιας σίγουρης πλέον καλλιτεχνικής γραφής, το έργο είναι ένα ταξίδι προς το σημείο γέννησης της κίνησης μέσα από τη σχέση της με την προσωπική τελετουργία.

Την ίδια βραδιά το κοινό θα παρακολουθήσει τη νέα δουλειά της Σοφίας Μαυραγάνη Autogoal, που καταπιάνεται με αυτοσαρκασμό και σπιρτάδα με το θέμα της σχέσης αθλητή-προπονητή. Ποιος έχει το πάνω χέρι; Μέσα από την έννοια του παιχνιδιού, κινητήριας δύναμης του πολιτισμού, η θεατρική σύμβαση πότε επικυρώνεται και πότε ακυρώνεται, το σοβαρό επικαλύπτει το αστείο και τούμπαλιν, και εντέλει το ίδιο το παιχνίδι αυτο-βραβεύεται ως νικητής.



H Yelp dance co. με χορογράφο τη Μαριέλα Νέστορα είναι μια από τις ελληνικές ομάδες που αναδείχθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 2000 και δραστηριοποιείται από τότε με ιδιαίτερο καλλιτεχνικό στίγμα. Η παράσταση A-M I έχει ως θέμα το πώς «διαβάζει» ο θεατής την κίνηση των χορευτών στη σκηνή, από την απλή κατανόησή της μέχρι την δημιουργία εικόνων από τον ίδιο με αφορμή αυτό που βλέπει. Η ποιητική του λόγου, της εικόνας που παράγεται μέσα από τη σχέση της με την κίνηση, το φορτίο που φέρει στη σκηνή ένας χορετυτής ή ένας σχολιαστής, είναι μερικές από τις πτυχές αυτού του έργου.

Μια από τις πιο σημαντικές στιγμές του φετινού προγράμματος είναι η παράσταση της αμερικανίδας χορεύτριας και χορογράφου Pat Catterson, που θα ερμηνεύσει το Trio A (1966) της Υβόν Ράινερ. Το Trio A δημιουργήθηκε και πρωτοπαρουσιάστηκε μέσα στο μυθικό περιβάλλον της Judson Church από μια καλλιτέχνιδα που επηρέασε όσο λίγοι την εξέλιξη των πραγμάτων στην πρωτοπορία της Νέας Υόρκης τη δεκαετία του 1960, σημαδεύοντας, παρά τη σύντομη διάρκειά του, την ιστορία του σύγχρονου χορού. Στην παράσταση της Πατ Κάττερσον θα παρουσιαστούν τρεις παλαιότερες εκδοχές: Forward (1966), Facing (1999, με τη συμμετοχή της Σάνιας Στριμπάκου) και Retrograde (1970). Την ίδια βραδιά θα παρουσιαστεί με δώδεκα συμμετέχοντες του Εργαστηρίου η χορογραφία της Υβόν Ράινερ We shall run (1963) – μια σύνθεση που θέτει ερωτήματα πάνω στη συλλογική κίνηση, καθώς οι ερμηνευτές τρέχουν σε διάφορες κατευθύνσεις πάνω σε διαφορετικά αλλά προκαθορισμένα μοτίβα υπό τους ήχους του Ρέκβιεμ του Μπερλιόζ. Το κοινό θα έχει επίσης την ευκαιρία να δει μια πρόσφατη ταινία της Ράινερ πάνω σε μια χορογραφία της για/και με τον Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ.



Το φετινό φεστιβάλ θα κλείσει με μια ελληνική παράσταση: Era poVera της Πατρίσιας Απέργη, που μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα εξέλιξε τη δουλειά της από πρωτόλεια σε ώριμη καλλιτεχνική γραφή. Η νέα δημιουργία της ομάδας της Αερίτες ερευνά το πώς λειτουργούν οι άνθρωποι μέσα στον αστικό λαβύρινθο των δρόμων. Η πόλη, το σώμα και οι μνήμες της, οι κατοικήσεις και τα φαντάσματά της, ο αγώνας επιβίωσης γίνονται το πρωτογενές υλικό της ομάδας. Οι μονάδες γίνονται σύνολο και η νέα ομάδα, καθρέφτης ενός κοινωνικού συνόλου, αναζητά τη φωνή της. Οι χοροί του δρόμου συναντούν τον σύγχρονο χορό, η απορία γίνεται οργή και η οργή βρίσκει το δρόμο της για να εκφραστεί: μια δυναμική παράσταση με καλλιτεχνική αλλά και πολιτική άποψη.

