Ξεκλειδώνοντας τα μυστικά της Ελεύθερνας
                                        Με φόντο τον Ψηλορείτη, ο καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης μας ξεναγεί στον αρχαιολογικό χώρο και το μουσείο της Ελεύθερνας που εγκαινιάζονται στις 19 Ιουνίου.
                                    
                                    
                                    
                                                                        
                                    
                                        
                                                
Ένα μοναδικό αρχαιολογικό πάρκο
Να σου μιλά για το περίφημο ταφικό κτίριο με τις «αριστοκράτισσες-ιέρειες», μια από τις δέκα μεγαλύτερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις παγκοσμίως το 2009. Οι νεαρότερες, ηλικίας 13,5, 16 και 28 είχαν ταφεί εκτάδην, ενώ η 72χρονη της «συντροφιάς», η οποία φαίνεται ότι διέθετε και μια ακόμη ιδιότητα, συμβολικού και ιερατικού χαρακτήρα, μάλλον καθιστή. Σύμφωνα με την πρόταση που έχει διατυπώσει ο ανθρωπολόγος Νότης Αγγελαράκης, τον οποίο και συναντήσαμε λίγο αργότερα, «σε απόλυτη έκφραση ανιδιοτελούς θυσίας» έκαναν την υπέρβαση «να συνεχίσουν αιώνια, σε συντροφικότητα, τα καθήκοντα και τις λειτουργίες τους στα λιβάδια με τους ασφόδελους του Άδη».
Ένα μουσείο σε… κίνηση
Δύσκολα όμως δεν θα κοντοσταθείς και μπροστά στον παμπάλαιο χάλκινο τρίφτη τυριού, το περιστρεφόμενο αγγείο με το χταπόδι, το αρωματοδοχείο σε μορφή… πτηνού-ανδρικού μορίου, την δύο-σε-ένα ρωμαϊκή κουτάλα και πιρούνα για το βραστό κρέας, τις πήλινες σφήνες για τους αερουλκούς από το Μεγάλο Λουτρό, τον λυχνοστάτη-κομψοτέχνημα του 4ου αιώνα μ.Χ., τις καταπληκτικές πλάκες από ελεφαντόδοτο με ανάγλυφες παραστάσεις από τη ζωή του Αχιλλέα και φυσικά στα περίτεχνα χρυσά κοσμήματα που βρέθηκαν στο ταφικό κτίριο Μ με τις 4 «αριστοκράτισσες-ιέρειες». 
«Ποια ευρήματα ξεχωρίζετε από όλα όσα έχετε ανασκάψει την τελευταία τριακονταετία στην Ελεύθερνα;», δεν μπόρεσα να μην ρωτήσω τελικά τον Νίκο Σταμπολίδη. «Κατ’ αρχάς την πυρά του δειροτομηθέντος», μου απάντησε χωρίς δεύτερη σκέψη. Δηλαδή την ταφική πυρά ενός νέου πολεμιστή, στην άκρη της οποίας βρέθηκε ο ακέφαλος σκελετός ενός γεροδεμένου άνδρα, κατά πάσα πιθανότητα αιχμαλώτου που εκτελέστηκε για αντίποινα. Ο Όμηρος έρχεται μοιραία ξανά στην κουβέντα καθώς ο οικοδεσπότης μας μάς θυμίζει την αντίστοιχη δραματική σκηνή σφαγής των αιχμαλώτων Τρώων από τον Αχιλλέα μπροστά στην πυρά του Πατρόκλου. «Και επίσης η ταφή (σε εγχυτρισμούς) με τις πριγκίπισσες που ήταν συγγενείς. Και τότε θυμάμαι, πάντα συμβαίνει έτσι, είχα μείνει με 1-2 παιδιά στην ανασκαφή. Το ένα είχε μπει στο πιθάρι και ξαφνικά, όπως βγήκε, ξανάρχεται ο ήλιος και μπαίνει μέσα. Είναι μια συγκλονιστική στιγμή που βλέπεις ότι είναι το φως στο σκοτάδι, το φως στα σκοτεινά χρόνια, τα οποία ουσιαστικά ανασκάπτουμε σ’ αυτή τη νεκρόπολη».