Ψυχαγωγία από τον καναπέ: Πώς περνάμε τον ελεύθερο χρόνο μας online
Από τον καναπέ μας, με πίτσα στο ένα χέρι και τηλεχειριστήριο ή κινητό στο άλλο, έχουμε πρόσβαση σε μία τεράστια βάση επιλογών, για κάθε budget και για κάθε γούστο.

Από τον καναπέ μας, με πίτσα στο ένα χέρι και τηλεχειριστήριο ή κινητό στο άλλο, έχουμε πρόσβαση σε μία τεράστια βάση επιλογών, για κάθε budget και για κάθε γούστο.
Τα τελευταία χρόνια η ψυχαγωγία μας λαμβάνει χώρα όλο και πιο συχνά… online.
Από τον καναπέ μας, με πίτσα στο ένα χέρι και τηλεχειριστήριο ή κινητό στο άλλο, έχουμε πρόσβαση σε μία τεράστια βάση επιλογών, για κάθε budget και για κάθε γούστο.
Τα στοιχεία δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνείας: καθημερινά, ο μέσος χρήστης αφιερώνει περίπου 6 ώρες και 40 λεπτά σε ψηφιακές οθόνες, εκ των οποίων οι 2,5 ώρες περίπου “καταναλώνονται” στα social media.
Πώς ακριβώς, όμως, διασκεδάζουμε ψηφιακά σήμερα;
Δεν μπορούμε να μιλάμε για online ψυχαγωγία χωρίς να αναφερθούμε στο στοίχημα. Αίσθηση προκαλεί μάλιστα ότι χρόνο με τον χρόνο αυξάνονται οι χρήστες, οι νόμιμες στοιχηματικές εταιρίες στην Ελλάδα αλλά και τα συνολικά ακαθάριστα έσοδα (GGR) που προέρχονται από τέτοιες δραστηριότητες.
Σύμφωνα με την έκθεση της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ), τα έσοδα από το στοίχημα στην Ελλάδα ανήλθαν σε 2.879 εκ. ευρώ, αύξηση 11,0% έναντι του 2023, με το remote gambling να καταλαμβάνει μερίδιο 37,1% και τους Έλληνες να στρέφονται όλο και περισσότερο σε mobile apps και live betting πλατφόρμες για μια δόση δράσης από το σαλόνι τους.
Υπήρχε μια εποχή που σταματούσαμε ό,τι κάναμε για να παρακολουθήσουμε το νέο επεισόδιο της αγαπημένης μας σειράς στις 9 ακριβώς. Σήμερα όχι πια.
Με περισσότερους από 300 εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως, το Netflix θα ήταν η τέταρτη πιο πυκνοκατοικημένη χώρα στον κόσμο. Σύμφωνα με την Statista, ο μέσος χρήστης αφιερώνει πάνω από 1 ώρα και 20 λεπτά την ημέρα σε online streaming, με πλατφόρμες όπως το Netflix, το YouTube, το Disney+ κ.λπ. να κατέχουν το 34% του συνολικού χρόνου “ψηφιακής κατανάλωσης”.
Η τηλεόραση δεν πέθανε, απλώς έγινε app. Και πλέον, αντί να περιμένεις την προβολή στις 9, εσύ αποφασίζεις πότε, τι και πώς. Μοναδική παρενέργεια; Το “τι να δω τώρα” καταλήγει σε υπαρξιακή κρίση.
Οι εποχές που αγοράζαμε CD και τα ακούγαμε ξανά και ξανά στο σπίτι και το αυτοκίνητο έχουν κι αυτές περάσει ανεπιστρεπτί - μη μιλήσουμε καν για κασέτες ή βινύλια.
Το streaming μουσικής, τα podcast και τα online live events αντιπροσωπεύουν πάνω από το 30% της παγκόσμιας διακίνησης δεδομένων. Το 2022, 9 στα 10 (ποσοστό 90%) άτομα στην ΕΕ, ηλικίας μεταξύ 16 και 74 ετών, χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο τουλάχιστον μία φορά εντός των τριών μηνών πριν από την ημερομηνία της έρευνας, με το 60% να δηλώνει ότι άκουσε ή “κατέβασε” μουσική. Τουτέστιν, καθώς παραγγέλνεις πίτσα, παράλληλα ακούς ένα νέο EP ή απολαμβάνεις… me-time στο αυτοκίνητο ή το μετρό με ένα podcast συντροφιά.
Το online gaming έχει ξεφύγει από τη λογική του χόμπι (και μάλιστα μιας μικρής μερίδας geeks) και πλέον θεωρείται πολιτιστικό φαινόμενο, με πλατφόρμες σαν το Twitch να δημιουργούν κοινότητες εκατομμυρίων.
Και δεν είναι μόνο τα παιχνίδια αυτά καθαυτά: είναι οι παρέες, οι ομάδες, τα live chats, το role-playing, οι διοργανώσεις. Το gaming πλέον είναι social, πιο social κι από το Instagram.
Τι δείχνει το μέλλον; Το VR και το AR δεν είναι πια science fiction. Τα έως τώρα στοιχεία μαρτυρούν ότι η αγορά της immersive ψυχαγωγίας (VR/AR gaming, virtual events, metaverse) είναι το ταχύτερα αναπτυσσόμενο κομμάτι της ψυχαγωγίας.
Τελικά τι σημαίνει "ψυχαγωγούμαι";
Είναι το να ξεχνιέσαι, το να γελάς, το να νιώθεις μέρος κάποιου πράγματος, έστω κι αν αυτό το “κάτι” είναι μια σεζόν reality ή ένας αγώνας FIFA με την παρέα. Ο ελεύθερος χρόνος μας έχει γίνει απίστευτα "γεμάτος", αλλά ίσως όχι πάντα ουσιαστικός. Κι αυτό δεν είναι σχήμα λόγου, είναι πρόκληση.
Ίσως λοιπόν το ερώτημα να μην είναι “πόσο χρόνο ξοδεύουμε online”, αλλά πώς τον ξοδεύουμε. Αν είναι απόλαυση, δημιουργικότητα ή σύνδεση, τότε πάει καλά. Αν είναι συνήθεια, αποχαύνωση ή απόσπαση, τότε… καιρός να σηκωθούμε λίγο από τον καναπέ. Και να διαλέξουμε, όχι απλώς να καταναλώσουμε.