Ο κατά φαντασίαν ασθενής: O υποχόνδριος Αργκάν ζει στο σήμερα

Μετά από δύο sold out παραστάσεις στο Ηρώδειο, ο "κατά φαντασίαν ασθενής" του Γιάννη Μπέζου με τον εξαιρετικό του θίασο περιοδεύει ανά την Ελλάδα, χαρίζοντας γέλιο αλλά και προβληματισμό για την επικαιρότητα του Μολιέρου.
Ο κατά φαντασίαν ασθενής: O υποχόνδριος Αργκάν ζει στο σήμερα
της Κατερίνας Σφοντούρη

Περιοδεία ανά την Ελλάδα πραγματοποιεί «Ο κατά φαντασίαν ασθενής» του Μολιέρου, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μπέζου και με πρωταγωνιστή τον ίδιο. Η λαϊκή κωμωδία του γάλλου συγγραφέα, που πρωτοπαίχηκε το 1673 κι αποτελεί το κύκνειο άσμα του, διατηρεί τη διαχρονικότητά της «αγγίζοντας» τον μέσο Έλληνα θεατή.

Δυο λόγια για το έργο
Απόλυτα εξαρτημένος από τους γιατρούς και τα φάρμακα, ο Αργκάν δεν κάνει βήμα χωρίς αυτούς παρόλο που στην πραγματικότητα δεν πάσχει. Επίμονος, «αγύριστο κεφάλι», δεν ακολουθεί τις υποδείξεις των γιατρών κι εκείνοι βρίσκουν την ευκαιρία να τον εκμεταλλευτούν. Ζει με την δεύτερη σύζυγό του, η οποία επίσης θέλει να τον εκμεταλλευτεί λόγω της περιουσίας του. Ο Αργκάν, θέλει να παντρέψει την κορούλα του, Ανζελίκ φυσικά με έναν γιατρό, εκείνη όμως είναι ερωτευμένη με τον «αλήτη» Κλεάνθη. Από την πλευρά τους, η Τουανέτ (υπηρέτρια του Αργκάν) και ο αδερφός του, Μπεράλντ υποψιάζονται τις κακόβουλες κινήσεις των γιατρών και της συζύγου και σπεύδουν να...«νεκραναστήσουν» τον Αργκάν. Έτσι, θα καταφέρουν να αποδείξουν ποιος πραγματικά τον αγαπάει και ποιος του είναι πιστός...

Ο Μολιέρος στο σήμερα
Δημοφιλέστατος κι αγαπητός στο ευρύ κοινό, ο Μολιέρος φτάνει στις μέρες μας να μετράει πλήθος θεατρικών παρουσιάσεων επί σκηνής. Τα θέματα που τον απασχόλησαν άλλωστε τότε, δεν παύουν να θεωρούνται επίκαιρα. Η ιατρική σοβαροφάνεια μάς κατακλύζει, όλοι θεωρούνται γνώστες ιατρικών θεμάτων. Από την άλλη, οι αδύναμοι χαρακτήρες που πέφτουν εύκολα στην παγίδα των επιτήδειων και η αγωνία για το θάνατο ηχεί στο μυαλό πολλών. Λίγο η υποχονδρία, λίγο η απληστία και οι προλήψεις συνθέτουν ένα σκηνικό που με μαεστρία αποτυπώνει ο κορυφαίος γάλλος συγγραφέας.

Μέσα όμως από τους κωμικούς διαλόγους διακρίνεται και μία γελοιοποίηση της αδυναμίας που φτάνει στο σημείο να γίνεται πικρία, όταν ο Αργκάν συνειδητοποιεί τα κίνητρα της ίδιας του της συζύγου. Όταν το όνειρο γκρεμίζεται, όταν η εμπιστοσύνη δεν υπάρχει πια και οι σχέσεις συντηρούνται μόνο και μόνο για χάρη των χρημάτων.

Η παράσταση
Μία εντελώς εκσυγχρονισμένη εκδοχή της Μολιερικής κωμωδίας, είναι «Ο κατά φαντασίαν ασθενής» του Γ. Μπέζου. Κι αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στην πανέξυπνη μετάφραση του Ερρίκου Μπελιέ, η οποία μιλά τη γλώσσα του σύγχρονου Έλληνα. «Πατώντας» σε αυτή, ο Γ. Μπέζος κατάφερε να γίνει λίγο ο «γατούλης» της ιστορίας. Υπερβολικός ως προς τις φοβίες του, αναζητά συνεχώς τη φροντίδα και την προστασία των γύρω του. Οι ανασφάλειές του τονίζονται άλλωστε και μέσα από τη σχέση του με τη δυναμική υπηρέτρια Τουανέτ. Στον ρόλο αυτό συναντούμε τη Ναταλία Τσαλίκη. Ευέλικτη, σπιρτόζα και με ωραία κίνηση κινεί τα νήματα της ιστορίας του Αργκάν.

Ο Αλμπέρτο Φάις σχηματίζει έναν Κλεάνθη που «πολεμάει» για να αποκτήσει τη γυναίκα της ζωής του. Το άλλο του μισό, η Ανζελίκ (Έμιλυ Κολιανδρή) είναι απλώς μια συμπαθητική παρουσία. Η Γιάννη Παπαγεωργίου όμως, ως Λουιζόν (αδερφή της Ανζελίκ), μεταδίδει τη ζωντάνια που έχει επί σκηνής κι ενώ ο ρόλος της είναι περιορισμένος, αποτελεί ένα από τα δυνατά σημεία της παράστασης.

Ευφάνταστο το σκηνικό της Μαργαρίτας Χατζηιωάννου. Τεράστια, πολύχρωμα χάπια στέκουν πάνω από το κεφάλι του Αργκάν, υπενθυμίζοντάς του κάθε φορά το υποτιθέμενο πρόβλημά του. Ένα αναπηρικό αμαξίδιο για να κινείται ο αδύναμος Αργκάν κι ένα σούπερ μοντέρνο σαλόνι συμπληρώνουν το σκηνικό. Οι φωτισμοί του Ανδρέα Μπέλλη υπογραμμίζουν τα δυνατά vibes στον ρυθμό των οποίων κινείται η μοντέρνα παράσταση.

Φεύγοντας
Περιττά τα χορευτικά καμώματα των ηθοποιών, περισσότερο κούραζαν παρά προσέθεταν κάτι στο ρυθμό της παράστασης. Μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση του Μολιερικού έργου, η οποία προσφέρει ιδέες για σύγχρονες αναγνώσεις σπουδαίων, κλασικών έργων.

INFO: Ο κατά φαντασίαν ασθενής του Μολιέρου

Περιοδεία
21-22/7: Βεάκειο Θέατρο, Πειραιάς
23-24/7: Αρχαίο Ωδείο – Φεστιβάλ Πάτρας
25/7: Ίλιδα (Πύργος)
27-28/7: Κέρκυρα
29/7: Ιωάννινα
30/7: Πρέβεζα
2/8: Δίον ή Αλεξανδρούπολη
3/8: Αλεξανδρούπολη
4/8: Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων – Φεστιβάλ Φιλίππων
5/8: Σίβηρη (Χαλκιδική)


Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v