Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Βλέψεις για ένα απολαυστικό δεκαήμερο

Με νέο διευθυντή, χαμηλότερα budget αλλά και φθηνότερο εισιτήριο, το φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης υπόσχεται πλούσιο πρόγραμμα ταινιών από όλον τον κόσμο, ελληνικές συμμετοχές στο διαγωνιστικό και αυλαία με τη νέα ταινία του Αρονόφσκι.
Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Βλέψεις για ένα απολαυστικό δεκαήμερο
Στις 3 Δεκέμβρη, το 51ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης ανοίγει τις πόρτες του με την καινούργια ταινία του Ντάνι Μπόιλ “127 Hours” και ο νέος διευθυντής Δημήτρης Εϊπίδης συγκεντρώνει το βλέμμα του κοινού στην πολύ μεγάλη προσπάθειά του να ανακάμψει από τα προβλήματα που του κληροδοτήθηκαν και να διοργανώσει ένα απολαυστικό σινεφίλ δεκαήμερο. Η αλήθεια είναι ότι τα υψηλά μπάτζετ των προηγούμενων ετών ανήκουν στο παρελθόν και μαζί τους η εικόνα χλιδής που, αν και εντυπωσιακή στην αρχή, μετατράπηκε σε εικόνα ξεπεσμένου αριστοκράτη πέρσι που ο νεοπλουτισμός ξεφούσκωσε. Τι να κάνεις; Ίσως το μουράτο Φεστιβάλ να μην είναι για τα δόντια μας, όπως και πολλά άλλα που αποδείχθηκαν βαρίδια στην κατηφόρα μας προς τη σημερινή κατάσταση.

Όπως και να 'χει, και σε πείσμα διαφόρων συνωμοσιολογιών, το Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης δίνει και φέτος το παρόν, με φθηνότερο εισιτήριο και μάλιστα με ένα πρόγραμμα που μόνο παρακμή δε μαρτυρά, παρά τη μείωση του, έτσι κι αλλιώς υπερβολικού, συνολικού πλήθους των ταινιών που θα προβληθούν. Για αρχή, έχουμε το καθιερωμένο διαγωνιστικό τμήμα με τις συμμετοχές νέων δημιουργών απ' όλον τον κόσμο κι ανάμεσά τους την Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη (Attenberg) και τον Άρη Μπαφαλούκα (Άπνοια), τον νικητή του οποίου θα κρίνει μια επιτροπή με πρόεδρο τον Μισέλ Δημόπουλο και βοηθούς του τον ιρακινό σκηνοθέτη Μοχάμεντ Αλ-Νταράτζι, τον αυστριακό κριτικό κινηματογράφου Μάρτιν Σβάιγκχοφερ, τον ιρανοαμερικανό παραγωγό Μπεχρούζ Χασεϊμιάν και τον παλαιστίνιο σκηνοθέτη Σκαντάρ Κόπτι.

Πέρα απ' τις ταινίες έναρξης και λήξης, εκτός συναγωνισμού θα προβληθούν οι νέες ταινίες των: Τζον Σέιλς (Amigo), Τόμας Βίντερμπεργκ (Submarino), Αλεξέι Ουτσιτέλ (The Edge), Κεν Λόουτς (Route Irish), Τσανγκ-ντονγκ Λι (Poetry), Μπεντ Χάμερ (Home for Christmas), Πάμπλο Τραπέρο (Carancho), Tομ Τίκβερ (Three), Μάικλ Ουίντερμποτομ (The Trip), καθώς και το παλιότερο “Twilight” του εκλιπόντος Ούγγρου σκηνοθέτη Γκέργκι Φεχέρ.

Εξαιρετικό μοιάζει και φέτος το τμήμα “Ματιές στα Βαλκάνια” με τις επιστροφές του Ζέκι Ντεμιρκουμπούζ (Envy), του Ντάνις Τάνοβιτς (Cirkus Columbia) και του Κρίστι Πούιου (Aurora) και τη συμμετοχή των Ρεχά Ερντέμ (Kosmos), Φλορίν Σέρμπαν (If I Want to Whistle, I Whistle) και Σερίν Γιούτσε (Majority). Ανάμεσά τους, θα δούμε και 4 ρουμάνικες μικρού μήκους, δείγμα της παραγωγικότητας του πιο ενδιαφέροντος νέου κινηματογραφικού κύματος. Το αφιέρωμα του τμήματος είναι κάτι πιο ιδιαίτερο, μια σειρά προβολών ταινιών κινουμένων σχεδίων, απ' την Κροατία, οι οποίες σκιαγραφούν όλη τη μακροχρόνια διαδρομή της ξακουστής σχολής του Ζάγκρεμπ. Παρών για να μιλήσει γι' αυτήν θα είναι ο ανιμέιτορ Μπόριβοϊ «Μπόρντο» Ντοβνίκοβιτς.