Δύο ακόμα ελληνικές συμμετοχές θα ανακοινωθούν σύντομα μαζί με τις παράλληλες εκδηλώσεις, που περιλαμβάνουν παραστάσεις, συναυλίες, προβολές, αφηγήσεις, μαθήματα χιπ χοπ και συζητήσεις με τους καλλιτέχνες και προσδίδουν στην πόλη την εορταστική ατμόσφαιρα ενός φεστιβάλ.

Παράλληλες εκδηλώσεις

Μια σειρά από παράλληλες εκδηλώσεις διανθίζει το πρόγραμμα των παραστάσεων προσδίδοντας παράλληλα στην πόλη τη γιορτινή ατμόσφαιρα του Φεστιβάλ.

Η μετάλλαξη του δημόσιου χώρου σε ποιητικό σημείο συνάντησης κοινού και ερμηνευτών είναι το στοίχημα που βάζει η γαλλική ομάδα Retouramont με την παράστασή της Cette immense intimité, όπου μια χορεύτρια θα εκτελέσει το σόλο της αιωρούμενη μπροστά στην πρόσοψη ενός κτιρίου. Η πρόσοψη λειτουργεί σαν μια τεράστια επιφάνεια προβολής, στην οποία οι κινήσεις της χορεύτριας προβάλλονται διογκωμένες σαν η ίδια να προσπαθεί ν’ αγγίξει το άπειρο.

Το DOBEDOBEDO είναι μια πρωτότυπη ιδέα της Τζένης Αργυρίου (ομάδα amorphy) και της Σοφίας Μαυραγάνη (ομάδα fingersix). Είναι ένα πλαίσιο συνθηκών, κάτι σαν παιχνίδι με κανόνες, στο οποίο καλλιτέχνες διαφορετικής τεχνικής, ηλικίας, αισθητικής και εμπειρίας προσκαλούνται να συνευρεθούν επί σκηνής. Χορευτές, ερμηνευτές, μουσικοί και φωτιστές σχεδιάζουν αυθόρμητα το κάθε τους βήμα σε μια τυχαία συνάντηση και συνθέτουν χωρίς πρόβα, στο εδώ και στο τώρα, μια μοναδική παράσταση. Για πρώτη φορά το DOBEDOBEDO θα γίνει στην Παραλία της Καλαμάτας, πάνω στην άμμο.

Την τελευταία μέρα του Εργαστηρίου της Πατ Κάττερσον (18/07), και αφού έχουν εμβαθύνει στις φιλοσοφικές, κινησιολογικές και ιστορικές αναφορές του Trio A, οι συμμετέχοντες θα παρουσιάσουν στο κοινό τις χορογραφικές συνθέσεις τους εμπνευσμένες από το Trio A και τον τρόπο σκέψης της Υβόν Ράινερ. Περισσότερες παράλληλες εκδηλώσεις θ’ ανακοινωθούν σύντομα.

Εκπαιδευτικές δραστηριότητες: Μάθε, παιδί μου, χορό!

Οι παραστάσεις του 18ου Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας πλαισιώνονται, όπως πάντα, από ένα σεμινάριο και δύο εργαστήρια υψηλής ποιότητας, τα οποία απευθύνονται σε επαγγελματίες και προχωρημένους σπουδαστές χορού, χορογράφους, δραματουργούς, σκηνοθέτες και περφόρμερ. Διδάσκουν ξεχωριστοί διεθνείς δάσκαλοι, οι οποίοι συνεργάζονται με τις πλέον καταξιωμένες ομάδες χορού στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ.

