Ο αγνώριστος Νιλ Τζόρνταν… βρικολακιάζει και μας δίνει μια κενή και αρκετά αδιάφορη ανάγνωση του βαμπιρικού μύθου.
Παλαιότερο των 360 ημερών
του Λουκά Τσουκνίδα
Αν σας έλειψαν οι βρυκόλακες, απέθαντοι, καταραμένοι να ζούν σε μια ατέρμονη λούπα μέσα στο χρόνο, αλλά και γοητευτικοί ρομαντικοί ήρωες, παγιδευμένοι σε έναν φαύλο κύκλο μεταξύ ανθρώπινης υπόστασης και κτηνώδους φύσης, τότε έχω καλά νέα. Το όμορφο μα κενό και υπερφίαλο “Byzantium” του Νιλ Τζόρνταν θα γεμίσει το κενό, μαζί με μια γερή δόση λυρισμού και μερικές σφαγές για γαρνιτούρα.
Η υπόθεση
Η Έλενορ και η Κλάρα, είναι δύο γυναίκες-βαμπίρ παγιδευμένες στην ηλικία στην οποία υπέστησαν τη μεταμόρφωση, που ζουν κυνηγημένες από μια μυστηριώδη αδελφότητα ομοειδών τους ανδρών. Για να επιβιώσουν οικονομικά, η Κλάρα πουλά το κορμί της και τρέφεται με ανθρώπους του περιθωρίου. Την ίδια στιγμή, η Έλενορ τρέφεται μόνο με ανθρώπους προχωρημένης ηλικίας που επιλέγουν να πεθάνουν απ' τα χέρια της. Όταν ο κλοιός σφίγγει για ακόμη μια φορά γύρω τους, οι δυο γυναίκες πηγαίνουν σε μια παραθαλλάσια κωμόπολη για να κάνουν μια νέα αρχή...
Η κριτική
Σε μια εποχή που αναρωτιέμαι αν υπάρχει κάτι πιο χιλιοφορεμένο και ταλαιπωρημένο απ' τους βρυκόλακες, δε γνωρίζω αν ο σκοπός του Τζόρνταν ήταν η “ανανέωση του βαμπιρικού μύθου” ή να διατυπώσει ένα ακόμη σχόλιο πάνω στο σεξιστικό του χαρακτήρα που μοιραία θα ξεχαστεί μπροστά στη διαχρονική γοητεία του αυθεντικού. Το “Byzantium” —τίτλος που, εκτός απ' τη χρήση του εντός του σεναρίου, υποδηλώνει και το χρόνο που βαραίνει πάνω στους χαρακτήρες και την κατάστασή τους— μοιάζει τελικά με μια απόπειρα να ειπωθεί μια ακόμη “ψαγμένη” ιστορία ανακατεύοντας χιλιοειπωμένα βαμπιρικά κλισέ, απ' την αντιπαράθεση της “ηθικής” έναντι της αμοραλιστικής παρασιτικής επιβίωσης μέχρι την ιδιαίτερη κλίση στις τέχνες των πιο ευαίσθητων απ' αυτούς τους αιμοσταγείς συνανθρώπους μας.
Βλέποντάς το, δεν μπόρεσα να μη θυμηθώ εκείνη την, βιαίως κατεβασμένη μετά από μια σύντομη πορεία σε σκηνή off-Gazi, ροκ όπερα του Γιάννη Φλωρινιώτη με τον προφανή τίλο “Flory Horror Show”. Η εκδοχή του βαμπιρικού μύθου που ο αειθαλής διασκεδαστής σκαρφίστηκε τότε, ήθελε τον ίδιο, ως βαμπίρ, να ανεβαίνει στη Γη απ' το σκότος του Άδη για να βρει την θνητή αγαπημένη του και να μένει εμβρόντητος μπροστά στα δεινά που οι άνθρωποι υποβάλλουν εαυτούς (δηλαδή πόλεμοι κλπ.), δυσαρέσκεια που εξέφραζε μελωδικά με ένα επικό τραγούδι γραμμένο για την περίσταση. Όχι ότι ο Τζόρνταν συγκρίνεται με τον Φλωρινιώτη, ούτε η Τζέμα Άρτερτον με το Γωγουλίνι κι η Σίρσα Ρόναν με την Αννούλα...
