Η ιστορία πίσω από τα λογότυπα των μεγάλων στούντιο

Από τον πύργο της 20th Century Fox στον Λίο το λιοντάρι της MGM και από την Υδρόγειο της Universal στο «κορίτσι με τον πυρσό» της Columbia, ανατρέχουμε στην ιστορία οκτώ κινηματογραφικών λογότυπων – σημείων αναφοράς ισάριθμων Χολιγουντιανών στούντιο.
Η ιστορία πίσω από τα λογότυπα των μεγάλων στούντιο
του Νικόλα Γεωργιακώδη

Μπορεί να μην τους δίνουμε καν σημασία στις σκοτεινές αίθουσες όταν «τρέχουν» πριν τα opening credits, όμως τα λογότυπα – σήματα κατατεθέν κολοσσιαίων στούντιο όπως η Universal, η MGM, η Columbia και η Disney έχουν την δική τους ιστορία να αφηγηθούν. Ίσως να μην έχει τη δράση και την ίντριγκα των ταινιών, όμως σε κάθε περίπτωση παρουσιάζει ενδιαφέρον. Χαμηλώστε λοιπόν τα φώτα και… απολαύστε την ιστορία πίσω από την δημιουργία ορισμένων από τα πιο χαρακτηριστικά λογότυπα στην ιστορία του κινηματογράφου.

Metro-Goldwyn-Mayer

Το διάσημο λιοντάρι που βρυχάται αποτελεί δημιούργημα του Howard Dietz, μέλους της Goldwyn Mayer, ο οποίος το 1916 σχεδίασε για πρώτη φορά το λογότυπο που όλοι γνωρίζουμε σήμερα: ένα υπερήφανο λιοντάρι, το οποίο περιβάλλεται από ένα δαχτυλίδι, ένα κινηματογραφικό φιλμ και το μότο των στούντιο "Ars Gratia Artis" (η τέχνη για χάρη της τέχνης). Η αρχική ιδέα προήλθε από τους διαφημιστές της εταιρείας, οι οποίοι ήθελαν κάτι που να αποπνέει μια αύρα υπερδύναμης και επιβλητικότητας. Επτά συνολικά λιοντάρια κινηματογραφήθηκαν για τις ανάγκες του λογότυπου από το 1917 μέχρι σήμερα, με τελευταίο τον Leo.

Δείτε τα να… παρελαύνουν στο παρακάτω βίντεο:



Warner Bros.

Το πρώτο λογότυπο της Warner Bros. εμφανίστηκε το 1923 και περιλάμβανε τα αρχικά «WB» στο κάτω μέρος μιας ασπίδας. Από το 1937 και μετά όμως, το κοινό είδε ένα παρόμοιο λογότυπο με αυτό που ξέρουμε σήμερα. Τα αρχικά δηλαδή, να «γεμίζουν» την ασπίδα, η οποία κατά κάποιον τρόπο επιπλέει μπροστά από έναν συννεφιασμένο ουρανό. Το 1972 η ασπίδα… εξαφανίστηκε για δώδεκα χρόνια δίνοντας την θέση της σε ένα νέο λογότυπο με το γράμμα “W”, ενώ από το 1999 και μετά μερικά από τα λογότυπα του στούντιο χρησιμοποίησαν ένα μικρό απόσπασμα από την εισαγωγή του τραγουδιού “As time goes by” από το «Καζαμπλάνκα».

Δείτε παρακάτω βίντεο με όλα τα λογότυπα από το 1940 μέχρι σήμερα:



Paramount

Σύμφωνα με την εταιρεία, το βουνό – σήμα κατατεθέν στο λογότυπο (γνωστό και ως “Majestic Mountain”) αποτελεί εξέλιξη ενός σκίτσου σε χαρτί από τον «Άνθρωπο που ανακάλυψε το Χόλιγουντ», W.W Hodkinson. Έμπνευση για το εν λόγω σκίτσο πιθανώς να αποτέλεσε το βουνό Ben Lomond της Γιούτα, αν και οι τελευταίες εκδόσεις του λογότυπου υποτίθεται πως εμπνεύστηκαν από την κορυφή των Περουβιανών Άνδεων.

