Megaron Concerto σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση

Την πρώτη παγκόσμια εκτέλεση του Megaron Concerto του Nikita Koshkin, που γράφτηκε το 2005, έπειτα από παραγγελία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν οι επισκέπτες του Μεγάρου στις 27 Μαρτίου 2006, στην Αίθουσα Φίλων της Μουσικής. Την ερμηνεία της σολίστ Έλενας Παπανδρέου πλαισιώνει η Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής.
Megaron Concerto σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση

Ένα ολοκαίνουργιο κοντσέρτο για κιθάρα, παραγγελία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, το Megaron Concerto του Ρώσου Nikita Koshkin, θα ακουστεί σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση, τη Δευτέρα 27 Μαρτίου, στις 8:30 το βράδυ, στην Αίθουσα Φίλων της Μουσικής.

Η δημιουργία του οφείλεται στον Αλέξανδρο Μυράτ και την Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής που θα το ερμηνεύσουν πλαισιώνοντας την διακεκριμένη ελληνίδα σολίστ Έλενα Παπανδρέου, στην οποία και είναι αφιερωμένο.

Με την κιθάρα σε πρωταγωνιστικό ρόλο, στο τετραμερές αυτό κοντσέρτο, ο Κόσκιν εξερευνά τις ποικίλες δυνατότητες του οργάνου.

Το σολιστικό μέρος του έργου απαιτεί ιδιαίτερες ικανότητες και αισθαντικότητα από τον ερμηνευτή που στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν είναι άλλος από την εξαίρετη κιθαρίστα Έλενα Παπανδρέου με την οποία ο Κόσκιν διατηρεί φιλία χρόνων• απόδειξη το γεγονός ότι της έχει αφιερώσει, ήδη, δύο ακόμη συνθέσεις του (μία Σονάτα και το έργο ”Κυπάρισσος”), ενώ η ίδια έχει ηχογραφήσει ένα ολόκληρο δίσκο ακτίνας με έργα του για τη σουηδική εταιρεία Bis.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει όμως, και το υπόλοιπο πρόγραμμα που θα παρουσιάσει η Καμεράτα, καθώς περιλαμβάνει αποκλειστικά έργα σύγχρονων συνθετών: Bernard Hermann, Craig Armstrong και Philip Glass.

To πρώτο έργο της συναυλίας ανήκει στον πολυβραβευμένο συνθέτη Μπέρναρντ Χέρμαν. Γεννημένος στην Αμερική το 1911, ο Χέρμαν έγινε γνωστός στο ευρύ κοινό, για τη μουσική που συνέθεσε για ταινίες–σταθμούς στην ιστορία του κινηματογράφου, όπως ο Πολίτης Κέιν, Ψυχώ Ταξιτζής, κ.α. Παράλληλα, συνέθεσε μουσική για τηλεοπτικές σειρές, κινούμενα σχέδια, ντοκιμαντέρ, την όπερα Ανεμοδαρμένα Ύψη, την καντάτα Μόμπυ Ντικ κλπ.

Το έργο του, Ψυχώ-Σουίτα για Ορχήστρα Εγχόρδων γράφτηκε το 1960, για την ομώνυμη ταινία του Άλφρεντ Χίτσκοκ. Ο Χέρμαν, αξιοποιώντας τις δυνατότητες όλων των εγχόρδων δημιούργησε μία μουσική πολύ εντυπωσιακή, η οποία, αναμφισβήτητα, συνέβαλε στην επιτυχία της ταινίας.

Εναρμονισμένη με τις διαφορετικού περιεχομένου σκηνές και σε απόλυτη συνάρτηση με τις εκάστοτε ψυχολογικές καταστάσεις των πρωταγωνιστών, η μουσική παρουσιάζει υφολογικές εναλλαγές που φτάνουν σε έντονα συγκινησιακά σημεία.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η μουσική που συνοδεύει την κλασσική σκηνή στο ντους, όπου η επαναλαμβανόμενη χρήση έντονων συγχορδιών δημιουργεί μία από τις πιο τρομακτικές ”στιγμές” στην ιστορία του κινηματογράφου.

Το τρίτο έργο της συναυλίας ανήκει στο Σκοτσέζο συνθέτη Κραιγκ Άρμστρονγκ. Μουσική προσωπικότητα με πολλαπλές ιδιότητες -συνθέτης, ενορχηστρωτής και διασκευαστής-, ο Άρμστρονγκ έχει ασχοληθεί με πολλά και ποικίλα είδη μουσικής στη μακρόχρονη καριέρα του: από κλασσική μουσική, την οποία και σπούδασε στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου, έως ποπ και από τζαζ έως ηλεκτρονική μουσική, και μουσική για κινηματογράφο.

Η μουσική που συνέθεσε για ταινίες, όπως ”Ρωμαίος και Ιουλιέττα”, ”Μουλέν Ρουζ” και τελευταία, για την ταινία ”Ρέι”, του έχουν προσφέρει διεθνή αναγνώριση και πολλές διακρίσεις.

Η Καμεράτα θα ερμηνεύσει το κομμάτι Slow Movement για Ορχήστρα Εγχόρδων, ένα θλιμμένο και συγκινητικό μουσικό θέμα, από το σάουντρακ της ταινίας ”Ρωμαίος και Ιουλιέττα”.

Το τελευταίο έργο της συναυλίας ανήκει στον παραγωγικότατο και συνάμα πολυδιάστατο συνθέτη, Φίλιπ Γκλας, στην εργογραφία του οποίου συγκαταλέγονται όπερες, ορχηστρικά έργα, μουσική για θέατρο, κινηματογράφο, χορό κ.λ.π.

Η Συμφωνία αρ.3 γράφτηκε το 1995, κατόπιν παραγγελίας του ιδρύματος Βυρτ για την Ορχήστρα Δωματίου της Στουτγκάρδης, η οποία και το ερμήνευσε σε πρώτη εκτέλεση το Φεβρουάριο του ίδιου χρόνου στη Βυρτεμβέργη.

Ο Φίλιπ Γκλας χρησιμοποιώντας διαφορετικές τεχνικές, όπως το πιτσικάτο, τη φόρμα σακόν (chaconne) κ.α. δημιούργησε ένα έργο–αμάλγαμα παλαιών, αλλά και νεωτεριστικών στοιχείων, με διαφορετικά μουσικά θέματα και πολλές ρυθμικές εναλλαγές στο καθένα από τα τέσσερα μέρη του.

Διευθύνει ο μόνιμος μαέστρος της Καμεράτα, Αλέξανδρος Μυράτ.

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Βασ. Σοφίας και Κόκκαλη, τηλ.: 210 7282333.

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v