«Επτά επί Θήβας»: Ο σκηνοθέτης Ανέστης Αζάς μιλά στο in2life

Με τηλεβόες και μικρόφωνα ανεβαίνουν οι «Επτά επί Θήβας» στο Θέατρο Αττικού Άλσους και ο Ανέστης Αζάς μιλά στο in2life για την ιδιαίτερη προσέγγισή του στην αισχύλεια τραγωδία και για τους λόγους που ασχολήθηκε με αυτή.
«Επτά επί Θήβας»: Ο σκηνοθέτης Ανέστης Αζάς μιλά στο in2life
της Μάνιας Ζούση

Όταν ρωτήσαμε τον νεαρό ταλαντούχο σκηνοθέτη Ανέστη Αζά, τι ήταν αυτό που τον γοήτευσε και τον έκανε να ασχοληθεί με την τραγωδία του Αισχύλου «Επτά επί Θήβας», απάντησε με ευθύτητα και αμεσότητα: «Το έργο δημιουργεί έναν συνειρμό με το σήμερα αντικατοπτρίζοντας μια εξαιρετικά κρίσιμη κατάσταση για την πόλη της Θήβας. Τα πράγματα κρέμονται από μια κλωστή και εναπόκεινται στην πολιτική ηγεσία του τόπου – τον τύραννο Ετεοκλή - αν θα σώσει την χώρα του. Και εκείνος επιλέγει να την εμπλέξει σε έναν εξοντωτικό εμφύλιο. Αυτό είναι μια υπενθύμιση που έρχεται από πάρα πολύ παλιά. Για αυτήν την υπενθύμιση ασχολήθηκα με το έργο».

Ο 34χρονος Αζάς, αν και υπήρξε βοηθός του Ντίμιτερ Γκότσεφ στους φεστιβαλικούς «Πέρσες» του Εθνικού Θεάτρου και συνεργάστηκε με τους Rimini Protocol στον Προμηθέα του Ηρωδείου, ασχολήθηκε πρώτη φορά με το αρχαίο ελληνικό δράμα, μετά την πρόταση του Δήμου Αθηναίων και του καλλιτεχνικού διευθυντή του φεστιβάλ αρχαίου δράματος, Γιάννη Μαργαρίτη. Έτσι ολόκληρο το καλοκαίρι σχεδίαζε με την ομάδα του «Projector», τις λεπτομέρειες για το ανέβασμα της παράστασης.

«Αποφασίσαμε από την αρχή να χρησιμοποιήσουμε την μετάφραση του Ιωάννη Γρυπάρη, που είναι η παλιά κλασσική μετάφραση η οποία ίσως σε κάποιους φανεί κάπως παρωχημένη, αλλά πρόκειται για συνειδητή επιλογή, καθώς ο Γρυπάρης με τις ομοιοκαταληξίες και τις προτάσεις, όσον αφορά στο μέτρο του στίχου, έχει κάνει μια πολύ σοβαρή προσπάθεια να μεταδώσει στην δημοτική κάτι από το μέτρο της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας. Και εμείς προσπαθήσαμε να κάνουμε μια μουσική παράσταση, δουλεύοντας με τηλεβόα, μικρόφωνα, σιωπές και ατμόσφαιρες , με τον ήχο που γίνεται δράση, με λέξεις σαν μουσική».

- Πώς ήταν αυτή η πρώτη σκηνοθετική σχέση και προσέγγιση με το αρχαίο δράμα, τι κέρδισες και τι κράτησες ;
- Είναι ένα αρκετά γνώριμο είδος και υλικό, αρκεί κάποιος να αφήσει στην άκρη το δέος και την συστολή που υπάρχει για αυτό, καθώς είναι επίφοβο κάτι τέτοιο να σε μπλοκάρει. Αυτά τα κλασσικά κείμενα είναι ανοιχτά στην ερμηνεία.

Ο μύθος

Ο Οιδίποδας, μόλις μαθαίνει ότι σκότωσε τον πατέρα του και παντρεύτηκε την μητέρα του κάνοντας μαζί της παιδιά, αυτοεξορίζεται φεύγοντας από την Θήβα και δίνει την εξουσία στους δυο γιούς του, τον Ετεοκλή και τον Πολυνείκη, με την συμφωνία να διοικούν την πόλη έναν χρόνο ο ένας και έναν ο άλλος. Μόλις περνά ο πρώτος χρόνος, ο Ετεοκλής αρνείται να παραχωρήσει την εξουσία στον αδελφό του , με αποτέλεσμα ο Πολυνείκης να εκστρατεύσει εναντίον του - με στρατό από το Άργος - διεκδικώντας με τα όπλα την εξουσία. Αυτή την στιγμή ενός εμφυλίου πολέμου διαχειρίζεται το έργο του Αισχύλου. Παρακολουθούμε πώς αυτή η χώρα φτάνει στην καταστροφή και διαλύεται και οι δυο βασιλιάδες της πέφτουν νεκροί. Σε αυτό το σημείο αρχίζει και η επόμενη σύγκρουση του κύκλου που είναι η ιστορία της Αντιγόνης.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
«Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου
Μετάφραση: Ιωάννης Γρυπάρης
Σκηνοθεσία: Ανέστης Αζάς -ομάδα «Projector».
Σκηνογραφία/ Κοστούμια: Γιώργος Κολιός
Δραματουργική συνεργασία: Κατερίνα Κωνσταντινάκου, Φωτογραφίες προγράμματος: Πρόδρομος Τσινικόρης, Εργαστήριο κινησιολογίας: Άννα Τζάκου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Γεωργία Ψυχογυιού
Φωτισμοί: Δημήτρης Κουτάς
Διανομή:Ετεοκλής: Θανάσης Δόβρης, Κατάσκοπος: Γιάννης Λάζαρης, Χορός: Σύρμω Κεκέ, Ρόζα Προδρόμου.

14 και 15 Σεπτεμβρίου

Θέατρο Αττικού Άλσους ( είσοδος από την οδό Καρπενησιώτη επί του περιφερειακού Γαλατσίου)
Διάρκεια: 75΄
Γενική είσοδος: 10€

Εισιτήρια προπωλούνται στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, Ακαδημίας 50, στάση Μετρό Πανεπιστήμιο, τηλ.: 210 36 12 920 & στην "Τεχνόπολις" του Δήμου Αθηναίων, Πειραιώς 100 - Γκάζι, στάση Μετρό Κεραμεικός, τηλ.: 210 34 75 518, καθημερινά 10.00 – 17.00 και στο Θέατρο του Αττικού Άλσους 18.30 – 21.00 την ημέρα της παράστασης.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v