Αυτό που επίσης άλλαξε με την πάροδο των χρόνων είναι ο αριθμός των άστρων που σχηματίζουν τον ημικυκλικό «αστερισμό» γύρω από την κορυφή του βουνού. Το αρχικό λογότυπο του 1916 είχε 24 αστέρια -ένα για κάθε ηθοποιό που είχε συμβόλαιο με τα στούντιο τότε- τα οποία όμως ποτέ δεν έμειναν σταθερά όσον αφορά τον αριθμό τους. Στην ταινία των αδερφών Μαρξ «The Cocoanuts» το 1929 ήταν 25, ενώ το 1974 μειώθηκαν σε 22 και έκτοτε δεν άλλαξαν. Τον Δεκέμβριο του 2011, με αφορμή την 100η επέτειο της εταιρείας, δημιουργήθηκε ένα ολοκαίνουργιο animated λογότυπο, το οποίο θα παραμείνει μέχρι και τις αρχές του 2013.



Disney

Μπορεί να φαίνεται περίεργο, όμως η γιγαντιαία εταιρεία παραγωγής παιδικών ταινιών δεν χρησιμοποίησε λογότυπο στις ταινίες τις μέχρι το 1985, όταν και παρουσίασε το λογότυπο του «Μαγικού Κάστρου» σε ένα απλό μπλε φόντο. Μέχρι τότε, εμφανίζονταν απλά κάποιες παραλλαγές των λέξεων «Walt Disney Presents». Το λογότυπο εξελίχθηκε σε μια πιο εντυπωσιακή ψηφιακή version το 1990, ενώ για τις ανάγκες της φουτουριστικής ταινίας Tron Legacy δημιουργήθηκε ένα εξίσου εντυπωσιακό cyber λογότυπο.



Universal

Το πρώτο λογότυπο του στούντιο που μας χάρισε ταινίες όπως ο «Σπάρτακος» και τα «Σαγόνια του καρχαρία», εμφανίστηκε το 1927 και περιλάμβανε ένα αεροπλάνο να κάνει κύκλους γύρω από μια υδρόγειο φτιαγμένη από πλαστελίνη. Το 1936 η υδρόγειος άλλαξε… υλικό (πλέξιγκλας), ενώ το 1963 το λογότυπο εμπλουτίστηκε με δακτυλίους. Αναμφίβολα το πιο εντυπωσιακό λογότυπο όλων είναι εκείνο που παρουσιάστηκε το 1997 και «ζουμάρει» στην Γη φωτίζοντας μία μία όλες τις ηπείρους.
 


Columbia

Η γνωστή «γυναίκα με τον πυρσό» μεταμορφώθηκε ούκ ολίγες φορές από την πρώτη επίσημη εμφάνισή της το 1924 σε ρόλο… ρωμαίου στρατιώτη με ασπίδα. Ο πυρσός έκανε την εμφάνισή του για πρώτη φορά το 1928, το 1980 άρχισε να ακτινοβολεί, ενώ το 1999 η γυναίκα σχεδιάστηκε εκ νέου από τον ζωγράφο Michael J. Deas, ο οποίος χρησιμοποίησε ως μοντέλο μια νοικοκυρά από την Λουιζιάνα, την Jenny Joseph.

Δείτε εδώ την εξέλιξη των λογότυπων της Columbia pictures.



20th Century Fox

Η αρχική έκδοση του λογότυπου της Fox με τους γνωστούς προβολείς αποτελεί δημιουργία του καλλιτέχνη Emil Kosa Jr, ο οποίος είναι «υπεύθυνος» και για το Άγαλμα της Ελευθερίας που εμφανίζεται στο τέλος της θρυλικής ταινίας του 1968 «Ο Πλανήτης των Πιθήκων». Το 1994 και ξανά το 2008, το λογότυπο ανακατασκευάστηκε με την βοήθεια της ψηφιακής επεξεργασίας. Η μουσική που το συνοδεύει αποτελεί σύνθεση του Alfred Newman και παίχτηκε για πρώτη φορά το 1933. Το 1977, ο George Lucas χρησιμοποίησε άλλη εισαγωγή στο λογότυπο, σε σύνθεση του John Williams πριν τα αρχικά credits του Star Wars.



DreamWorks

O Spielberg πάντα ήθελε να χρησιμοποιήσει την εικόνα ενός ανθρώπου να ψαρεύει ενώ κάθεται στο φεγγάρι. Έτσι αποφάσισε να εκμεταλλευτεί την τεχνολογία CGI και την συμβουλή του φίλου του και εξπέρ στα ειδικά εφέ Dennis Muren, ο οποίος του πρότεινε στην θέση του ανθρώπου να βάλει ένα νεαρό παιδί. Έτσι δημιούργησε το λογότυπο, χρησιμοποιώντας μάλιστα ως μοντέλο τον γιό του Muren. H μουσική που το συνοδεύει είναι του John Williams ειδικά γραμμένη για την περίσταση.




Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v