The Departed: Η μεγάλη επιστροφή του Σκορτσέζε

Μπλέκοντας εύστοχα το καλό με το κακό, το ηθικό με το ανήθικο, ο Μάρτιν Σκορτσέζε σκηνοθετεί αριστοτεχνικά ένα παιχνίδι ρόλων εν είδει σύγχρονης γκανγκστερικής ταινίας, δίνοντάς μας μία από τις καλύτερες ταινίες της φετινής χρονιάς. Στα συν, το ανατρεπτικό σενάριο και το εξαιρετικό καστ, με τον ”ώριμο”, πλέον, Ντι Κάπριο και τον πάντα απολαυστικό Νίκολσον.
The Departed: Η μεγάλη επιστροφή του Σκορτσέζε

Πριν από τέσσερα χρόνια, έγινε μεγάλη επιτυχία στην Ασιατική αγορά μια ταινία με ένα πρωτότυπο μπλέξιμο μπάτσων και μαφιόζων, καλών και κακών, γάτων και ποντικών. Όταν κάποιοι Αμερικάνοι είδαν το ”Infernal Affairs” του Άντριου Λάου (η καινούργια του ταινία ”Daisy” βγαίνει κι αυτή στις αίθουσες τώρα) η λέξη ριμέικ κόλλησε στο μυαλό τους και έβαλαν μπρος τη διαδικασία. Ευτυχώς για μια τόσο ενδιαφέρουσα ιδέα, ο Μάρτιν Σκορτσέζε δέχτηκε να την αναλάβει και το απολαυστικό ”The Departed” είναι γεγονός.

Στο Βοστωνέζικο περιθώριο, ένας νεαρός, τοποθετείται από τον τοπικό μεγαλομαφιόζο στην σχολή αστυνομίας και σιγά σιγά ανεβαίνει στην ιεραρχία ώσπου να γίνει ένα αξιόπιστο υψηλόβαθμο καρφί για το σκιώδες αφεντικό του. Παράλληλα, ένας νεαρός εκδιώκεται εικονικά από τη σχολή, αφού έχει δεχτεί να γίνει μυστικός αστυνομικός και να δουλέψει στη μαφία ξεχνώντας την κανονική ζωή του για ένα μεγάλο διάστημα. Ανάμεσά τους, μια ψυχολόγος που συμπληρώνει το ερωτικό τρίγωνο και τα ”κοινά” τους αφεντικά, η αστυνομία και η μαφία. Όταν οι συνθήκες απαιτούν να ανακαλύψουν ο ένας τον άλλο τα πράγματα δυσκολεύουν και για τους δυο…

Ο Σκορτσέζε και ο σεναριογράφος του δεν είδαν την αυθεντική ταινία αλλά διάβασαν τη μετάφραση του σεναρίου ώστε να μην επηρεαστούν σε θέμα στιλ. Κράτησαν τελικά αρκετά στοιχεία και πρόσθεσαν πολλά δικά τους μιας και η ταινία τους είναι μια ώρα μεγαλύτερη από την Κινέζικη. Καλύτερες προσθήκες τους, το ερωτικό τρίγωνο με την ψυχολόγο – μια άκρως ερωτεύσιμη Βέρα Φαρμίγκα – και το σαφώς πιο λυτρωτικό τέλος.

Η σύγχρονη γκανγκστερική ταινία είναι παιδί και του Σκορτσέζε και δε θα μπορούσε παρά να είναι άψογος για άλλη μια φορά. Τον δικαιώνει απόλυτα και το καστ, με τον αγαπημένο του ΝτιΚάπριο να μεγαλώνει επιτέλους χάνοντας το ανασταλτικό σε τέτοιους ρόλους baby face και να δίνει άψογα τον νευρικό και διχασμένο μυστικό αστυνομικό.

Πολύ καλός ο Ματ Ντέιμον στο ρόλο του πετυχημένου αμοραλιστή που μοιάζει άνετος μέσα σε τόσα ψέματα και απολαυστικός ο Τζακ Νίκολσον ως ιδιόρρυθμος αρχιμαφιόζος, τρομακτικός και όχι καρικατούρα. Συμπληρώνουν τέλεια, ο Μάρτιν Σιν ως συμπαθής βετεράνος αστυνόμος, ο Μαρκ Γουόλμπεργκ ως εριστικός αδιάφθορος μπάτσος και ο Άλεκ Μπάλντουιν ως αντιπαθητικός φαφλατάς.

Το καλό με το κακό, το ηθικό με το ανήθικο μπλέκονται διαρκώς σ’ αυτό το παιχνίδι ρόλων, όπου όλοι τελικά μπορούν να παίζουν και για την άλλη πλευρά. Μια από τις καλύτερες ταινίες της φετινής χρονιάς και μεγάλη επιστροφή του δασκάλου Σκορτσέζε.

Οι υπόλοιπες

Βγαίνουν ακόμη το πολυσυζητημένο ”Ιλουστρασιόν” του Διονύση Χαριτόπουλου, η αισθηματική ”Daisy” του Κορεάτη Άντριου Λάου, και το σπονδυλωτό ”Αυστηρώς Ακατάλληλο”, που αποπειράται, μέσα από τη ματιά επτά σκηνοθετών, μεταξύ των οποίων οι Gaspar Noe και Martina Abramovich, να διερευνήσει τα σημεία όπου η τέχνη συναντά τη σεξουαλικότητα.

Λουκάς Τσουκνίδας

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v