Σεμινάριο Σύγχρονου χορού: Ο Ισπανός Ινιάκι Αζπιγιάκα, χορευτής και δάσκαλος χορού, που έχει συνδέσει τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια το όνομά του με την ομάδα του Βιμ Βαντεκέυμπους, επισκέπτεται για δεύτερη φορά την Καλαμάτα για να διδάξει το σεμινάριο σύγχρονου χορού.
(*) Κόστος Συμμετοχής: 160€. Εγγραφή - προκαταβολή: 60€. Για εγγραφές και περισσότερες πληροφορίες, Εριφίλη Εφραιμίδου: 6973034771, [email protected]

Εργαστήρι Δραματουργίας: «Ο δραματουργός του χορού. Απαραίτητος!» με τη Lou Cope, καθηγήτρια στο Fontys Dansacademie στην Ολλανδία, συγγραφέα, δραματουργό και συνεργάτιδα του Αλαίν Πλατέλ, του Κουν Ωγκουστέινεν και του Σίντι Λάρμπι Τσερκάουι στο Babel(words), την περσινή μεγάλη επιτυχία του Φεστιβάλ. Η Λου Κόουπ υπόσχεται ένα συναρπαστικό ταξίδι στη δημιουργία μέσα σε πλαίσιο συνεργασίας, ακόμα και στους χορογράφους και σκηνοθέτες που δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν έναν δραματουργό.
(*) Κόστος Συμμετοχής: 80€. Εγγραφή - προκαταβολή: 30€. Για εγγραφές και περισσότερες πληροφορίες Χριστιάνα Γαλανοπούλου: 6972991055, [email protected]

Εργαστήρι Χορογραφίας: «To Τrio A της Yvonne Rainer» με την Pat Catterson, χορεύτρια, χορογράφο, δασκάλα χορού και στενή συνεργάτιδα της Υβόν Ράινερ. Θα διδάξει μια από τις πιο σημαντικές χορογραφίες στην ιστορία του σύγχρονου χορού, θα καθοδηγήσει όλους τους συμμετέχοντες ώστε την τελευταία μέρα να παρουσιάσουν στο κοινό τις χορογραφικές συνθέσεις τους εμπνευσμένες από το Trio A, και δώδεκα από τους συμμετέχοντες σε μια παράσταση μαζί της την επομένη.
(*) Κόστος Συμμετοχής: 150€. Εγγραφή - προκαταβολή: 50€. Για εγγραφές και περισσότερες πληροφορίες Χριστιάνα Γαλανοπούλου: 6972991055, [email protected]

Πληροφορίες σχετικά με τα εισιτήρια

Η ημερομηνία έναρξης της προπώλησης και οι τρόποι προαγοράς θα ανακοινωθούν σύντομα.

Τιμές εισιτηρίων:
- Για όλες τις παραστάσεις στο Αμφιθέατρο Κάστρου Καλαμάτας: 20,00 € & 12,00 € (φοιτητικό / μειωμένο & β΄ζώνη περιορισμένης ορατότητας στο Κάστρο)
- Για τις παραστάσεις στο Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Καλαμάτας: 15,00 € & 12,00 € (φοιτητικό / μειωμένο)
- Για την παράσταση της ομάδας Yelp dance co. στο Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Καλαμάτας: 10,00 € & 8,00 € (φοιτητικό / μειωμένο)
- Ειδική τιμή για όλες τις παραστάσεις, για τους συμμετέχοντες στο Σεμινάριο & τα Εργαστήρια του Φεστιβάλ.: 10,00 € 

Επιμέλεια: Ηρώ Κουνάδη

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

σχετικά άρθρα

SPONSORED LINKS

"Μια άδικη ειρήνη είναι προτιμότερη από έναν δίκαιο πόλεμο."

Κικέρων, Ρωμαίος ρήτορας & πολιτικός

  • 1952 - Ο Νικόλαος Πλαστήρας αναλαμβάνει Πρωθυπουργός της Ελλάδος

© 2002-2022 MEDIA2DAY

Managed Cloud by C2

v