3D: Όσα δεν γνωρίζατε για την τρισδιάστατη τεχνολογία
Πώς γίνεται και ο Γκάνταλφ «βγαίνει έξω από την οθόνη»; Πώς βλέπουμε τρισδιάστατα στις σκοτεινές αίθουσες, γιατί… μας βάζουν τα γυαλιά και πόσο «τελευταίας τεχνολογίας» είναι το 3D; Μπαίνουμε στα άδυτα της κινηματογραφικής βιομηχανίας και μαθαίνουμε τα πάντα για τρία

Πίσω απ’ την τρίτη διάσταση
Τρισδιάστατη… Ιστορία
Η επανάσταση έγινε τελικά όταν οι συνθήκες το επέτρεψαν. Ήταν στο πρώτο μισό της δεκαετίας του 1950, με εναρκτήριο λάκτισμα την τρισδιάστατη ταινία «Bwana Devil» που επανέφερε την συγκεκριμένη τεχνολογία στο προσκήνιο, γνωρίζοντας τεράστια επιτυχία. Τα ‘50s θεωρούνται η πρώτη «Χρυσή Εποχή» του 3D, καθώς μετά το trend του «Bwana Devil» ακολούθησαν δεκάδες τρισδιάστατες παραγωγές, όχι μόνο κινηματογραφικές, αλλά και εκδοτικές – τότε εμφανίστηκαν τα πρώτα επιτυχημένα comics που μπορούσαν να διαβαστούν με την βοήθεια χάρτινων χρωματιστών γυαλιών.
Η μεγάλη επιστροφή
Από το «Πολικό Εξπρές» μέχρι το «Ice Age» και από τους «Πειρατές της Καραϊβικής» μέχρι το «Hobbit», οι εισπράξεις και η αποδοχή των ταινιών δείχνει ότι η μόδα είναι εδώ και για καλά, και μπορεί οι εταιρίες να μην γνωρίζουν πόσο θα κρατήσει αυτήν την φορά, αλλά σίγουρα… το χαίρονται για όσο κρατήσει. Φυσικά, σημείο-τομή σε όλη αυτή τη δεκαετία της «ανάστασης» ήταν το «Avatar» του James Cameron, που χαρακτηρίστηκε χάρη στην τεχνολογία αιχμής ως η καλύτερη τρισδιάστατη ταινία που έχει γυριστεί ποτέ (και η πιο επικερδής στην Ιστορία της έβδομης τέχνης ταυτόχρονα). Ανάλογες διθυραμβικές κριτικές δέχθηκε πρόσφατα και η «Ζωή του Πι» του Ang Lee, ενώ για την χρονιά που μόλις μπήκε, οι κυκλοφορίες που αναμένονται από εκατομμύρια θεατές με τα… γυαλιά στα χέρι είναι δεκάδες.
Το ζήτημα για τους περισσότερους εξ αυτών πάντως είναι αν αξίζουν αυτές οι ταινίες τα 12 ζεστά ευρώ τους για την ειδική προβολή, την στιγμή που πολλές από τις ταινίες βασίζονται σε προχειροφτιαγμένο 3D την τελευταία στιγμή (αυτό σημαίνει πως το 3D προστίθεται ως εφέ αφού η ταινία έχει γυριστεί, αντί να γυριστεί εξ αρχής με 3D σύστημα), γιατί «μυρίστηκαν» χρήμα. Άλλη μια πηγή κακής κριτικής για το 3D είναι το ότι ένας στους δέκα ανθρώπους δεν μπορεί να δει καθόλου τις τρισδιάστατες εικόνες, και τρεις στους δέκα έχουν κάποιο πρόβλημα στο να δουν στερεοσκοπικά, εξαιτίας ιατρικών ή προβλημάτων φυσιολογίας, ενώ άλλο ένα αξιοσημείωτο ποσοστό ανθρώπων έχουν υποφέρει κατά την διάρκεια προβολών από ζαλάδες μέχρι πιο εξειδικευμένα προβλήματα υγείας. 



