Τα βραβεία του 51ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η αυλαία για το πιο «ταπεινό» αλλά ειλικρινές Φεστιβάλ των τελευταίων ετών έπεσε, το ρουμανικό σινεμά έδειξε για άλλη μια φορά τα «δόντια» του, αποσπώντας τα σημαντικότερα βραβεία, και όλα αυτά, με φόντο τις αλλαγές που υπόσχεται το νέο ελληνικό νομοσχέδιο για τον κινηματογράφο.
Τα βραβεία του 51ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
του Λουκά Τσουκνίδα

Με την ανακοίνωση των βραβείων και την προβολή της νέας ταινίας του Ντάρεν Αρονόφσκι “Black Swan”, έληξε επίσημα και επιτυχώς το βράδυ του Σαββάτου το 51ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, παρά τις μεγάλες δυσκολίες που παρουσιάστηκαν φέτος κι ήταν κυρίως οικονομικής φύσεως. Και για να ικανοποιηθούν και όσοι γκρίνιαζαν που δε βλέπουμε υπουργούς κι επίσημους στους δρόμους της πόλης, ο Υπουργός Πολιτισμού Παύλος Γερουλάνος ήταν εκεί κι αφού εξήρε τη δουλειά του Δημήτρη Εϊπίδη, ανακοίνωσε τη σημερινή έναρξη των συζητήσεων στη Βουλή για το επερχόμενο νομοσχέδιο για το ελληνικό σινεμά.

Βέβαια, η πρόσκληση του 51ου ΦΚΘ στους Έλληνες δημιουργούς ελάχιστα τους συγκίνησε κι έτσι, δυστυχώς, είχαμε ένα πολύ φτωχό Ελληνικό τμήμα με τις μικρού μήκους ταινίες που βραβεύτηκαν στη Δράμα να κερδίζουν τις εντυπώσεις στη σκιά του “Attenberg” της Αθηνάς Ραχήλ-Τσαγκάρη που κέρδισε τον Αργυρό Αλέξανδρο και της “Άπνοιας” του Άρη Μπαφαλούκα που βραβεύτηκε απ’ το κοινό του Φεστιβάλ. Ας σημειωθεί ότι οι δύο αυτές ταινίες συμμετείχαν στο Διεθνές Διαγωνιστικό κι όχι στο Ελληνικό τμήμα.

Χαρακτηριστικό στοιχείο του Φεστιβάλ που τελείωσε ήταν οι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετώπισε η νέα διεύθυνση του Δημήτρη Εϊπίδη, καθώς βρήκε τον Οργανισμό χρεωμένο και εξαναγκάστηκε, δεδομένων και των γενικότερων συνθηκών, σ’ έναν προϋπολογισμό πολύ μικρότερο από τα προηγούμενα χρόνια. Αποφάσισε λοιπόν να εστιάσει σ’ αυτό που γνωρίζει καλύτερα, να επιλέγει ταινίες κι έτσι ίσως είχαμε μια απ’ τις καλύτερες λίστες των τελευταίων ετών, με ταινίες που δεν συγκλόνισαν ίσως, αλλά σίγουρα ήταν άνω του μετρίου και με αρκετή ποικιλία στη θεματολογία ή το ύφος τους. Σ’ αυτό βοήθησε και η επανίδρυση του τμήματος που επιμελούνταν παλιότερα ο ίδιος ο Δημήτρης Εϊπίδης με το νέο όνομα “Ανοιχτοί Ορίζοντες”, όπου συγκεντρώθηκαν κάποιες απ’ τις καλύτερες επιλογές του Φεστιβάλ. Το δε Διαγωνιστικό πρόγραμμα ίσως ήταν το πιο ανταγωνιστικό που έχω παρακολουθήσει ποτέ.

Βέβαια, παρά και τη μείωση του εισιτηρίου που, σκανδαλωδώς, είχε φτάσει στα 7 ευρώ, η προσέλευση ήταν απλώς επαρκής και ήταν ελάχιστες οι φορές που τα σκαλάκια των αιθουσών ήταν γεμάτα από υπεράριθμους.

Παρ’ όλα αυτά, και παρά την ακύρωση της παρουσίας της Σουζάνε Μπίερ στην τιμητική εκδήλωση προς τιμήν της, νομίζω ότι είδαμε ένα πολύ πετυχημένο Φεστιβάλ που χωράει, όμως, αρκετή βελτίωση και περιμένει ίσως να επωφεληθεί απ’ το πιθανό συμμάζεμα του κινηματογραφικού τοπίου μετά την ψήφιση του νέου νομοσχεδίου. Η πικρή αλήθεια είναι ότι το Ελληνικό τμήμα τραβούσε πάντα μεγάλο μέρος του κοινού και η διοργάνωση χάνει πολύ χωρίς την παρουσία εδώ των τοπ Έλλήνων δημιουργών και των ταινιών τους.

Όσο για τον φετινό Χρυσό Αλέξανδρο αυτός πήγε στα χέρια ενός ακόμη ταλαντούχου νέου Ρουμάνου σκηνοθέτη, του Μπογκντάν Τζόρτζε Απέτρι για την πολύ καλή ταινία του “Outbound”, ενώ βραβείο ερμηνείας πήρε η πρωταγωνίστριά του, Άνα Ουλάρου. Ο επίσης Ρουμάνος Μαριάν Κριζάν πήρε το βραβείο σκηνοθεσίας και οι δύο πρωταγωνιστές του, από κοινού, το βραβείο ανδρικής ερμηνείας. Για το σενάριό της βραβεύτηκε η ταινία “Erratum” του Μάρεκ Λέχκι.

Το Φεστιβάλ ολοκληρώθηκε και τυπικά το βράδυ της Κυριακής με τις επαναληπτικές προβολές των ταινιών που πήραν τα βραβεία κοινού.

Και του χρόνου!
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v