ΤΕΧΝΕΣΘΕΑΤΡΟ - ΧΟΡΟΣ

Το Γάλα: Αναζητώντας μιαν καλύτερη ζωή στην Ελλάδα

Ένα έργο σκληρό, βίαιο και συνάμα τρυφερό, τέσσερις έξοχες ερμηνείες και μια νά σκηνοθετική προσέγγιση από την Άννα Βαγενά είναι η συνταγή της επιτυχίας της παράστασης Το Γάλα που ανεβαίνει για τρίτη συνεχή χρονιά σε αθηναϊκή σκηνή.

Το Γάλα: Αναζητώντας μιαν καλύτερη ζωή στην Ελλάδα

της Κατερίνας Σφοντούρη

Δυο λόγια για την υπόθεση: Η Ρήνα μαζί με τα δυό της αγόρια, τον Αντώνη και τον Λευτέρη, μεταναστεύουν από την Τυφλίδα στην Ελλάδα, αναζητώντας μιαν καλύτερη ζωή. Οι συνθήκες δεν είναι οι καλύτερες για τους τρεις μετανάστες. Τα προβλήματα που καλούνται να αντιμετωπίζουν είναι πολλά και σοβαρά. Ο Λευτέρης πάσχει από σχιζοφρένεια και δεν δέχεται καμία θεραπευτική αγωγή. Η κοινωνική ένταξη είναι επίσης ένα μείζον θέμα για την οικογένεια και κυρίως για τον Λευτέρη. Τίποτα δεν είναι απλό και το μυαλό της Ρήνας βασανίζεται από ενοχές. Η αδυναμία που δείχνει προς τον Λευτέρη, προέρχεται από το γεγονός ότι δεν γεύτηκε ποτέ το παιδί της το μητρικό γάλα.

Ο Αντώνης, από την άλλη πλευρά, ως μεγαλύτερος γιος έχει μάλλον προσαρμοστεί καλύτερα στις συνθήκες. Εργάζεται και σύντομα θα παντρευτεί την ευκατάσταση Ελληνίδα Νατάσα. Θα ανήκει πλέον στους «γκριέκι», που τόσο ήθελε η Ρήνα. Η κατάσταση του Λευτέρη όμως είναι πλέον εκτός ελέγχου και ο Αντώνης, μόνος, θα πρέπει να λάβει σοβαρές αποφάσεις.

Η παράσταση: Ύστερα από δύο άκρως επιτυχημένες σαιζόν στη «Νέα Σκηνή» του Εθνικού Θεάτρου, το πολυβραβευμένο «Γάλα» του νεοέλληνα θεατρικού συγγραφέα Βασίλη Κατσικονούρη συνεχίζει και φέτος να αφηγείται τις ιστορίες των τριών μεταναστών. Το πολυβραβευμένο κείμενο ανεβαίνει σε νέα σκηνοθεσία και διανομή, στο θέατρο «Κατερίνα Βασιλάκου» (αφού πλέον το θέατρο «Μεταξουργείο» δεν επαρκούσε για να χωρέσει τους θεατές που ήθελαν να παρακολουθήσουν την παράσταση).

Ο Βασίλης Κατσικονούρης, ίσως ο πιο πολλά υποσχόμενος θεατρικός συγγραφέας της εποχής μας, γράφει το «Γάλα», ένα έργο σκληρό, βίαιο και συνάμα τόσο τρυφερό. Βάζοντας την Ρήνα, τον Λευτέρη και τον Αντώνη στη θέση των μεταναστών, αφηγείται γεγονότα πολύ οικεία στον σύγχρονο Έλληνα. Οι δυνατές στιχομυθίες και το ανεβοκατέβασμα των τόνων σε ένα φόντο «μιζέριας» αντανακλούν τις συνθήκες που πρέπει να αντιμετωπίσουν όσοι μεταναστεύουν σε έναν τόπο ξένο, που κανείς δεν τους γνωρίζει και που, ίσως, δεν θα ήθελε ποτέ να τους μάθει.

Η Άννα Βαγενά αγγίζει σκηνοθετικά το «Γάλα», ανασύροντας μνήμες σε πολλούς μετανάστες. Βάζει τους τέσσερις ήρωες να ζήσουν τις έντονες στιγμές τους με φόντο το έξοχο σκηνικό που δημιούργησε ο Γιάννης Βάμβουρας (πάνω σε μια ιδέα της Α. Βαγενά). Σημύδες από το βουνό Balkan της Βουλγαρίας επιστρατεύτηκαν για να πλαισιώσουν το φτωχικό σπίτι της οικογένειας. Με μουσικές παρεμβάσεις προερχόμενες από την Ρωσία και τους έξοχους φωτισμούς του Αλέκου Αναστασίου, η ατμόσφαιρα γίνεται πιο έντονη. Πιο έντονα γίνονται και τα συναισθήματά μας.