Απλώς, όταν τόσο συγκεκριμένα σχήματα όπως είναι οι χαρακτήρες των ρομαντικών ιστοριών τρόμου γίνονται θέμα ψυχανάλυσης αντί για εργαλεία αφήγησης, ο δημιουργός και μαζί του εμείς χτυπάμε πολύ γρήγορα βράχο. Οι χαρακτήρες αυτοί έχουν πεπερασμένο βάθος, δεδομένο ιστορικό και εξυπηρετούν συγκεκριμένου τύπου εξιστορήσεις και μεταφορές. Ο Γιάννης Φλωρινιώτης επέλεξε να χρησιμοποιήσει τον βρυκόλακα ως επισκέπτη απ' τον Κάτω Κόσμο, κάποιον που δικαιούται να συγκρίνει την κόλαση με την επίγεια ζωή και με το σοκ του να μας οδηγήσει σε μια συνειδητοποίηση ότι δεν πάμε καθόλου καλά ως είδος, πριν χορέψουμε εκστατικά με τις γνωστές επιτυχίες του ξερκίζοντας μακριά το “κακό”.
Για τον Τζόρνταν, η Κλάρα ήταν πόρνη όταν μεταμορφώθηκε, άρα ως πόρνη θα συνεχίσει να ζει, ενώ η Έλενορ ήταν στις καλόγριες και ως κοσμοκαλόγρια θα περάσει τους αιώνες που έρχονται. Και οι δυο καταδιώκονται επειδή είναι γυναίκες και τόλμησαν να “σπάσουν τον κώδικα” των ομοειδών τους και της πατριαρχικής, αυστηρών αρχών αδελφότητάς τους. Η Κλάρα έγινε πόρνη στα χέρια ενός διεφθαρμένου στρατιωτικού και παρτ-τάιμ νταβατζή, ενώ η Έλενορ βρέθηκε στις καλόγριες επειδή η μητέρα της δε μπορούσε να τη μεγαλώσει. Η μοίρα που οι άντρες έφτιαξαν γι' αυτές δεν αλλάζει ούτε όταν η Κλάρα παίρνει τη ζωή τους στα χέρια της και τις κάνει “αθάνατες”.
Μέχρι εδώ καλά, αλλά το υπόλοιπο είναι ένα αποτέλεσμα συγκεχυμένο όπου οι λογοτεχνικού ύφους πρόζες μπλέκονται με σκηνές καρτουνίστικης βίας, επεξηγηματικά φλας-μπακ, προχειρογραμμένους χαρακτήρες και ένα άνευρο ρομάντσο το οποίο δε ζεσταίνει στο ελάχιστο την ψυχρή, θανατερή ατμόσφαιρα του φιλμ. Η Σίρσα Ρόναν είναι αναμενόμενα καλή, αλλά δεν ξέρω αν τη συμφέρει να παίζει διαρκώς τόσο ψυχρούς, απονευρωμένους χαρακτήρες, ενώ η Τζέμα Άρτερτον δεν πείθει παρά μόνο για τον αισθησιασμό της. Οι υπόλοιποι απλώς εμφανίζονται.
Το “Byzantium” είναι ακόμη μια αδιάφορη ταινία με βρυκόλακες.
Βγαίνουν ακόμη:
Η περιπέτεια με γρήγορα αυτοκίνητα και ατρόμητους οδηγούς “Need for Speed”, το γαλλικό δράμα “Grand Central”, η ταινία κινουμένων σχεδίων “The Lego Movie” και το ντοκιμαντέρ του Στέλιου Κούλογλου “Η Νονά” .