Το μεγάλο αναδρομικό αφιέρωμα του Φεστιβάλ θα ασχοληθεί με τη δουλειά του Ταϊλανδού σκηνοθέτη Απισατπόνγκ Γουιρασετακούλ, ενός εξαιρετικού δημιουργού με εικαστική ματιά και διαρκή εξέλιξη, του οποίου κάθε ταινία έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ο ίδιος θα παρευρεθεί για να μιλήσει για τη δουλειά του. Αφιέρωμα θα δούμε και στη δουλειά του μέλους της κριτικής επιτροπής Μοχάμεντ Αλ-Νταράτζι, ο οποίος φέρνει μαζί του και την τελευταία ταινία του, το βραβευμένο “Son of Babylon”. Σε άλλα αφιερώματα, θα γνωρίσουμε τη φιλμογραφία της, ήδη διάσημης, δανέζας Σουζάνε Μπίερ (In A Better World), την πολωνέζα δημιουργό Ντορότα Κατζιερζάφσκα και τον γερμανό σκηνοθέτη Βέρνερ Σρέτερ.

Το πάντα ενδιαφέρον τμήμα “Ημέρες Ανεξαρτησίας” ανταγωνίζεται φέτος σε επιλογές το νεοσύστατο τμήμα “Ανοιχτοί Ορίζοντες”, παρ' ότι έχουν διαφορετικό προσανατολισμό. Στο πλαίσιο του πρώτου θα δούμε βραβευμένες ανεξάρτητες παραγωγές όπως το “Incendies” του Ντενί Βιλνέβ (θα δώσει το παρών), το “Winter Vacation” του Λι Χονγκτσί, το “Alamar” του Πέδρο Γκονζάλες Ρούμπιο και το “Cold Weather” του Άαρον Κατζ (ένας απ' τους 5 νέους αμερικάνους). Στο πλαίσιο του δεύτερου, θα απολαύσουμε την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του υιού Γαβρά, Ρομέν (Our Day Will Come), το “The Hunter” του ιρανού Ράφι Πιτς (θα είναι και οι δυο τους παρόντες), τη νέα, πιο μέινστριμ ταινία του ιδιαίτερου ούγγρου σκηνοθέτη Μπένεντεκ Φλίγκαουφ (Womb), το βραβευμένο “Winter's bone” της Ντέμπρα Γκράνικ, αλλά και την επιστροφή της Ζιλί Μπερτουσελί με το αγγλόφωνο “The Tree”.

Για τους πιο γκουρμέ βέβαια, υπάρχει πάντα και το “Experimental Forum” όπου φέτος δεσπόζει η τριλογία Dr. Chicago (τα 2 πρώτα μέρη) του Τζορτζ Μανουπέλι (θα μας έρθει κι αυτός) μαζί με τις δουλειές του άντεργκραουντ δημιουργού Βίλελμ Χάιν και του Ρώσου περφόρμερ, αυτοηλεκτροσοκαριστή Όλεγκ Μαυρομάτι. Παράλληλα, μπορεί να παρακολουθήσει κανείς επιλογές από καινούργιες ταινίες καθώς και δύο αφιερώματα, στον Αυστριακό διευθυντή φωτογραφίας Μάρτιν Πουτζ και στην πειραματική σκηνή της Αυστραλίας.

Το πρόγραμμα συμπληρώνει το τμήμα “Νεανική Οθόνη”, πολλές παράλληλες εκδηλώσεις και ανοιχτές συζητήσεις, προβολές των βραβευμένων ελληνικών ταινιών μικρού μήκους, καθώς και οι προβολές των ελληνικών ταινιών που οι δημιουργοί τους συμμετέχουν στο φετινό Φεστιβάλ, μετά και τον νέο διχασμό για το περίφημο κινηματογραφικό νομοσχέδιο.

Το Φεστιβάλ θα κλείσει την αυλαία του στις 12 του Δεκέμβρη, με την ανακοίνωση των βραβείων και την προβολή της νέας ταινίας του Ντάρεν Αρονόφσκι “Black Swan”.

Καλή θέαση!

Λουκάς Τσουκνίδας
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v