Στην περίπτωση του έργου του Β. Κατσικονούρη, η κατάσταση επιδεινώνεται όταν στην οικογένεια των μεταναστών συμπεριλαμβάνεται και ο ψυχικά άρρωστος Λευτέρης. Την μητέρα του, Ρήνα, υποδύεται η Άννα Βαγενά, η οποία μοιάζει να έχει αγαπήσει πραγματικά το κείμενο. Μπαίνει κυριολεκτικά στο πετσί του ρόλου και μεταμορφώνεται σε μία δυναμική Ρήνα που παλεύει για να έχουν τα παιδιά της ένα καλύτερο μέλλον στην Ελλάδα. Ο ρόλος της είναι ιδιαίτερος, απαιτείται εμπειρία από την ηθοποιό και ικανότητα στον χειρισμό της γλώσσας. Η Α. Βαγενά καταφέρνει να ταυτιστεί με την Ρήνα, χωρίς, τουλάχιστον τις περισσότερες φορές, να είναι υπερβολική. Συγκλονίζει το κοινό, το οποίο την καταχειροκροτεί, ιδίως όταν δίνει τελικά μητρικό γάλα στον Λευτέρη της. Πρόκειται για πραγματικά όμορφη σκηνή.

Ο Λευτέρης, όπως δηλώνει και το όνομά του, θέλει να παραμείνει ελεύθερος. Δεν θέλει ή δεν μπορεί να συμβιβαστεί με τις νέες συνθήκες. Η Ελλάδα δεν του αρέσει, συνεχώς σκέφτεται την ζωή στην Τυφλίδα. Είναι και αυτή η ψυχική αρρώστια που τον βασανίζει, που δεν τον αφήνει να σκεφτεί ξεκάθαρα. Δεν θέλει να απογαλακτιστεί, επιζητεί την μάνα του συνεχώς. Ο Αλέξανδρος Μπαλαμώτης στον δύσκολο ρόλο του Λευτέρη, εμπνέει την συμπάθεια απέναντι στο κοινό. Μας βοηθά να καταλάβουμε πτυχές των ανθρώπων που πάσχουν από σχιζοφρένεια και μας μεταφέρει στον «κόσμο» του. Ένας κόσμος τόσο ιδιαίτερος και τρυφερός.

Στον αντίποδα του Λευτέρη συναντούμε τον Στέφανο Κοσμίδη, ως Αντώνη. Μεγαλύτερος σε ηλικία, υγιής και έτοιμος να γίνει Έλληνας, πιστεύει ότι πλέον αποτελεί κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας. Ο Σ. Κοσμίδης, ώριμος και συγκροτημένος, πλάθει τον Αντώνη με συνέπεια και καθαρότητα.

Την μέλλουσα σύζυγο του Αντώνη υποδύεται έξοχα η Ανθή Κόκκινου. Η Νατάσα της είναι αθώα, νέα κοπέλα δίχως προβλήματα, η οποία όμως έρχεται αντιμέτωπη με μία κατάσταση τόσο δυσάρεστη. Η Α. Κόκκινου είναι μία νότα χαράς και αισιοδοξίας στο ζοφερό κλίμα του μικρού σπιτιού της οικογένειας των μεταναστών.

Τελικά: Η παράσταση αγγίζει τις ψυχές των θεατών που σηκώνονται ενθουσιασμένοι και αναφωνούν «μπράβο». Μία εξαιρετικά σοβαρή δουλειά κι ένα έργο που αφορά όλους μας. Στα συν το πλήρως διαφωτιστικό πρόγραμμα.

Tip: Εξασφαλίστε από νωρίς τις θέσεις σας στο θέατρο, με τηλεφωνική κράτηση (210 3467735) ή μέσω internet στην ιστοσελίδα http://www.theaterdiadromi.gr .

INFO: Το Γάλα του Βασίλη Κατσικονούρη
Θέατρο Βασιλάκου-Κεντρική Σκηνή, Προφήτη Δανιήλ 3 και Πλαταιών, Κεραμεικός, τηλ.: 210 3467735
Παραστάσεις: απογευματινή Σάββατο 18:00, Κυριακή 19:00, βραδινή Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο 21:00
Τιμές: Σάββατο 25 €, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Κυριακή 22 €, φοιτητικό 15 €
Διάρκεια: 120 ΄

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

"Φίλους κτίζε και μη χρήματα."

Αίσωπος

  • 1837 - Πεθαίνει ο βασιλιάς της Βρετανίας Γουλιέλμος Δ΄ και στο θρόνο τον διαδέχεται η Βικτώρια.
    1938 - Δημιουργείται η σημαία της Αργεντινής.
    1962 - Το ΚΚΕ αποκαθιστά τον Άρη Βελουχιώτη, τον οποίο είχε «καταδικάσει» το 1945.

© 2002-2019 MEDIA2DAY