Όλες οι Ταινίες
100 χρόνια από τον Οδυσσέα
Ντοκιμαντέρ
Back to Black
Δράμα
Demon Slayer: Kimetsu No Yaiba - To the Hashira Training (με υπότιτλους)
Δράσης
Dune: Μέρος δεύτερο
Δράσης
Ghostbusters: Η αυτοκρατορία του πάγου
Περιπέτεια
Kung Fu Panda 4 (μεταγλωττισμένη)
Δράσης
Playtime
Κωμωδία
Shayda
Δράμα
Spy x Family Code: White (με υπότιτλους)
Δράσης
Stop making sense
Ντοκιμαντέρ
Take a Trip
Ντοκιμαντέρ
Top Gun: Maverick
Δράσης
Αγνωστοι μεταξύ μας
Φαντασίας
Αγρια νερά
Θρίλερ
Αμπιγκέιλ
Θρίλερ
Ανατομία μιας πτώσης
Αστυνομική
Αντίλαλος
Ντοκιμαντέρ
Απαγορευμένα παιχνίδια
Κωμωδία
Αρθουρ ο βασιλιάς
Περιπέτεια
Γκάρφιλντ: Γάτος με πέταλα (με υπότιτλους)
Περιπέτεια
Γκάρφιλντ: Γάτος με πέταλα (μεταγλωττισμένη)
Περιπέτεια
Γκοτζίλα x Κονγκ: Η νέα αυτοκρατορία
Δράσης
Δύο δάχτυλα μέλι 2
Κωμωδία
Εμφύλιος πόλεμος
Δράσης
Ενα ταξίδι για πάπιες (μεταγλωττισμένη)
Δράσης
Ένας προφήτης, μα τι προφήτης
Κωμωδία
Ζώνη ενδιαφέροντος
Δράμα
Η αρπαγή
Δράμα
Η κιβωτός του Νώε (μεταγλωττισμένη)
Περιπέτεια
Η Μία και εγώ: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
Περιπέτεια
Η περιπέτεια
Δράμα
Η Χίμαιρα
Περιπέτεια
Λατρεύω να σε μισώ
Κωμωδία
Μάμα Γκλόρια
Δράμα
Μη μου λες ψέματα
Δράμα
Μην ανοίγεις την πόρτα
Φαντασίας
Ο κασκαντέρ
Δράσης
Ο καταδικασμένος
Δράμα
Ο Μύλος και ο σταυρός
Δράμα
Ο Χάρι Πότερ και η Κάμαρα με τα Μυστικά
Δράσης
Ο Χάρι Πότερ και η Φιλοσοφική Λίθος
Δράσης
Ο χορός των φαντασμάτων (μεταγλωττισμένη)
Κωμωδία
Οι αντίπαλοι
Δράμα
Οι άποικοι
Αστυνομική
Περασμένες ζωές
Δράμα
Πεσμένα φύλλα
Κωμωδία
Προετοιμασίες για να είμαστε μαζί, άγνωστο για πόσο
Δράμα
Σούπερ Μάγκι (μεταγλωττισμένη)
Κιν. σχέδια
Στενές επαφές με τον Διάβολο
Τρόμου
Στην τύχη ο Μπαλταζάρ
Δράμα
Στο ποταμόπλοιο
Ντοκιμαντέρ
Στον ιστό του τρόμου
Τρόμου
Τα μαθήματα της Μπλάγκα
Δράμα
Το κατά Ματθαίον ευαγγέλιο
Δράμα
Το μπλε καφτάνι
Δράμα
Το χρώμα του ροδιού
Δράμα
Τοτέμ
Δράμα
Υπέροχες μέρες
Δράμα
Χαίρε, Μαρία
Δράμα
Χάος
Κωμωδία
100 Years of Ulysses
Ντοκιμαντέρ
2 Fingers Honey 2
Κωμωδία
Abigail
Θρίλερ
All of Us Strangers
Φαντασίας
Ama Gloria
Δράμα
Anatomy of a Fall
Αστυνομική
Anyone But You
Κωμωδία
Arrete avec tes mensonges
Δράμα
Arthur the King
Περιπέτεια
Au Hasard Balthazar
Δράμα
Back to Black
Δράμα
Blaga's Lessons
Δράμα
Challengers
Δράμα
Civil War
Δράσης
Combat Wombat: Back 2 Back (dubbed)
Κιν. σχέδια
Demon Slayer: Kimetsu No Yaiba - To the Hashira Training (subbed)
Δράσης
Don't Open the Door
Φαντασίας
Dune: Part Two
Δράσης
Fallen Leaves
Κωμωδία
Ghostbusters: Frozen Empire
Περιπέτεια
Godzilla x Kong: The New Empire
Δράσης
Harry Potter and the Chamber of Secrets
Δράσης
Harry Potter and the Philosopher's Stone
Δράσης
Ikiru
Δράμα
Il Vangelo Secondo Matteo
Δράμα
Infested
Τρόμου
Je vous salue, Marie
Δράμα
Jeux interdits
Κωμωδία
Kaos
Κωμωδία
Kung Fu Panda 4 (Dubbed)
Δράσης
L`Avventura
Δράμα
La Chimera
Περιπέτεια
Late Night with the Devil
Τρόμου
Le ravissement
Δράμα
Mia and Me: The Hero of Centopia (dubbed)
Περιπέτεια
Migration (dubbed)
Δράσης
Monty Python's Life of Brian
Κωμωδία
Noah’s Ark (dubbed)
Περιπέτεια
On the Adamant
Ντοκιμαντέρ
Past Lives
Δράμα
Perfect Days
Δράμα
Playtime
Κωμωδία
Preparations to be together for an unknown period of time